Skogsmiljö och Trädlära

Viltvatten erfarenheter

3 inlägg 5280 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltvatten erfarenheter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215973 Jag har fått en förfrågan från VVO om jag kan tänka mig att anlägga ett viltvatten på min mark. Jag har ett ett bra område som är ständig blött och redan lite "trasigt som resultat av rejäla skotarspår för några år sedan. Försökte snygga till med grävare men det blev sisådär. Så, det är nog ok för mig, särskilt då området är samma som jag tänkt plantera lite mer ovanliga träd och buskar i. Det finns både stabil tillrinning och avrinning från området.
Vi ska gå ut i morgon och titta och prata om det så några frågor:
1) Hur stora brukar dessa vara?
2) Blir det en markant ökad risk för betesskador på tallar/björk i angränsande skog?
3) Brukar de dra till allsköns turister som ska vara där eller blir det en angelägenhet för jägarn bara? Borde väl i och för sig bli ett paradis för mygg så de kanske avskräcker...
4) Allt annat som du kan komma på att kommentera i samband med detta



   TS
Avatar Fallback

Re: Viltvatten erfarenheter

åberg  
#215987 3) beror mycket på läget tror jag. Ifall det inte är lätt att ta sig dit och folk i allmänhet inte vet att det finns så kommer det nog inte bli nån rusning. Ja, det kommer bli en myggodling. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Viltvatten erfarenheter

vetinte  
#215995 Måste säga att jag e positivt inställt till viltvatten.
Har varit med om att anlägga et för ca: 15 år sen.
Storlek ca: 0.3 ha öppen vattenspegel o 2 tillrinnade bäckar o 1 frånrinnande.
Kanske 1 m djupt i mitten. O en liten ö.
Klockrent !!!!!!!!
Vi satte ut flytande bon till anker, planterade in fisk Gräskarp o rängbåge. (som sedan minken sjäka upp) Men vad gör man inte för djurlivet :lol:
Mycket trevligt att sitta där o titta på djurlivet.

Storlek ? Ja de e väll som man tycker o som passar in just där man ska ha de. Ska man sedan sköta de så får man ju väga in arbetsbördan.

Turistattraktion ? De kan de väll bli iofs. titta på Hornborgarsjön :lol: Men tror väll inte du sa ha nått i den stilen. Så de kommer nog inga busslaster. Men om de skulle bli fallet kan du ju bygga stugor o hyra ut :grin: .

Beteskader ? Klart "lockar" man älg till en plats så blir ju betestrycket större just där. Så i viss mån finns ju risken.

Myggodling ? Vist kommer de mygg. Men de kommer de i alla vattensamlingar som körspår etc. Med de e ju oxå mat till flera fåglar tex. Så du kommer att få ett rikare fågelliv där.

Jag skall själv anlägga et tänkte jag. Håller på att röja ett blött område som dikningen kollapsat på efter år av icke skötsel. Ser detta som en ypperlig chans att göra ett viltvatten o leda vatten o diken dit jag tycker de e lämpligt.

O ang turistattraktion så tycker jag att du kanske ska se de som din egen turistattraktion. Sitta där o titta o grilla o dricka kaffe. :wink:
Kan bli en underbar naturupplevelse som DU har varit med att skapa på DIN mark.
Låter de som jag e positiv :?: :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).