Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 96828 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Hema  
#213943
totte skrev:
Hema skrev:Tackar :) Va det s:et i httpS?


Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/HTTPS


Youtubeknappen fungerade som tänkt när man tog bort s:et i länken. Alltid lär man sig något nytt. Att https stod för säker/krypterad sida var jag familjär med, men inte att det skulle sabba funktionen på forumet. :)

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Jonathan maskiner  
#213950 Av ren nyfikenhet undrar jag om inte denna vore ett alternativ om man går i tankarna att lägga ut 500k på en Vimek med liten prestanda. Poängen är väl möjligtvis att den är lätt och billig att underhålla. Är det någon med erfarenhet av denna maskin? Denna borde vara dubbelt så dyr i nyköp men ligger i pris som en Vimek av samma årsmodell. Den har dessutom riktig drift på samtliga 8 hjul, fin arbetsmiljö samt relativt få timmar.

http://www.blocket.se/jonkoping/Skotare ... m?ca=2&w=3

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Hema  
#213953 Jag reagerade också på det förhållande låga priset, om nu timmarna stämmer, men den såg ju väldigt fin ut invändigt.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Jonathan maskiner  
#213957 Jo men det är klart, den är något bredare och betydligt längre, vart drar man gränsen för storleken om den ska vara beståndsgående? Men antagligen har den hydrostatisk drift, (Vimeken har variator) dom fina styrspakarna sitter på armstöden, (Vimek har billigare som sitter på en panel), det är många trevliga poänger. Dock når bara kranen 5,6 meter så tanken är väl att maskinen ska räknas som en miniskotare? Men men..

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#214055 Får då även väga in vad kostar reservdelar.
Vad drar den per timme.
Vikt
Vimeks fördelar är även nackdelar. Liten och lätt=sämre produktivitet. Jag snittar 3,7fub i timmen (40m3/ha 400m) bränslesnål (4,5dl/fub) gör den även lite svag i vissa situationer. Men å andra sidan river den ej sönder nån mark.

BILLIGA reservdelar.vimek väger fullastad avd liglsndern gör tom.
Snabb service och enkelt att skruva.

För mig som hobbybonde är den superbra.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

Kvisten_  
#364334 Bumpar lite denna "döda" tråd.

Hur tror ni Kranman Bison 10000 jämför sig med 606TT:an?

Med tanke på price-to-performance så borde väl bisonen inte vara ett dumt alternativ?

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#364339 Ja nog kanske sen står sig men efter 1500m3 är mina erfarenheter av 606 att den är antingen för dyr i inköp eller för liten i kapacitet. Kör man inte ut 4-500m3om året så blir det ganska dyra kubikmetrar.
Det jag kände jag inte gillade när jag Läste om Kranman var relativt kort kran. 5cm lägre frigång. De 40cm på 606 är för lite relativt ofta.
Sen stödben tar ganska mycket tid att fälla upp och ner. Betydligt smidigare att bara med en knapp låsa midjan.
Och är ändå nästan 17%lägre lastkapacitet

Tycker ändå 606 ska ha en eloge att fylla sitt syfte. Perfekt att hämta vindfället utan att behöva hugga upp vägar inne.
Går billigt.
Ändå få reparationer.
Billig service.
Hoppas det hjälper.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Hema  
#364390 Borde inte Woodtigern vara Vimekens motsvarighet/konkurrent isf?

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

skogshasse  
#364408
Hema skrev:Borde inte Woodtigern vara Vimekens motsvarighet/konkurrent isf?


håller med dej om det. Att jämföra en bison med vimek 606 är fel för det är två olika klasser.
personligen tycker jag att bison är för smal.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

Eld1  
#369461 Hur funkar en 606 vid vägkörning m fullt lass?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

hemhuggare  
#369722 Dåligt!

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

sundelius  
#369729
hemhuggare skrev:Dåligt!

Utveckla

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

hemhuggare  
#369777 Jag tyckte att den jag hade i alla fall var för motorsvag när man använde lite högre växlar däremot i skogen på låga växlar så funkade det oftast bra

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

Eld1  
#370010 Hm
Hur gammal va d du hade

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

hemhuggare  
#370051 en -00

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).