Motorsåg och handhållet

Skadad av motorsåg

40 inlägg 19184 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Skadad av motorsåg

jbergstrand  
64719_10151348036688127_1683409018_n.jpg
då blev det plötsligt driftstopp med mina skogsarbeten, men ja måste ju försöka ;)

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213986Vad har du hittat på??

jbergstrand  
gnisten83 skrev:Vad har du hittat på??

trilla med motorsågen o tappa den, satte handen först i marken o sen landa svärdet över den, när överkroppen landar på såget gasar det upp innan ja kommer åt kastskyddet....

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213990Fy fanken, mycket söndertrasat?
Har sett vad en kedja skär i kött...inte trevligt

jbergstrand  
#214003tumme och handled ur funktion i minst 2månader, tar nog ett år innan allt år i sin ordning, kedjen vandrade ju längs med armen ca 4cm så det fattades rätt stora bitar av senor och nerver så det krävs extra mycket jobb att få ihop det...

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#214005Usch o fy. Där ser man hur lätt det är att göra illa sig. Hoppas att det blir bra igen. Jag har själv gjort ett par vådliga vurpor men klarat mig. rena turen förmodligen. Ursäkta trådurspårningen.

Användarvisningsbild

totte  
#214020Attans otur! Hoppas du läker ihop och får ordentlig funktion i handen till slut, det är inget bra när det skurit i senorna.

En påminnelse till alla om det där att alltid slå i bromsen när man flyttar sig med sågen igång.

skogsbonne  
#214050istället för att hålla på med bromsen så kan man bära sågen i bygeln så kan inte sågen gasa för det ska mycket till innan det trycks på både under sidan och översidan om man inte använder handen

rikard_e  
#214051Men ska man bara flytta sig en meter eller två så tycker jag det är lättare att slå i bromsen.

skogsbonne  
#214053Tycker det är gött och vila vänster armen samt så brukar jag inte göra något när jag flyttar mig så lite

Användarvisningsbild

herjman  
#214062Där fick jag motivation till att börja slå i kastskyddet vid förflyttning! :shock:

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
herjman skrev:Där fick jag motivation till att börja slå i kastskyddet vid förflyttning! :shock:

Jag med känns som om vi hade den diskutionen i fredags.
Har du blivit Husqvarna frälst i helgen?
242:an är en trevlig såg för sin ålder!

Användarvisningsbild

herjman  
#214074Jovars trevliga sågar Husqvarna, synd att dom är så dyra.
Ska lämna in Dolmar imorgon, får se om jag byter märke när jag hör vad det kostar att laga den :lol:

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jbergstrand skrev:trilla med motorsågen o tappa den, satte handen först i marken o sen landa svärdet över den, när överkroppen landar på såget gasar det upp innan ja kommer åt kastskyddet....

Beklagar verkligen olyckan, och hoppas att allt läker bra.

Har du någon aning om hur sågen kunde gasa upp när du landade på den? Jag menar, både gas och gasspärr måste ju tryckas in.

Du ska ha heder för att du lägger upp bild och berättar om olyckan här. Det kan nog stärka många att använda kastskydd och för övrigt inse att regler och skydd runt sågen är till för att användas och följas.

Re: Skadad av motorsåg

jonaxe  
#214130Som tidigare nämnts, kraftig motivation till att aktivera kedjebromsen vid förflyttning! Får hoppas att det ordnar sig med handen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).