Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna med ATV

65 inlägg 43054 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Baloomannen  
#212400 Är det verkligen smart att ha traversbana som gör att stocken lyfts högre?
Man får väl samma effekt om man sätter fästet för vajer/kedja en meter högre.
Sem får man bara styra vajern/kedja till mitten av vagnen. Då får man mindre komponenter som kan gå till hvete.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

dwurg  
#212408 Jag har ju inte provat nån själv, men skulle tänka mej att de blir lite sladdrigare om de ska hänga 1 m fritt i vajer eller kedja. Sen om du kör utför och stocken får för sej att springa ikapp dej så far den ju ner i backen och bromsar av egen vikt med en traversmodell. Och egentligen är de väl inte så mycke som ska kunna krångla, de är ju bara en balk med en vagn i.

Hittade inte den videon jag tänkte länka till så får duga med denna.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

max_habbe  
#212431 Tycker personligen att denna vagn ser väldigt enkel och smidig ut, jag kan inte hålla med om att det skulle kunna bli mycket krångel med balken utan tvärtom då det ser ut att gå snabbt och smidigt att koppla och koppla loss jämfört med vilken tid det skulle ta och koppla en vajer som ska jävlas och trassla ihop sig på vinschtrumman mm.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#213287
Baloomannen skrev:Är det verkligen smart att ha traversbana som gör att stocken lyfts högre?
Man får väl samma effekt om man sätter fästet för vajer/kedja en meter högre.
Sem får man bara styra vajern/kedja till mitten av vagnen. Då får man mindre komponenter som kan gå till hvete.


Balken som jag använt är till en 1500kg travers och då är infästningarna betydligt längre ifrån varandra. Skulle tro att det är minst 2ggr säkerhet på balken så någe 3 tons flytt lär jag inte fixa med min 4-hjuling. :mrgreen:

Jag har även tillhörande travers släde så det borden nog hålla för att dra ut en pinne eller två. bara snön tinar bort så får jag ut och testa eller så provar jag i samband med att veden ska kapas upp och jag har någon lämplig stock.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#214585 Någon som har tips om vart ja kan köpa hjul till bygget 22-10-8 på 4-100 fälg.???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

vetinte  
#214600
Lampan10 skrev:Någon som har tips om vart ja kan köpa hjul till bygget 22-10-8 på 4-100 fälg.???


Om du har 4-100 så e de ju vanlig gammal Opel. Kan du inte använda de ?
Finns ju på skroten i massor. kan ju inte kosta så många kroner. Blir ju inte så stort marktryck så vanliga däck borde funka.
Annars så har väl jula 4-100 men just 22-10 8 däck vet jag inte.
Jag undra om inte de e vanligt till ATV :???: . Men de borde du kanske veta bättre än jag :lol:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#215358 Jag har använt vanliga 14" fälgar med däck från en gammal Opel. På timmervagnen jag byggt kör jag också med vanliga bil däck.

Svärfar har atv däck på sin timmervagn och det är som faan vad dålig kvalitet det är på däcken nu förtiden. Den första omgången har hållit ca 15-20 år och då det var dax att byta så håller de inte luften mer än några veckor. Han har efter det bytt till en betydligt dyrare däcksomgång men jag är lur på att Kina gummi inte är som annat gummi.(Kanske därför de är så många) :grin:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#217670 Snart kommer det bilder har bara lite små fix kvar.
Det vart Clas Olson vinsch på den har ej hittat någon bättre för det priset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#218402 Här kommer lite bilder på resultatet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#218403 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#218404 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#219007 Provade igår och det funkade över förväntan bra=)
Vissa fick jag vinscha 8-9meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#219008 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

totte  
#219104 Snyggt bygge, kul att det funkar bra!

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

vetinte  
#219107 Klockrent

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).