Skogsmiljö och Trädlära

Lodjur?

7 inlägg 5241 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lodjur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218088 Tänkte försöka få syn på ett lodjur i år men det är ju lättare sagt än gjort!
Antar att de är natt-aktiva som tamkatterna, så det kanske är gryning/skymning som gäller om man vill se dem, men vart har man störst chans? Vart håller de till?

Jag har sett björn och varg på nära håll i det vilda men lodjur bara från bilen så det skulle vara trevligt att få se en lokatt i skogen...



   TS
Avatar Fallback

Re: Lodjur?

Simon.M  
#218108 Här hemma strycker den runt huset är nog ute efter rådjuren vid foderbordet :) Hittar du ett slaget rådjur så kan du sätta dig där o vaka tror dom käkar på det en vecka innan det är slut

Avatar Fallback

Re: Lodjur?

röjjare  
#218118 Såg ett vid femtiden på morgonen som promenerade på vägen genom byn.

Avatar Fallback

Re: Lodjur?

Fredrik N  
#218150 Vid föräldra hemmet har dom sett tre stycken nu i veckan.
Det är många fler än man tror.
Själv har jag bara sett ett på tio meter för tio år sen.

Användarvisningsbild

Re: Lodjur?

Fiat 4WD  
#218166 Jo, nattaktiva är de å det är svårt att se dem även där de är mindre ovanliga. Spåra i snö å ringa in en lega är en möjlig väg.

Användarvisningsbild

Re: Lodjur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218206 Ja man har väl störst chans att se ett om man ger sig ut och letar spår nu innan snön försvinner.
De är duktiga på att hålla sig utom synhåll om man tänker på hur många timmar jag har spenderat i skogen i områden som har gott om lodjur men ändå har man bara sett spår av dem.

Nåja, skam den som ger sig :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lodjur?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218234 Har sett lodjur vid två tillfällen. Första gången var på hösten för två år sedan, det var mitt på dagen, jag gick i skogen upp mot en berghälla och plötsligt stirrade jag rakt in i lons ögon ca 10 m bort. Vi blev lika överraskade båda två. Andra gången var nu i vinter då jag kom körande med bilen på kvällen vid 19 tiden. Plötsligt hoppade en lo ut på vägbanan och fortsatte över vägen (tror den följde efter nåt annat djur). Dagen efter läste jag i tidningen att lon blivit påkörd och dödad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).