Föryngring

Kottar på liten gran

19 inlägg 15697 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kottar på liten gran

j-eg63  
#215999 Tog mig en skidtur i vackert vårvinterväder på ett hygge som är 7 år markberett o självföryngrat såg jag en gran ca 2 m hög med ca 20 kottar såg ingen annan gran som bar kott i närheten Detta är väl ovanligt på små granar ? :surp: :surp:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

rikard_e  
#216001 Mjo dom brukar sällan få kottar förens dom är 20-30 år gamla.

Att få kottar så tidigt har jag aldrig sett förut. Vet att dom muterat granar till att få kottar inom 2-3 år.
Men inte att självsådda granar skulle få det så tidigt.

Roligt att du delar med dig av upptäckten!

Användarvisningsbild

Re: Kottar på liten gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216009 Ja, det är verkligen ovanligt.
Eftersom träden tar lång tid på sig innan de bär kottar tar det mycket längre tid att utföra växtförädlig av träd jfm andra grödor.

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

j-eg63  
#216014 Tog faktist med några kottar hem som jag nu lagt på tork i pannrummet Blir det några frön ska jag prova att sätta ner dessa i jorden Återkommer med resultatet om något år :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kottar på liten gran

Hammaren  
#216030 Det kanske är som när vi var små! Vi hade oxå kottar men inte kunde vi skjuta skarpt för det! :grin:

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216034 Sjuk og døende har jeg lært. Når de setter kottar så tidlig.

Användarvisningsbild

Re: Kottar på liten gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216041 Det ser inte så ut på bilden, det är långa toppskott.

Användarvisningsbild

Re: Kottar på liten gran

machonisti  
#216044 Verkar som att granen skjuter på två mål eller?

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

axwell  
#216058 Jag har några granar i samma höjd, under 2 meter, som sätter kottar på liknade sätt.
Marken där är näringsfattig, tall trivs lite bättre men inte heller den blir särskilt reslig, fast ändå inte som martall.

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216061 Fint om fler har synspunkter/erfaringer/kunskap om dette.
I den skog der jeg hugger har vi et felt med ca 15 år gammel gran, dom som setter kottar har som regel en skade på stammen eller vi mistenker rotråte. Dom setter topp skudd og vokser egentlig bra. Vi har gjort det til en regel å hugge disse men vi er ikke sikker på om det er riktig. Fikk lære av en høgt utbildat skogbruks lærer at all skadet gran forsøker å sette kotter før den dør. Han påstod alt som var yngre en 35 år normalt inte skulle sette kottar.

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

Palakangas  
#216065 Granar som är vad de säger, stressade, de sätter kottar vid unga år. Allt för fortlevnaden.

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

rikard_e  
#216281 var i min ungskog igår. Vissa av granarna hade satt kottar. men dom är runt 25 år

Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

j-eg63  
#216320 Här omkring Piteå är det väldans mycke grankottar i år på större granar. Man ser på snön att fröna redan börjat sigla ner på sina vingar

   TS
Avatar Fallback

Re: Kottar på liten gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216350 Det är inte en nerkörd gran sedan förra beståndet, som är gammal men växt väldigt långsamt? Den ser ju liet böjd ut toppen, som på en gran som legat ner och där toppen rest sig. Men svårt att se hela.

Användarvisningsbild

Re: Kottar på liten gran

halvproffs  
#216352 Har också noterat smågranar som bildat kottar. Håller med Rank om dåliga/magra marker och ej riktigt livskraftiga individer men som tur är icke vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).