Gallring

Vilken Maskin ? Hjälp !

5 inlägg 5962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken Maskin ? Hjälp !

SkogsmulleN  
#215298 Jag undar vilken maskin som är bäst under gallringar

denna maskin http://www.mascus.se/skogsmaskiner/bega ... 5p7y7.html

eller en fmg 678

Rottnen är väl nyare ??

vad finns det för nackdelar med rottnen ?? den har tiltbart torn är det bra ?

Tacksam för snabba svar :grin: :grin:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken Maskin ? Hjälp !

Tosca  
#215326 Tornet kallas vikbart på en Rottne, ett tiltbart torn tiltar under vridhuset vilket kan vara bra när man har brant terräng - annars blir svängen väldigt svag i uppförslutet.
Viktornet på Rottnen är i många fall smidigt i gallring, man får in kranen väldigt nära sig själv där det är trångt.
Som du säger är Rottnen nyare, och de har dessutom ett utbytessystem på reservdelarna vilket håller ned reservdelskostnaderna en del.
Till Fmg 678 kan det vara svårare att få fram reservdelar i många fall, vilket kan leda till problem om det vill sig illa.

Avatar Fallback

Re: Vilken Maskin ? Hjälp !

SkogsmulleN  
#215367
Tosca skrev:Tornet kallas vikbart på en Rottne, ett tiltbart torn tiltar under vridhuset vilket kan vara bra när man har brant terräng - annars blir svängen väldigt svag i uppförslutet.
Viktornet på Rottnen är i många fall smidigt i gallring, man får in kranen väldigt nära sig själv där det är trångt. :surp:
Som du säger är Rottnen nyare, och de har dessutom ett utbytessystem :grin: 8) på reservdelarna vilket håller ned reservdelskostnaderna en del.
Till Fmg 678 kan det vara svårare att få fram reservdelar i många fall, vilket kan leda till problem om det vill sig illa.


Då verkar rottnen att före dra men tornet kommer kanske inte behövas så mycket (tilt) då jag bor på gotland men har rätt mycket första gallringar och så. Hur är det med orken den är bara på 76 hk, tar den sig fram bra ? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Maskin ? Hjälp !

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215451 Den klarar du dig med, utan problem. Frågan e bara om du verkligen vill ha de där "apskallarna" o styra kranen med :)?

Avatar Fallback

Re: Vilken Maskin ? Hjälp !

SkogsmulleN  
#215476
weilan skrev:Den klarar du dig med, utan problem. Frågan e bara om du verkligen vill ha de där "apskallarna" o styra kranen med :)?


Är det jobbigt med apskallar ?! :S det går väl annars att koppla in minispak lätt annars eller ? :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).