Socialt (mer om oss)

Tjejer i skogen?

134 inlägg 42610 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjejer i skogen?

Skotartjejen  
#21416 Undrar om det finns fler tjejer här inne eller är det bara karlar?

Hahaha skulle ju inte vara förvånad om så vore fallet. Det är ju inte så vanligt med tjejer i den här branchen. :D



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21422 Hej Skotartjejen och välkommen till forumet!
Kul att du hittat hit, ang tjejer på forumet så tror jag det finns 2-3st inklusive dig själv. Vi får hoppas det kommer fler, för visst är det så att ni är ändå några tjejer som kör i skogen (om vi nu fokuserar på skogsdrivningen)?

Tills dess för du (kanske som vanligt), hålla tillgodo med oss killar... :D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21424 Tjejer i skogen vill vi se lite mer av! :D

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21425 Tackar!

Kan ju säga att det är en del som blir förvånade när de ser att det är en tjej som kör.
De flesta förväntar sig att det ska vara en kille i hytten. 8)

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21431 Hur ser din "karriär" ut då. Har du gått nån skogsskola lr. halkat in i skogen på annat vis ??

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21489 jag har inte gått nå´n skogsbruksskola, är utbildad barnskötare :) .

Min pappa önskade att jag skulle ha läst skogsbruk eftersom han har skogsmaskiner men just då ville jag komma så långt från allt vad skogsmaskiner hette.

Av en "slump" blev jag tillsammans med min karl som jobbar i skogen :roll: så jag har fått leva med det i allafall haha.

Började förra året att köra eftersom jag inte hade nått jobb kvar inom barnomsorgen. Sa att jag kunde testa och se om det var nått som jag kunde klara av. Så man kan säga att jag har fått lära mig själv och med råd från pappa och karl´n.

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21517 Bra att det finns tjejer i skogen iallafall.

Om det fanns fler tjejer i skogen skulle det inte förvåna mig om olyckorna i skogen skulle minska. För då blir det inte lika "grabbigt" på jobben. Talar av egen erfarenhet så tror jag iallafall.

Tex om man ex en dag känner sig trött i kroppen och vill åka hem 1 till 2 timmar tidigare. Så kan det bli så att man fortsätter jobba för att man inte vill vara "sämre" än arbetskamraten. Det är nog i såna situationer som olyckor inträffar. Rätta mig om ni tror annat


:roll: :lol:

Vad kör du för maskin!

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21521 Jag kör en Valmet 860.1

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21525 Jag diggar dig.
Tufft med brudar i skogen. Aldrig mött någon själv men har läst om flera i Logging, timberjack nytt, greppet mfl tidningar.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#21605 jag känner en tjej som kör en 1410d med risrede :D hon är duktig som fan :D

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21618 Läste tidningen Skogen idag om tjejer som ville jobba i skogen.

De upplevde det som hopplöst att få jobb som maskinförare fast de hade bra betyg och bra kontakter.
Verkade som om entreprenörerna ville ha killar för att de inte trodde tjejerna skulle fixa ett jobb med maskiner och att jobba ensamma.

Kan ju bara tala för mig själv, det är så skönt att va för sig själv utan att behöva vara trevlig jämt och ständigt även om man inte är på det humöret. Men,men, jag är väl lite av en ensamvarg och skulle jag lida av lappsjuka så blir det snabbt avhjälpt när jag måste införskaffa proviant till hushållet hahaha.

   TS
Avatar Fallback

Mer kvinnor i skogen!

harvesterhead  
#21620 Valmet 901...Tror du har rätt där.. :D pratade med en fd. arbetskamrat, konstaterade att vi jobbat både med brutna ben i foten ett par veckor(sant) och lunginflamationer för att man "inte haft tid" att åka till läkaren, vilket naturligtvis är vansinne! :oops: Har jobbat med 2! tjejer .. de var väldigt skickliga..JD har en kvinnlig säljare.. helt rätt..blanda upp så blir det lite roligare. Läste dessutom en artikel om plantageskogsbruk i Brasilien, de anställde mer kvinnor än män för att de var mer ödmjuka och inte lika hårda på maskinerna.. Se där.. :shock:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21622 PÅ discovery har det ju handlat en hel del om gruvtruckar och där var ju ofta tjejer som körde dom.

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21637 Var på besök i Aitik i vinter och visst var det så, de flesta truckarna hade kvinnliga förare. Enl de vi pratade med så var det klart, kvinnor tar inte de där onödiga riskerna, körde säkrare och därmed produktivare! Så samma sak lär gälla generellt. (tyvärr... 😈 )

Avatar Fallback
bmbuster  
#21646 Tror att det är många brancher som skulle må bra med mer upplanding. Konstig inställning att det skulle vara för tungt jobb för tjejer på byggen och i skogen samtidigt som det är inga problem att göra tunga lyft inom tex vården. Vi får väll hoppas att alla fördommar förvinner nu när den äldre generationen går i pension.
Själv är jag en man som jobbar som Byggnadskonstruktör men är nog mer bonde i själen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).