Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats på ATV och vagn efter

52 inlägg 30663 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

traktorz  
#217522
snowmanx skrev:Bjuder på en bild med start i backe.


Vad har du för fin kälke efter din fyrbandare?
Hur bred är den? Bredare än en skoterkälke?

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#217629
traktorz skrev:
snowmanx skrev:Bjuder på en bild med start i backe.


Vad har du för fin kälke efter din fyrbandare?
Hur bred är den? Bredare än en skoterkälke?
Det är en vanlig skoter stötting men den ska få en makeover i sommar så den blir lika bred som hjulingen. Jag har vissa delar där markerna är jävligt kuperade eller väldigt svårkört sommartid och då passar band och några cm snö alldeles utmärkt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

anersimyra  
#217635 På ATV forum finns en mängd trådar angående bandsatser, smygegenskaperna är som sägs ovan överlägsna på en hjuling, kvalitetsmässigt lämnar många bandsatser dock mycket övrigt att önska, rent livsfarliga totalhaverier på sprillans nya grejer talar sitt tydliga språk. :surp:

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#217689
anersimyra skrev:På ATV forum finns en mängd trådar angående bandsatser, smygegenskaperna är som sägs ovan överlägsna på en hjuling, kvalitetsmässigt lämnar många bandsatser dock mycket övrigt att önska, rent livsfarliga totalhaverier på sprillans nya grejer talar sitt tydliga språk. :surp:


Detta får du gärna utveckla då jag kört ut åtskilliga kubik under de 3 år som jag haft min bandsats utan problem. Jag kan dock bara tala utifrån Tatou's bandsatser då både jag och svärfar har dessa. Ett havererat vändhjul på svärfars maskin vilket dock berodde på svärfar, inte på materialet. Jag har kört både på vinter och sommar, dock mest under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

anersimyra  
#217718
snowmanx skrev:
anersimyra skrev:På ATV forum finns en mängd trådar angående bandsatser, smygegenskaperna är som sägs ovan överlägsna på en hjuling, kvalitetsmässigt lämnar många bandsatser dock mycket övrigt att önska, rent livsfarliga totalhaverier på sprillans nya grejer talar sitt tydliga språk. :surp:


Detta får du gärna utveckla då jag kört ut åtskilliga kubik under de 3 år som jag haft min bandsats utan problem. Jag kan dock bara tala utifrån Tatou's bandsatser då både jag och svärfar har dessa. Ett havererat vändhjul på svärfars maskin vilket dock berodde på svärfar, inte på materialet. Jag har kört både på vinter och sommar, dock mest under vintern.
Det var Can-Ams originalband där något stag lossnade och slog sönder delar av maskinen, hade ett barn setat bakpå kunde det slutat väldigt illa, samma slag av haveri hade hänt flera maskiner. Lager, drivhjul och bultar fick regelbundet kollas då dom lossnade. Flera som körde Tatou hade dock inte haft några problem. Vad många tycks glömma är att rensa från snö och skit när dom ställer från sig maskinen utomhus, när dom sen ska iväg är allt en stor isklump. Bandsatsen i testet var enbart för vinterbruk.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#219698 Jaha, då har man huggit klart lite snabbved till dottern och mågämnet, solen skiner och vägarna torkar upp och gruset kommer fram. Detta innebär att då man ska hem med stöttingen så skulle man nog få köpa nya skidor under, därför måste man ta andra vägar som inte är fullt så lätt körda. Skogen är full av lingonben som Martin Ljung sa och en massa grynig snö som det är sparsamt med bär i.

Lägger in lite bilder så ni förstår att skoter är inget alternativ(jag suktar efter en Bv202 eller 206:a men har inte övertalat frun än)

2013-03-23_11-34-22_725.jpg


2013-04-01_11-21-47_841.jpg


2013-04-01_11-21-56_664.jpg


2013-04-01_11-22-19_296.jpg


Som sagt bäcken är djup men trägen vinner :mrgreen:
Sedan var det bara att ta vinschen och dra stöttingen över bäcken

Användarvisningsbild

Hyggesrensning med bandförsedd ATV

traktorz  
#219707 Vi kör med Polaris Prospector orginal bandsats på vår ATV, sommar som vinter. Förmodligen kommer inte några hjul åter på vår ATV, utan det är band året om som gäller.

Framkomligheten är grym, önskar att även vagnen bakom hade band eller skidor. Så länge som lasset går i samma upptrampade spår som banden går det bra, men halkar hjulen av dessa upptrampade larvspår, så sjunker boggihjulen ner i ett bottenlöst skikt av strösockerliknande snö i konsistensen.

Tillgång till sporadiska hyggesstubbar sen andra världskrigets avverkningar gör att man kan med frontvinsch och ev. förlängningswire (Biltemas mjukare variant av 6mm wire) dra sig framåt till fastare uppkörd mark igen. Stubbarna från den nyliga avverkningen är fortfarande för svåra hinder för ATVn, men ofta översnöade för att hitta när de kan behövas som bäst för vinschslingan.

Har man bara trampat väg, så är framkomligheten inga problem, men om hygget är stort så kanske man inte har kört upp och sladdat väg överallt.

Underhåll av bandsatsen är som nämnts främst att med en värmefläkt tina snö och is från drivaxlar och drivhjulen, då ATVn står i ett kallgarage. En smörjkopp per band är allt som behöver smörjas emellanåt. Den höga bensinförbrukningen är väl det som överraskade oss mest, men vad finns det för alternativ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).