Öppna kategorin

björkved: björk i kraftledningsgata

6 inlägg 4923 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

björkved: björk i kraftledningsgata

journalist  
#214374 Är det någon eller några här på Skogsforum som har mycket naturligt uppslag av björk i sina kraftledningsgator och som röjer fram björken för att få stammar som är lönsamma att ta till vara för vedeldning?
I så fall får ni gärna höra av er till mig. Jag är journalist på ATL.
Birgitta Sennerdal
040-601 64 83



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: björkved: björk i kraftledningsgata

j-eg63  
#214419 Elbolagen röjer ca vart 5 år därför blir det ingenting att ta som ved :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: björkved: björk i kraftledningsgata

Blivande snickare  
#214467 Gjorde det här hemma (finland), byggde koja å allt men en dag så hade dom kommit å röjt ner hela skiten! 😡 😡 😡 Stammarna var ca 5 cm i bhd...

Användarvisningsbild

Re: björkved: björk i kraftledningsgata

Peteflamingstar  
#214524 Den enda form av skogsodling som ledningsägaren brukar tillåta att markägaren gör i gatorna är julgransodling. Dessa får nå en maxhöjd av tre meter, sen har ledningsägaren rätt att såga omkull dem om bottenröjning utförs då. I alla fall är det så hos Vattenfall. Och som sagt, om björken hinner nå veddimensioner så viftar de nog nästan i trådarna om det inte bottenröjts först!

Edit: Detta gäller alltså 120 kv-ledningar o mindre, regler för 400 kv kan jag inte.

Avatar Fallback

Re: björkved: björk i kraftledningsgata

journalist  
#214708 Tack för svaren! Jag misstänkte att det kunde vara så att det är svårt att låta björken nå veddimensioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: björkved: björk i kraftledningsgata

Simon.M  
#214736 flisa det duger det till men att stå o kvista så små björkar är det inte värt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).