Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 120026 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#213190ja, det kan ju gå rätt fort beronde på dimesion,jag sorterar 90% sen kan det slinka in nån björk pinne

Lövved-450-500
Björk-550-600
Skäms inte av att ta betalt,det lönar sig :P

vedförsäljan  
Simon.M skrev:http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Skogsbruk/Mått_och_enheter 2.64 om jag läste rätt

Jag skulle säga att man i snitt för ut 2,3 löskubik per fub på björkmassa. Är det grova raka telestolpar blir det givetvis mer, men förstår inte varför så många vill göra "glädjekalkyl" och räkna med 3 kubik per fub,räknar man lågt är det bara vinst som blir kvar, iallafall om det är i pengasyfte man sysslar med ved

Användarvisningsbild

Vedproducent  
vedförsäljan skrev:
Simon.M skrev:http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Skogsbruk/Mått_och_enheter 2.64 om jag läste rätt

Jag skulle säga att man i snitt för ut 2,3 löskubik per fub på björkmassa. Är det grova raka telestolpar blir det givetvis mer, men förstår inte varför så många vill göra "glädjekalkyl" och räkna med 3 kubik per fub,räknar man lågt är det bara vinst som blir kvar, iallafall om det är i pengasyfte man sysslar med ved

Jag säger som jag alltid sagt 2,25 för råved 30 cm och 2,1 när veden torkat. Längre ved så ökar omräkningstalet. Men ska du upp i 2,64 så får du upp i längder på 60-65 cm så för en vanlig eldare till braskamin så är det omräkningstalet helt galet fel.

Användarvisningsbild

svampbob  
loppan skrev:Jag vill bara påpeka att i diskussionen om vad en kwh el kostar så är den i dag ofta för låg.
Om man är storförbrukare med direktverkande el så kanske man kan få elen för 1.25 kr kwh inkl
moms och elskatt.

Detta är dock lite falsk matematik då man den 1/7 2012 kraftigt höjde de fasta avgifterna.

Om man som jag är väldigt liten elförbrukare med endast 4500 kwh i årsförbrukning så får jag betala 2.35 kr kwh om man slår ut årskostnad på antal kwh,alla kostnader inkld.
Jag har rörligt elpris och har som minst betalar 15 öre kwh i december 2012 för bara elen.

Skall man jämföra energipris i ved i dag mot el så är ett mer rättvist pris på elen 1.50-1.70kr kwh.

I en sådan ekvation så börjar veden bli dyrare än el först vid över 1000 kr m3s.

Ved är i princip alltid billigare än el men räknar man mot värmepump blir kalkylen annorlunda.
Den diskussionen är för lång för att ta här men el är dyrare än många tror.

Sätt er själva och räkna på er totala elkostnad dividerat med antal kwh får ni se.

Visst är det rätt som du räknar men jag tycker att man måste bortse från de fasta avgifterna när man jämför med ved. Alternativet blir ju på ett sätt att helt leva utan el och försöka koppla tv och dator direkt till vedpannan.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
svampbob skrev:
loppan skrev:Jag vill bara påpeka att i diskussionen om vad en kwh el kostar så är den i dag ofta för låg.
Om man är storförbrukare med direktverkande el så kanske man kan få elen för 1.25 kr kwh inkl
moms och elskatt.

Detta är dock lite falsk matematik då man den 1/7 2012 kraftigt höjde de fasta avgifterna.

Om man som jag är väldigt liten elförbrukare med endast 4500 kwh i årsförbrukning så får jag betala 2.35 kr kwh om man slår ut årskostnad på antal kwh,alla kostnader inkld.
Jag har rörligt elpris och har som minst betalar 15 öre kwh i december 2012 för bara elen.

Skall man jämföra energipris i ved i dag mot el så är ett mer rättvist pris på elen 1.50-1.70kr kwh.

I en sådan ekvation så börjar veden bli dyrare än el först vid över 1000 kr m3s.

Ved är i princip alltid billigare än el men räknar man mot värmepump blir kalkylen annorlunda.
Den diskussionen är för lång för att ta här men el är dyrare än många tror.

Sätt er själva och räkna på er totala elkostnad dividerat med antal kwh får ni se.

Visst är det rätt som du räknar men jag tycker att man måste bortse från de fasta avgifterna när man jämför med ved. Alternativet blir ju på ett sätt att helt leva utan el och försöka koppla tv och dator direkt till vedpannan.

Tycker absolit det är helt rätt att räkna så. Min verkliga elkostnad är 221 öre kwh för perioden december till januari. Alltså eldar jag med egen björkved som jag tar 550 kr /m3 för ganska exakt en fjärdedel av elpriset (55 öre kwh). Det är bara för att lura sina kunder och binda upp dom till att välja el genom att ta så hög andel fast kostnad som elbolagen gör. I mitt fall är den fasta kostnaden lite mer än halva kostnaden. Vem vill bli lurad jämt?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#213279Det förvånar mig verkligen att våra politiker godkänner det här hyckleriet som elbolagen håller på med. Ska vi minska och ställa om i vår energianvändning så skulle ju det enda raka vara att ha ett pris per kwh rakt av. Vem vill betala 221 öre kwh som exempel? Klart att alla skulle spara mycket mer på energin.

För elbolagen som ju har en kostnad för näten tar man en anslutningsavgift för nätdelen den gången man ansluts (vilket ju görs dessutom idag med utöver alla elkostnader) Men är den för låg så är det den som ska anpassas. Sen läggs alla övriga kostnader direkt på elpriset. Storförbrukare bör naturligtvis få ett billigare pris per kwh.

Helt övertygad om att den slösaktiga elanvändningen skulle minska radikalt men det är det elbolagen är rädda för.

vedförsäljan  
#213316Givetvis har du mer exakta siffror vedproducent
mitt var bara en ren avrundning,ex så stämmer dina siffror väldigt bra, kan säga att torrt så stämer 2,14 mkt bra men själv är jag inte så nogran så 2,1 räcker mej,och det som blir över kan man tänkas sig vara "bonus"

Användarvisningsbild

Vedproducent  
vedförsäljan skrev:Givetvis har du mer exakta siffror vedproducent
mitt var bara en ren avrundning,ex så stämmer dina siffror väldigt bra, kan säga att torrt så stämer 2,14 mkt bra men själv är jag inte så nogran så 2,1 räcker mej,och det som blir över kan man tänkas sig vara "bonus"

Inte ska vi vara så petiga och diskutera hundradelar. Men snackarna som pratar om 3 m3 på en fub är ju helt klart lurade som jobbar gratis.

vedförsäljan  
Vedproducent skrev:

Inte ska vi vara så petiga och diskutera hundradelar. Men snackarna som pratar om 3 m3 på en fub är ju helt klart lurade som jobbar gratis.[/quote
Precis samma sak ville jag komma fram till, fast i dina mängder blir ju hundradelar rätt många kubik

Användarvisningsbild

loppan  
#213349Det är bara totalkostnad mot totalkostnad jag räknar,inte märkvädigare än så.

Det är ju mycket intressant att se detta fenomen med elpriset.
Vi har i dag blivit så bra på att spara el så att det inte spelar någon större roll hur många kärnkraftverk man stänger på vintern,elpriserna är låga ändå p.g.a god produktion.

Vad göra då? :-? tänker elbolagen. Vi måste ju fortfarande tjäna miljardvinster!! som vi kan karta bort på meningslösa utlandsprojekt (Nuon)

Jo vi chockhöjer priset på elledningarna i stället *-:) så får vi in våra stålar.

Tänk om man kunde sälja ved per kwh istället.
Skulle man då räkna på samma sätt så skulle transporten av veden kosta lika mycket
som veden.

skogshasse  
Vedproducent skrev:

Inte ska vi vara så petiga och diskutera hundradelar. Men snackarna som pratar om 3 m3 på en fub är ju helt klart lurade som jobbar gratis.

hej på er intresant att läsa vad ni skriver 1fub kubik är ca 2 kubik travat på timmerbil och när jag släpper det genom kapen och sen klyven så blir det betydligt mer än 2,1 rus kubik

vedförsäljan  
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:

hej på er intresant att läsa vad ni skriver 1fub kubik är ca 2 kubik travat på timmerbil och när jag släpper det genom kapen och sen klyven så blir det betydligt mer än 2,1 rus kubik

Vika längder på det klyvna? 50 blir betydligt mera.

Användarvisningsbild

svampbob  
#216314Härom dagen kollade jag vedpriset här i södra Florida. Notera storleken på säcken och att priset är utan moms och i $

Användarvisningsbild

vetinte  
#216323A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Simon.M  
#216567Vedpriset är ju som det är har ju inget med elpriset att göra tror priset legat runt 4-500 kr så länge jag kan minnas borde rimligtvis gå upp en aning när råvarupruset stiger o den som inte vill betala för kluven ved kan köpa långved o klyva själv. Tror merparten av alla som har en ved panna bor på landet o fixar sin egen ved eller har någon granne med skog så dom kan köpa lite svart vill man komma undan billigt kan man inte sitta o titta på när andra fixar saker åt en utan man får svettas lite själv :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).