Virkesmätning och Matrisfub

Har VMF slutat mäta?

17 inlägg 25662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har VMF slutat mäta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214996 Sitter och jämför mätbeskedet från SDC. Det gäller massaved som Holmen och Nätraälven köpt och levererat till samma pappesbruk, Husum.

Ser att de använt två olika mätmetoder;
1 "bedömd volym och bedömd volymprocent"
2 "travmätning och bedömd volymprocent"

Innebär metod 1 att de inte mäter? man får intrycket att de går ut å kollar på lasset, skriver ner vilket träslag, om det är tre fulla travar och bedömmer volymprocenten.

Nån som vet hur det ligger till?



   TS
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

dwurg  
#215054 Frågan är väl, har dom någonsin mätt ?

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Skogsrå  
#216156 VMF:s uppgift är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaden för befintlig industri

Användarvisningsbild

Re: Har VMF slutat mäta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216519
Skogsrå skrev:VMF:s uppgift är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaden för befintlig industri

Vad har du för belägg för det?

Kanske var jag otydlig i min fråga; jag undrade om VMF har en ny metod som innebär att man endast bedömmer volymen per trav? Jag tror ändå att de använder beprövade, kvalitetssäkrade metoder för att skapa underlag för betalning mellan köpare och säljare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216587
OAS-forests skrev:
Skogsrå skrev:VMF:s uppgift är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaden för befintlig industri

Vad har du för belägg för det?

Kanske var jag otydlig i min fråga; jag undrade om VMF har en ny metod som innebär att man endast bedömmer volymen per trav? Jag tror ändå att de använder beprövade, kvalitetssäkrade metoder för att skapa underlag för betalning mellan köpare och säljare.
Din mätning kan vara en mottagningsmätning som görs i preliminärt syfte. En slutlig mätning görs senare. Detta har förekommit. Sök svar hos den som skickade uppgifter.

Skogsrå lyfter i korta ordalag fram vad som är en stor realitet.
90% av mätningen styrs av folk från storföretagskorridorer.
Kostnadsjakt som varje gång ger köparen lägre kostnader för virket till såg.
Hela kontrollmätningssystemet är bevis på skogsråets inlägg.
Vattentät verksamhet mellan egen kontroll och VMF är ytterligare bevis på partiskhet.
Stört omöjligt att få ett erkännande om fel från VMF trots tydliga "feltrender".
Skogsägare har en alldeles för stor tilltro till VMF. Börja med att påverka sammansättning i styrelse och mätningsråd.

Användarvisningsbild

Re: Har VMF slutat mäta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216623 Tänkvärda ord från Bertilsson, tror ändå inte på någon systematiskt fuskmätning, mätning kan aldrig bli 100% korrekt. Tror mer att man rationaliserar mätningen för att pressa kostnaderna. Det vinner både köpare och säljare på. Rationalisering får dock inte gå så långt att mätfelen blir större än den förmodade vinsten.

citat från deras hemsida;

"VMF Nords styrelse består av lika många representanter för köpare och säljare samt dessutom en opartisk ordförande. Ett tjänsteföretag inom skogssektorn som utför rationell och opartisk mätning av skogråvara åt våra intressenter; på leverantörssidan Holmen, Sveaskog, Skogägarföreningarna, Skogssällskapet m. fl. samt köparsidan bl. a. SCA, Metsäliitto, Mondi, Billerud och enskilda sågverksföretag i norra Sverige."

Noterar att Holmen räknas som leverantör, torde vara pga deras stora skogsinnehav i mellannorrland och avsaknad av industrier, det är ju ändå en mycket stark part som inte vill skänka bort virke pga att köparna (SCA m.fl.) vill pressa priserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Brickan  
#216633
OAS-forests skrev:Noterar att Holmen räknas som leverantör, <...>
Jag är ju rätt ny och har inte hunnit med många leveranser än, men då var Holmen köpare... Fast det mättes in på Tunadal, som är SCA's sågverk. Det finns ett välutvecklat logistik/köparsamarbete här. Bilen går till den som är närmast eller mest passande. Sedan görs det upp mellan aktörerna i området i efterskott. Så det jag sålt till Holmen hade redan sålts vidare till SCA innan det lämnat bilen.

SCA är på samma sätt både köpare och stor skogsägare. För länge sedan fick jag SCA's skogsinnehav beskrivet som att om man börjar att fylla på Sverige från Smygehuk så når SCA-skogarna upp till halva Småland. Då kvalificerar man sig väl som skogsägare också antar jag.

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216634
OAS-forests skrev:Tänkvärda ord från Bertilsson, tror ändå inte på någon systematiskt fuskmätning, mätning kan aldrig bli 100% korrekt. Tror mer att man rationaliserar mätningen för att pressa kostnaderna. Det vinner både köpare och säljare på. Rationalisering får dock inte gå så långt att mätfelen blir större än den förmodade vinsten.
Det borde kanske skrivas med större tydlighet men jag nämner bara;
1 Tempoökningen har inneburit att mätaren ser allt mindre. Kontrollmätaren hittar därför mer än mätaren.Följden blir att mätaren måste "kalibreras ner". Detta i sin tur innebär att det klassas ner på korrekt virke för ofta. Följaktligen lönar sig inte bra aptering och tillredning.
2 Tempoökningen har inneburit att kvalitetsklasserna har blivit färre och mer tillåtande. Följaktligen gynnas sämre virke. Bra virke bör alltmer säljas som rotpost.
3 Alla köpare vet att de betalar bara för vad de får till industri, de anpassar pris efter detta och alla gör likadant.
Följaktligen är köparna tillbaka i tidsandan från 80-talet då de sågade vad de fick till sig i stället för att styra pris till attraktiv vara och utnyttja den.
4 Det är mätare som kontaktar mig för att be mig torgföra problem som de som "edsvurna" inte kan tala om. Mm.

OAS-forests skrev:citat från deras hemsida;

"VMF Nords styrelse består av lika många representanter för köpare och säljare samt dessutom en opartisk ordförande. Ett tjänsteföretag inom skogssektorn som utför rationell och opartisk mätning av skogråvara åt våra intressenter; på leverantörssidan Holmen, Sveaskog, Skogägarföreningarna, Skogssällskapet m. fl. samt köparsidan bl. a. SCA, Metsäliitto, Mondi, Billerud och enskilda sågverksföretag i norra Sverige."

Noterar att Holmen räknas som leverantör, torde vara pga deras stora skogsinnehav i mellannorrland och avsaknad av industrier, det är ju ändå en mycket stark part som inte vill skänka bort virke pga att köparna (SCA m.fl.) vill pressa priserna.
Studera hur många som odelat försvarar skogsägares intresse bland VMF-styrelser och i SDC mm!
Min tid som deltidsmätare gav insikt i beroende och paktbildning. Givetvis finns kontrollmätare och mätare som är föredöme.
VMF SYD:s vd försökte "tvåla" till skogsägare och entreprenörer under sin sista tid som sboansvarig på Södra. Han anmälde virke på fel prislista. Han hade räknat med omräkningstal två ggr i jämförelse mellan klentimmer och kubb, för att framställa entreprenör i dålig dager. Han vägrade i 12 månader att rätt till dessa fel, som till slut blev mer än 5 ggr dyrare än ursprunglig skada.
- VMF medverkar tyst i tillämpningen av matrisfub/fuskfub som orsakat över miljarden i förlust för skogsägare och entreprenörer.

Försök att tränga in i VMF:s värld! Det är inte enkelt med alla vallgravar och skyddade forum som kommer att upptäckas.

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216695 Så länge det inte är jämnvikt mellan köpare och säljare i VMF är de inte opartiska.
Hur många säljare finns i respektive VMF styrelse, kan någon räkna till mer än en? Skogsägareföreningarna är inte säljare. Inte Holmen heller.

Användarvisningsbild

Re: Har VMF slutat mäta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216699
Jasi skrev:Så länge det inte är jämnvikt mellan köpare och säljare i VMF är de inte opartiska.
Hur många säljare finns i respektive VMF styrelse, kan någon räkna till mer än en? Skogsägareföreningarna är inte säljare. Inte Holmen heller.

Hur menar du då? Holmen har ju ingen egen industri i VMF Nords område.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Skogsrå  
#216743 Skogsägarföreningarna repesenterars av tjänstemän, därmed är dom också köpare. Det finns ingen skogsägare i någon VMF styrelse. Varför förslå inte valberedning i skogsägarföreningarna sin represantanter till VMF:s styrelser? Det är till och med så att när någon styrelseledamot byter jobb byter han också sida i VMF:s styrelse. Är det förtroendefullt?

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Brickan  
#216747
OAS-forests skrev:
Jasi skrev:Så länge det inte är jämnvikt mellan köpare och säljare i VMF är de inte opartiska.
Hur många säljare finns i respektive VMF styrelse, kan någon räkna till mer än en? Skogsägareföreningarna är inte säljare. Inte Holmen heller.

Hur menar du då? Holmen har ju ingen egen industri i VMF Nords område.
Se vad jag skrev ovan. Jag sålde till Holmen. Det mättes in på Tunadals sågverk. Tunadal ligger i Sundsvall. Holmens närmaste egen industri är väl kanske Iggesund några mil söderut. När försvann Modo?

Användarvisningsbild

Re: Har VMF slutat mäta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216762 Se citat från VMF Nords hemsida;
på leverantörssidan Holmen, Sveaskog, Skogägarföreningarna, Skogssällskapet m. fl.

Det är ju allmänt kännt att även Holmen köper virke av privatpersoner. Rätt borde kanske vara att Holmen räknas både som leverantör och köpare.

Det jag reagerade på var att Holmen räknas som leverantör på VMF Nords sida. Kanske beror på 700 000 ha egen skog i VMF Nords område där de avverkar 2000 000 m3fub varje år som de levererar till SCA m.fl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216784
OAS-forests skrev:Se citat från VMF Nords hemsida;
på leverantörssidan Holmen, Sveaskog, Skogägarföreningarna, Skogssällskapet m. fl.

Det är ju allmänt kännt att även Holmen köper virke av privatpersoner. Rätt borde kanske vara att Holmen räknas både som leverantör och köpare.
Holmen, Sveaskog, Skogägarföreningarna är mer eller mindre köpare av virke. Några är det i grunden till långt mer än hälften.
De är alla intresserade av företagsvinsterna. De vet sen också att alla gör likadant. Då tar de inte parti för enskilda skogsägare om det förvårar relationer och egna vinster.
Först när skogsägare får tillräcklig insyn i "smusslet" kan det förändras.
När hörde ni om aktioner där ovanstående kämpade för att skogsägarna skall få en bättre mätning och att kvalitet i aptering och tillredning skall premieras ytterligare?
Ytterligare bestraffning och generella avdrag är det vi sett.
Naturskyddsföreningen gick ur samarbetet med PEFC och FSC eftersom bolagen styrde till 98%. De såg hur certifieringsorganen såg mellan fingrarna utan att ens statuera något exempel. (Läs ATL 12 mars).
Döda fiskar följer med strömmen.

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

dwurg  
#217027 Finns ju mängder med praktiska exempel på hur de fungerar. Jag kan ju dra ett. Farsan köpte en skorsten för kanske ca 10 år sen. Pratade med en bekant som körde timmerbil och som kunde ta den med på en retur. Farsan skulle följa med och hämta den så föraren skulle plocka upp han på vägen. Och när han kommer så har han ett rejält överlass. Farsan påpekar detta, och han håller med och säger att om farbror polisen är ute idag så går de åt H***te, men ursäktar sej med att han städat efter en väg och inte ville få nån skvätt kvar. När dom sen svänger in på området sneglar chauffören upp i mätkuren och säger, Jaha idag vart de ett litet lass. Mycket riktigt så vart de det.
Sen kan man ju fråga sej om de handlar om partiskhet eller brist på kunskap, men märkligt tycker iaf jag att de är när de skiljer så märkbart i resultat beroende på vem som mäter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).