Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedklipp

46 inlägg 41769 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

cristerax  
#213952
cristerax skrev:
vedförsäljan skrev:
cristerax skrev:hej
jag har en kellfri klipp är inte så nöjd veden delar sig inte helt torkar sämre långsam
men har beställt en peltec ved combi 550 som kommer till veckan
så klippen är tillsalu om någon är sugen på den :roll:

Varför valde du peltec framför bala agri 320? Tittade aldrig på peltec noga så intressant vad som skiljer, tror iallafall du blir nöjd! Man kan inte byta ner sig om man har haft klipp iallafall :lol:


peltecen såg ut att klyva lite fortare och så tog den 34 i diam balan 32 cm
har inte provat än men kanske till veckan


hej provade den och den fungerade över förväntan väl investerade pengar :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

vedförsäljan  
#214009 då får jag gratulera :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

cristerax  
#215081 tackar :)

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Lgard  
#215153 Så länge man har grejorna för egen användning så är alla finesser och finlir bara bra. Men hyr man ut till kreti och pleti så är allt mer avancerat än ett järnspett enbart av ondo.

Hade själv också helst valt något liknande ditt eget val.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215168 Tänk på att vad som går in i klippöppningen är långt ifrån vad som går att klippa. Det är ganska lätt att klippa av en stock som är 40 cm. Allt som krävs är en vass kniv då krävs det inte många ton.
Det som tar emot är att klyva stocken när det är tjurved. stoppar du in en 35 cm stock i en öppning som är 40 cm så tar det stopp klyvkilarna tar emot. öppningen är bara 40 cm. Och då de ultimata klyvkilarna enligt mig är 14 cm. Så all ved över 30 cm går ej att klyva utan att det tar emot på sidorna. En viss kompression går om veden inte är för torr. Det viktigaste på en klippklyv är utformningen på klyvkilarna. Har provat många vinklar och spännen men 14 cm och inte för agressivt från början är det som funkat bäst. Kniven bryner jag upp minst en gång per 30 kubik.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Lgard  
#216658 Vad är bäst att bryna den med enligt dig?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

vetinte  
#216660 zorran

Dedär med utformningen o 14 cm var lite intressant.
Kan du utveckla de ?
Gärna nån bild ?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Lgard  
#218832 Måste bara nämna en "göbbe" jag har som återkommande kund på klippen.

Han är så ini h-e nöjd med att kunna hyra den så han jublar varje gång. Han tycker den är helt fantastiskt effektiv och enkel.

Vi har alla våra olika preferenser :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

cristerax  
#219796 ja :)

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221400 Skulle någon kunna lägga in en bild på hur de svetsat på klyvyxan på en klipp? Med 50cm ved så delade inte en enda bit på sig.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Si63  
#221424 Klyven sitter väl fast med 2 bultar.
Liten tanke är väl om bitarna är långa så bör klyven vara bredare jmf om man kör kortar bitar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221428 Ja, därför skulle jag vilja se bilder på de som breddat den. De är en Bonnet och klyvyxorna sitter med tre bultar.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

vetinte  
#221454 zorran
Verkar ha en del kunskap i frågan.
Skulle vara kul om han läser detta. Annars får man skicka ett PM. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

elis  
#221474
sunemangs skrev:Ja, därför skulle jag vilja se bilder på de som breddat den. De är en Bonnet och klyvyxorna sitter med tre bultar.


Jag tog fyra 10 mm plj med samma bredd som klyvkilen och punktade fast på var sida om klippstålet. Först fasades de förstås så att eggvinkeln stämmer med befintligt.
När jag provkörde så visade det sig gå lite för tungt så jag tog bort en kil på insidan. med tre kilar kvar spricker det riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221486
elis skrev:
sunemangs skrev:Ja, därför skulle jag vilja se bilder på de som breddat den. De är en Bonnet och klyvyxorna sitter med tre bultar.


Jag tog fyra 10 mm plj med samma bredd som klyvkilen och punktade fast på var sida om klippstålet. Först fasades de förstås så att eggvinkeln stämmer med befintligt.
När jag provkörde så visade det sig gå lite för tungt så jag tog bort en kil på insidan. med tre kilar kvar spricker det riktigt bra.



Skulle du kunna fixa en bild?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).