Motorsåg och handhållet

Ska jag köpa 550:an?

28 inlägg 14745 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Ska jag köpa 550:an?

dacolonel  
#216993Hej!
Jag har spanat lite här på forumet ett par månader och behöver nu lite nybörjarråd.

Jag har en igenvuxen fritidshustomt där jag behöver fälla en 10 tallar. Dessutom behöver jag fälla kanske lika många på samfällighetens mark då de skymmer solen. Tallarna varierar i storlek, men de flesta är jävligt höga och nästan en famn runt i diameter.
Jag kommer behöva hyra en skylift för att segmentsåga ungefär hälften av dessa (som står för nära byggnader). Hade det bara varit en eller två tallar så hade jag tagit in ett proffs istället, men nu blir det för dyrt med så många.

Jag har tänkt, men inte bestämt mig, att göra ved av tallarna. Även om tall sotar mer och inte har samma effekt jämfört med björk, så är väl det inte helt galet?

Nu till mitt behov av råd. Egentligen kan jag inte lägga mer än 4000-5000 kr på en såg (annars säger ’regeringen’ nej). Men jag har sett på ebay att en ny Husqvarna XP550 med 18” svärd säljs för USD 555. :shock:

http://www.ebay.com/itm/Husqvarna-550xp18-chainsaw-FULL-2-YR-WARRANTY-/350717510298?_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D163%26meid%3D6237312079408824567%26pid%3D100005%26prg%3D1088%26rk%3D2%26sd%3D261184283691%26

Jag har en kompis i New York som skulle kunna ta med den hem till Sverige i vår. Jag skulle alltså kunna få sågen för under 4000 kr! Jag kan inte hitta motsvarande för en MS261, så jag antar att jag slipper diskussionen om Stihl eller Husqvarna... :grin:

Jag har läst tråden om internethandel, och är även införstådd med att garantin inte gäller i Sverige, liksom att sågen blir dyrare om den dessutom tullas. Men återigen, utgångspriset är väl värt den risken… 😈

Min fråga är då, det är väl inte helt galet att köpa sågen även om den egentligen hade varit för proffsig och för dyr för mig i Sverige? Funkar 550:an även för kvistning av de träd jag fäller och andra all round-jobb? Helt enkelt, är det en lämplig såg för mitt ändamål även om den är kraftigare än vad jag egentligen behöver?

Vidare, eftersom jag i huvudsak kommer använda den på mitt fritidshus där jag inte är på vintern, undrar jag om det är värt att betala extra för XP-G?

Vilken längd på svärd ska jag köpa, eller om jag köper två, vilka längder?
Tacksam för lite råd.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ska jag köpa 550:an?

halvproffs  
#217013?????? Har du aldrig eller väldigt lite använt en motorsåg så köp hjälpen av ett proffs med att fälla tallarna. Måste vara mycket billigare än att köpa såg och hyra skylift. Proffsen har ju även försäkringar om något går snett. Har du samfällighetens tillstånd? Inget att leka med jävligt höga och famnstora tallar!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217015Segmentsåga träd med skylift? Hade jag aldrig vågat!

Låter inte som några bra övningsobjekt i min öron.

kallen  
#217019Ta hjälp av proffs eller bekant som har bra kunskap.

Phantom  
#217022Tyvärr inget svar på din fråga....men...

Har du ingen kunskap eller utbildning för sektionsfällning från skylift ska du avstå. Det är inte värt risken.
Och då det låter som du har familj så kan ni diskutera om ditt liv är värt de 4000.- sågen kostar + hyra av skylift?? Är det värt mer så ta in någon som har utbildning och kunskap att fälla träd.
Kanske behöver de inte ens sektionsfällas beroende på hur de står, utan "endast" precisionsfällning. Då är kostnaden inte lika stor. En kunnig och duktig trädfällare gör jobbet ganska snart, och du behöver inte riskera ditt eget liv.
Bestämmer du dig för att fälla själv så börja med att ta motorsågskörkort A+B, sen utbildning för skyliften. Sen behöver du bra med övning på andra träd, men sen kan du ge dig på ditt projekt.
Bara ett råd och mina tankar om det hela.

dacolonel  
#217034Hej!

Ojoj, nu satte jag visst igång varningsklockorna :wink: .

Jo, jag har fällt flera träd förr, med gott resultat, dock med lånad såg.

Det kanske verkade lite dramatiskt med skylift, men faktum är att jag fick idén från en annan tråd här.

Jag hade inte tänkt att börja med att hyra en lift, utan börja försiktigt med det som jag vet att jag klarar av, så det var kanske lite prematurt att skriva om skylift. När jag läser mitt inlägg igen kan jag förstå att ni reagerade, och det är något jag har uppskattat när jag läst de flesta forum trådar, att ni alla har ett stort säkerhetstänk.

När jag kommit en bit får jag stanna upp och se hur förutsättningarna är för sektionsfällning/precisionsfällning. Jag tänker inte utsätta mig för fysisk (eller ekonomisk) risk. Jag kanske borde ha varit tydligare med detta. Det jag ville uppnå var att berätta ungefär omfattningen av jobbet.

A/B kurs letade jag efter senast igår kväll, men det är inte lätt att hitta någon i Stockholmsområdet, (där jag även har fritidshuset).

Så, med detta sagt, vågar jag fråga igen vad ni tror om 550:an? :roll: SKulle den vara lämplig för en försiktig, och någotsålunda eftertänksam amatör som gärna vill köpa bra verktyg?

TS

kallen  
#217055550 är en av de bättre allround sågarna på marknaden så ska du ha en motorsåg så javisst.

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217070Nu är det väl kanske annorlunda i stockholmsområdet men om jag skulle åka ner på kiosken och råka nysa att jag hadde 20 tallar prima sågtimmer som var en famnbredd i rot som jag ville bli av med skulle jag troligtvis hitta en gubbe på gårdsplanen när jag kom hem i full färd med att tanka sågen :lol:

Användarvisningsbild

Snäppet under i modellutbudet

traktorz  
#217071Om du inte vill ta toppmodellerna 550XP & CS 2253, så har du en alternativ modell både från Jonsered och Husqvarna. Saknar visserligen PEAKPULSE eller RevBoost™, men med ett lugnare temperament, så håller de förmodligen längre.

Ref:
♦ Husqvarna 550 XP® & 545
♦ Jonsered CS 2252 & CS 2253/WH
Allround-/Kvistnings-sågar i 50cc-klassen:
viewtopic.php?f=12&t=1749&start=195#p215072

242xpg  
#217076Är det dessutom förstklassigt 1klassigt sågtimmer utan spik (nära bostäder) så kan du ju alltid sälja virket.
Och på så vis delfinansiera kostnaden för yrkesfolk....
Skall du hugga på samfällighets marken misstänker jag att du behöver motorsågskörkort...men jag är inte hundra i och med att du själv kan kalla dig delägare.
Är det dessutom så att det olyckligtvis händer något och du hålls som ansvarig kan det dessutom klassas somavancerad trädfällning och då krävs att du har abc behörighet för motorsåg.... (8-10000:-)
Valet är givetvis ditt...men jag råder dig till att anlita proffs.
Annars kan jag säga att ett 550 såg lär du inte bli besviken på..
Lycka till.
Mvh crille

Användarvisningsbild

anersimyra  
#217077Om du ändå ger dig på en fällning med lift, träden kan kanske vara ända upp till lite drygt 25 meter lite beroende på var i Stockholm du har stugan. Dom högsta liftarna som du själv kan hyra här i Stockholm kallas ofta för 20 meters liftar. Det är dock en sanning med modifikation, det är beroende på modell, 17 till 19 meter i korgbotten. På ett stort träd måste du då stå alldeles intill trädet, att fälla säkert från lift betydligt svårare än dom flesta tror. Vet du inte exakt hur det går till så tänk inte ens tanken att försöka. Att ge sig på träd med för liten lift är att be om stora problem, skulle du ändå lyckas få ner träden kommer du säkert som amen i kyrkan slå sönder liften med grenverk och kubbar, och det kostar " fläsk" kan jag intyga. :surp:
Mvh Anders.

superglue  
#217079En följdfråga angående liftjobbet, står tallarna alltså med hus åt alla fyra håll eftersom du ska sektionssåga? Jag lovar dig att en erfaren trädfällare kan såga ner tallarna utan att hålla på att stå i liftar och sånt om det bara finns en öppning åt något håll.
Råder dig också att iaf ta in offert på jobbet från lite olika firmor, problemet är väl som tidigare sagt att det är i stockholm. Hade det varit på landsbygden och du hade sagt att du ville bli av med 25 fullvuxna timmerträd så hade nog folk slagits om att få såga ner dom.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217087Eller varför inte ta lite bilder från håll från olika vinklar? Så kan vi se problemet och råda dig bättre.

550xp är en såg som passar till det mesta. Men ett sådant här litet jobb kan du nog ha vilken såg som helst. Ja, kanske inte den från Julöa för 500:-

Köp en 550xp, sälj den till mig för halva priset efteråt. Spara kvittot. ;)

dacolonel  
#217100Hej!

Tack för alla pointers!

Nej, det står i och för sig inte hus/elledningar i alla fyra riktningar (några träd lutar dock syd mot byggnad).

Samfälligheten är under kontroll. Jag fäller naturligtvis på eget ansvar där, efter tillstånd från föreningen och samtycke från berörda grannar. Eftersom jag inte gör det yrkesmässigt (i näringsverksamhet) krävs inte kort vad jag kan se, men jag förstår poängen. ..

Jag har faktiskt kontaktat en lokal gubbe som sade att han gärna kommer och tittar. Förnuftigt nog ville han inte ge något ungefärligt pris på telefon utan sade att en famnbred tall vid ett hus, beroende på allt och alla förutsättningar, skulle gå på mellan 2 500 och 25 000 för fällningen (borttransport ej inkuderat).

Min tanke är att röja i år från backen så gott som jag kan själv, så att det är så städat som möjligt runt de känsliga tallarna. Först nästa år skullde det förmodligen bli aktuellt med lift (eller ta in gubbe). Det är ju som sagt ett fritidshus och min semester vi talar om, och tanten har andra tidskrävande planer för säsongen (har ni hört talas om trädäck, eller fuktskadad trossbotten? :surp: ). När först etappens fällning är klar och man ser bättre tar jag lite bilder och lägger upp!

Jag tar det hela med ro med andra ord, men jag vill gärna köpa rätt grejer, min elkjedjesåg från Jula, som jag sågade ned trappan med hemma, gav ju snabbt upp. :wink:

Vad tror ni om min svärdfråga? Om jag bara köper (får med) ett svärd till att börja med, är 18" för långt? Om jag köper två, vilka längder är bra att starta med?

TS
Användarvisningsbild

traktorz  
#21710418" svärd och H25 kedja kan ibland vara för mycket på en 50cc såg, men har du grovt att såga, så varför inte. Se till bara att kedjesmörjningen är på max samt att kedjan är nyfilad och vass. Förmodligen räcker ett 13" standardsvärd med H30 kedja till 80% av ditt behov.

Som alternativ till att såga ner några av de stora tallarna, kan du ju först såga av rötterna och sen gunga ner tallarna. På så vis får du mindre jobb med efterföljande stubbrytning. Var vanligt förr, när grävmaskiner var ovanligare och dynamexen slut. Det finns alltid alternativa lösningar, beroende på den lokala situationen förstås.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).