lars11 skrev:Om att trimma genom ljuddämpar-moddning: Mer exakt hur ska man göra och vad ska man tänka på? Att ta ur ett eller två hål och hårdlöda fast rör kan man väl fixa men vad ska man tänka mer på?
- Hur ska det se ut inne i dämparen?
- Ska rören vinklas på nåt sätt?
- Ska rören sticka in i dämparen, ska dom ha nån viss längd?
- Ska det finnas några andra detaljer där inne?
Har hittills bara gjort en ändring i 254an och det är att ta ur förträngningen i luftrenarhuset som var på flera millimeter.
Man vill ju gärna göra rätt så att det inte bara blir högre ljud, jag har iaf ingen dynamometer att mäta sågen i..
machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.
anersimyra skrev:Helt rätt, det enda som behöver "trimmas" är kedjan, en "svag" såg med perfekt kedja, avverkar betydligt bättre än en motorstark dito med halvbra kedja. Jag provade en proffstrimmad såg (HVA 346), visst, både varv och ljud var högt, jag blev sugen tills jag provade min egen original 346:a, jag ska ärligt säga att jag tyckte min avverkade bättre vid kapning, trots att kedjornas skärpa var bra på bägge sågarna.machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.
anersimyra skrev:Helt rätt, det enda som behöver "trimmas" är kedjan, en "svag" såg med perfekt kedja, avverkar betydligt bättre än en motorstark dito med halvbra kedja. Jag provade en proffstrimmad såg (HVA 346), visst, både varv och ljud var högt, jag blev sugen tills jag provade min egen original 346:a, jag ska ärligt säga att jag tyckte min avverkade bättre vid kapning, trots att kedjornas skärpa var bra på bägge sågarna.machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.