Föryngring

Gran under tallskärm

37 inlägg 23887 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran under tallskärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218272 Vad göra på en tallmark där det kommer granplantor efter den senaste gallringen? Nu är det inte dags för föryngring ännu men funderar på om man ska röja bort granplantorna vid nästa galling eller låta ett granbestånd komma upp och avveckla tallen succesivt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218273 röj isär granen och ta dom sen som julgranar,dom brukar bli fina när dom står under en skärm.
är det tall mark så satsa inte på granen som föryngring.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

machonisti  
#218276 Gör som prodilass skriver. Följ med vad som händer, kanske det kan utvecklas till någonting. Gör det inte så är ingen skada skedd då har du ju julgranar som grannarna kan stjäla!

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

rikard_e  
#218280 håller med.
Vill du inte ta bort tallarna (vilket jag tycker att du inte borde göra heller)

Men granarna växer inget vidare när dom hålls nere av tallarna både med sol och näring i marken

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218281 De där granarna är fina för hareoch skogsfågel att gömma sig under. Men någon skog blir det aldrig av dem så i samband med slutavverkningen om inte förr så ska de bort.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsforskare  
#218283 Granarna sänker tillväxten på tallarna. Om det är tallmark, satsa på tallarna, röj bort huvuddelen av granarna, utom en del för hare och skogsfågel.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

machonisti  
#218290
Skogsforskare skrev:Granarna sänker tillväxten på tallarna. Om det är tallmark, satsa på tallarna, röj bort huvuddelen av granarna, utom en del för hare och skogsfågel.

Vad beror det på och hur mycket sänker granarna tillväxten?

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

axwell  
#218291 Min gissning: Granarna sänker marktemperaturen.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

machonisti  
#218293 Verkar inte helt horribelt, axwell!

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsforskare  
#218306 Dom konkurrerar om det växttillgängliga kvävet, som är det som begränsar tillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218319 Har tänkt sprida skogscan i detta bestånd, ca 2 ha, men igår då jag körde igenom med skotern så blev jag förvånad av den täta underväxten av gran, man kom knappt fram. Det står 800 tall per ha efter den gallring som utfördes för 10 år sedan och hade tänkt köra i de befintliga traktorvägarna men nu är de alltså igenväxta av granplantor.

Marken är frisk med blåbärsris och gräs, kanske är lämplig för blandskog ändå, idag står där ett fint tallbestånd. Förstår inte var alla granplantor kommer ifrån, kan det vara så att det är från de bortgallrade granarna? Att föryngra under skärm ger ju bara ren granskog, vad menar ni med att granarna inte kan utvecklas till ett bra bestånd? Vad producerar mest volym på en sådan mark, tall eller gran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

halvproffs  
#218322 Har ett liknande område själv som jag tvekar lite om hur jag ska göra. Området ca3ha är en gammal mosse som sjön sänktes bredvid (1939). Och efter det har det växt något otroligt och jag har gallrat i omgångar sen tidigt 80-tal. Numera slutavverkningsbart. Har blivit ett tätt granbestånd under med årsskott på 50-70 cm och med höjdspridning 3-10m. Har även röjt en gång. Ser likadant ut som för OAS Forests men med högre gran och grövre tall. Verkar som det finns massor av kväve för tallen har fortfarande bra tillväxt också. Ideer och förslag?
Ursäkta trådkapningen.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

nisse8  
#218323 På sån mark kan granen visst utvecklas, plantorna e inte "gamla" heller när de uppkommit under de senaste 10 åren. Ett problem är att du borde hugga bort ca hälften av överståndarna inom en snar framtid å resterande halvan några år senare så att inte granarna chockas av omställningen. Väg in för och nackdelar. Ett kalhygge på denna relativt bördiga mark ger ofta upphov till mycke gräs å sly som konkurrerar med plantor osv.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218333 Det börjar det bli dax att gallra tallen igen,köket "grönkronan" får inte bli för liten,500 stam/ha efter gallring bör bli lagom,
granen kommer nästan alltid överallt,växer bra i unga år sen stannar den av om den står på fel mark.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218341
Skogsforskare skrev:Granarna sänker tillväxten på tallarna. Om det är tallmark, satsa på tallarna, röj bort huvuddelen av granarna, utom en del för hare och skogsfågel.


Gör de verkligen det? Frågan diskuterades i tidningen Skogen för typ 50 år sen och då kunde ingen påvisa fakta på att ett underbestånd mätbart sänker tillväxten i huvudbeståndet. Även om man hade det på känn.
En annan tanke: Kanske har man gallrat för hårt när man har fått upp så mycket underväxt? Då bör man väl i vart fall inte gallra igen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).