Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 158984 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#217132 En liten update, pratade med åf idag och en ny förgasare är beställd och ska monteras till veckan :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#217140 Beställe den MS 241 i dag =) Läst på om den sen i fjol och kommit fram till att den verka superb för mig.. Där jag beställde i dag hade dom tydligen lämnat in en såg oxå, skulle väl få svar snart vad det hade varit för fel, återkommer med det .

ÅF hade tydligen bytt allt löst kan man säga i den.

Bra forum detta!!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#217930 Idag kommer 241:an =)))

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#217939
DrDamp skrev:Idag kommer 241:an =)))

Härligt, återkom gärna med hur den funkar för dig :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#218113 Körde 4 tankar med den idag :)

Vet ej om den kalibrerades rätt men ÅF sa kör fyra fem ggr fullgas i en 30-40 cm stock å det gjorde jag..

Enda felet är just nu är tex då man apterat och läger ifrån sig sågen mellan 2-7sec för att dra fram trädet och sen tar man upp sågen igen och skall gasa på (full gas) då dör den , precis som den får för lite bränsle.

Går bra om man gasar väldigt försiktigt och sen ger man full gas då funkar den ok!

(Funkar helt ok då man kvistar brööppp , brröpppp , brröööppp, står inte still knapr 1 ec då)

Annars är jag riktigt nöjd bra orr i sågen!!
Senast redigerad av DrDamp ons 27 mar 2013, 08:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#218257
DrDamp skrev:Körde 4 tankar med den idag :)

Vet ej om den kalibrerades rätt men ÅF sa kör fyra fem ggr fullgas i en 30-40 cm stock å det gjorde jag..

Enda felet är just nu är tex då man apterat och läger ifrån sig sågen mellan 2-7sec för att dra fram trädet och sen tar man upp sågen igen och skall gasa på (full gas) då dör den , precis som den får för lite bränsle.

Går bra om man gasar väldigt försiktigt och sen ger man full gas då funkar den ok!

(Funkar helt ok då man kvistar brööppp , brröpppp , brröööppp, står inte still knapr 1 ec då)

Annars är jag riktigt nöjd bra orr i sågen!! inge behöft fila än heller, kedjan verkar kannon =)

Grattis till nya sågen :smile:
Men det låter på din beskrivning som att du har samma fel som jag har på min 241a, min svarar inte på gasen när jag lämnar den på tomgång en liten stund.
Vet inte om du läst hela tråden här men jag körde också kalibreringen som du nämner, men det gjorde ingen skillnad på min såg ivf.
Min är inlämnad hos ÅF för byte av förgasare, har dock inte fått tillbaka den än, så jag kan inte uttala mig om det blev bättre.

Men lämna in din såg om den inte blir bättre väldigt snart :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#218296 Läste om tråden nu så nu e jag med Micael, verka som vi har samma problem.. Få se om jag ska ge den några tankar till , nån som har kalliberingen på svenska??

Kan inte vara uan såg just nu heller, verka ju som det kan ta sin lilla tid att få igen den oxå =(

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#218663
DrDamp skrev:Läste om tråden nu så nu e jag med Micael, verka som vi har samma problem.. Få se om jag ska ge den några tankar till , nån som har kalliberingen på svenska??

Kan inte vara uan såg just nu heller, verka ju som det kan ta sin lilla tid att få igen den oxå =(

Nej jag har inte kaliberingen på svenska ivf.
Ja det kan ta lite tid, har väll kunnat få den snabbare om jag tjatat, men jag har fler sågar så jag sitter inte i sjön.

Igår (Måndag) hämtade jag sågen efter byte av förgasare. De sa att nu upplevde de att sågen svarade bätter men sa han, en såg med M-tronic svarar inte lika snabbt som en med traditionell förgasare.
Åkte hem med sågen med en känsla av att den kommer va likadan som när jag lämnade in den med de orden han sa till mig i bakhuvudet.

Åkte ut och körde några timmar bara för att se om det blev någon skillnad, men summeringen blev att sågen beter sig på samma sätt :sad:
Men jag ska ge den en chans, kommer hugga med den under påskhelgen och verkligen testa den.
Eller är detta något man ska acceptera, är man för petig? Köper jag en helt ny såg ska den väll gå minst lika bra som en vanlig förgasarsåg?

Finns det någon här inne som bor i Dalsland/Värmlandstrakten som äger en Stihl MS 241, hör gärna av er till mig. Skulle va mycket intressant att höra samt även kanske testa en annan Stihl 241.

Ni som kör med Husqvarnas AutoTune, svarar era sågar precis lika bra som en traditionell förgasarsåg med justerskruvar efter att den gått på tomgång i 10 sec??

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#218667 Tack för att du lämnade in din så behöver inte jag in med min såg :wink: Då det verkar som det inte blir någon skillnad,, Det är syn på en trevlig såg

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

vetinte  
#218704
BM 35 skrev:Tack för att du lämnade in din så behöver inte jag in med min såg :wink: Då det verkar som det inte blir någon skillnad,, Det är syn på en trevlig såg


E de inte bättre att även du lämnar in din såg. Kräv pengarna tillbaka o säg att de e skit :!:
De e ju ingen billig såg du har. (Men tydligen obrukbar.)
Jag hade blivit vansinnig om jag köpt en ny dyr såg o den inte funkade. Dom hade fått 2 två gånger på sig att rätta till felet. Sen hade jag slängt den i disken hos handlaren o kräv pengarna tillbaka.
1 gång = ingen gång, 2 ggr = en gång för mycket.
Om fler lämnar in sina sågar som inte fungerar så kanske dom fattar att man måste tillverka sånt som faktiskt funkar. (gäller förövrigt mycket annat oxå).
Annars köper fler o fler Meec tex. O då får dom inte sålt nån såg.
Själv har jag sluta fundera på "moderna" sågar efter allt man läst.
Datorer för att justera, automat hit o dit.......
Nej gamla hederliga saker i skogen för mig :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#218714
vetinte skrev:
BM 35 skrev:Tack för att du lämnade in din så behöver inte jag in med min såg :wink: Då det verkar som det inte blir någon skillnad,, Det är syn på en trevlig såg


E de inte bättre att även du lämnar in din såg. Kräv pengarna tillbaka o säg att de e skit :!:
De e ju ingen billig såg du har. (Men tydligen obrukbar.)
Jag hade blivit vansinnig om jag köpt en ny dyr såg o den inte funkade. Dom hade fått 2 två gånger på sig att rätta till felet. Sen hade jag slängt den i disken hos handlaren o kräv pengarna tillbaka.
1 gång = ingen gång, 2 ggr = en gång för mycket.
Om fler lämnar in sina sågar som inte fungerar så kanske dom fattar att man måste tillverka sånt som faktiskt funkar. (gäller förövrigt mycket annat oxå).
Annars köper fler o fler Meec tex. O då får dom inte sålt nån såg.
Själv har jag sluta fundera på "moderna" sågar efter allt man läst.
Datorer för att justera, automat hit o dit.......
Nej gamla hederliga saker i skogen för mig :lol:


Nej obrukbar är den inte,,efter senaste kalibreringen där jag höll in gasen på fullt från att den startat tills den började gå rent funkar den bättre,så den kan nog lossna till slut

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Valmet 505  
#218854 Hej Nu har jag kört min 241,a andra vintern . och den var väldigt seg i början i accet men aldrig att den dog efter att stått på tomgång, jag var ganska tveksam till den , men nu efter ca:200 fub är det en rackare att gå bra . Tar bara 346:an när det blir riktigt grovt annars 241 hela tiden, Jag tycker ni ska påtala hur ni upplever sågen för handlaren så att garantin lever och sen är det bara att köra dom och ju hårdare destå bättre har den inte blivit bättre när garantin närmar sig utgång är det väl bara att byta och försöka igen.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

M-F  
#218859 Jag har också kört min i två vintrar och den har gått bra hela tiden! :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#218880 Körde kallibreringen idag igen och det blev lite bättre, nu dör den iaf inte!! Men dock ej 100

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

nixs  
#218884 Har 2 stycken här hemma en med och en utan handtagsvärme och de går utmärkt från första dagen båda 2.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).