Skördare

Valmet 911.4 och 365 aggregat

30 inlägg 17735 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 911.4 och 365 aggregat

Skotarförare  
#212060 Är det nån som har erfarenhet av denna kombination?
är lite intresserad av en beg sådan här är det nåt att ha?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

skogsjan695xl  
#212065 Valmet890 här på forumet kör en sådan. Dock en .5

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212096 Jag har kört några tusen fubar med den kombinationen. Tycker det funkar kanonbra, faktiskt bättre än vad jag vågat hoppas på. Man för höja upp arbetsvarvet en del för att de ska bli bra snurr i 365, i övrigt är det bara tuta och köra!

Har du några specifika frågor så bara skriv!

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212179 Jag kör ju som sagt en .5a men det är ju samma maskin i princip.
Tycker också det funkar riktigt bra, iaf för våran norländska slutavverkning.
Aggregatet känns lättare och smidigare än 360 vi hade förut, den orkar då bära det utan problem, inga problem att lyfta ett litet träd på full arm.
Vi har snart kört 3000 tim nästan helt utan missöden, bytt några slangar och en längdmätningsgivare när den var ny.

Fråga på!

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212191 Är det för att det inte behövs större basmaskin (krankraft osv) som ni väljer 911 istället för 931 uppe i norr? Måtten skiljer väl inget nämnbart tror jag men 931 har ett större fundament.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212241 931 är ca 20 cm längre från midja till bakaxel. Kranen är starkare, nivelleringen är mkt kraftigare, tystare svängkrans och mer motoreffekt är väl egentligen skillnaden mellan 911 och 931.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Skotarförare  
#212254 Hur lång kran har ni på era maskiner med 365? 10 eller 11m?
vad skiljer mellan 360 agg och 365?
räcker oljeflödet till? varvtal i slutavv?, det sitter väll en 190cc pump i 911:an?
mäter aggregatet bra?
kör ni med stora eller små hjulmotorer på aggregatet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212282
Mudderland skrev:Är det för att det inte behövs större basmaskin (krankraft osv) som ni väljer 911 istället för 931 uppe i norr? Måtten skiljer väl inget nämnbart tror jag men 931 har ett större fundament.


Vi ligger på en årsmedelsstam på runt 0,17 så det är inga jätteskogar precis men det kan vara stor diameterspridning i bestånden ändå.
Så 911an räcker till gott och väl.
Kusinen har haft en 31:a men jag tror inte det är nån större skillnad i våra skogar, producerar säkert lite mer när du hamnar i lite grövre skog.
Däremot tar 31an nå fruktansvärt med bränsle.
Totalt omöjlig att få under 20 liter timmen, vi kör 911an på mellan 12-13 liter det är en del pengar per år det.
Kanske nya 31an med ADblue är bättre me dom första verkar fruktansvärt törstiga, skräckexemplet var en post han satt och körde 0,08 medelstam och ändå 20 liter timmen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212286
Skotarförare skrev:Hur lång kran har ni på era maskiner med 365? 10 eller 11m?
vad skiljer mellan 360 agg och 365?
räcker oljeflödet till? varvtal i slutavv?, det sitter väll en 190cc pump i 911:an?
mäter aggregatet bra?
kör ni med stora eller små hjulmotorer på aggregatet?


10 m.
Kort sagt kan man väl säga att 365 är lite lättare, lite smidigare (Några cm bredare med valsarna öppna annars känns det smidigare på alla håll) och lite mer kraft.
Är 3 hjulsdrivet liknande 350.
Men det är absolut inget fel på 360 heller, väldigt driftsäkert 2 hjulsdrivet alternativ.
Återstår ju att se om 365 är lika driftsäkert har kört för lite än för att uttala mig om det.

Nog tycker jag oljan räcker till, kör på 1600 varv, 750/400cc motorer, vet ej om det kommit några mindre än har inte hört nåt om det mer än att det var tal om att det kunde komma.
Mätningen är bra som på dom flesta andra aggregat idag, hörde dock om ett 365 på en 41a här som var lite si och så med mätningen men det borde vara nåt tokigt på just den har inte hört nåt klagomål från nån annan.

Vad har ni tänkt köra för skog med eran om det blir affär?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212334 Det klart att 0,17 är ju inte jämförbart med det vi kör. Oftast runt 0,4 skulle jag tro vi har. Ni får ju köra en jävla massa kran för att få ihop lite kubik. Jag kör valmet 931 alltså ingen adblue och jag har aldrig fått den till att dra 20 l/h. Men det är liter per kubik som är det intressanta. Vad har ni för siffror där?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212358 Kring 0,5 brukar vara det normala om vi inte kör skrot, det bästa är väl ner mot 0,3 men då var det över 0,30 medelstam. När man hamnar i riktigt skrot där ner kring 0,10 medelstam hamnar man kring litern.

Kan ju vara så att den 931an vi jämför mycket mot var extrem för jag känner ingen annan som kör en som jag har kunnat jämföra så mycket med.

Vi jämförde flera månaders körning mot .4an vi hade förut vi hade 0,16 medelstam och dom hade 0,17 produktionen skiljde 1 (ett) träd i timmen, men bränsle förbrukningen skiljde över 6 liter/tim.
Runt 14 på 911an och 20,5 på 931an.

FAst det är nog möjligt att 931an gör sig bättre i dom medelstammar ni kör, då kanske det märks att 911an blir lite klenare. Det verkade som att det inte spelade nån roll hur grovt det var, den låg alltid där runt 20 liter oavsett om det var 0,10 medelstam eller 0,30.... Så siffrorna per kubik blir ju lite bättre i 0,30.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212368 Ja det låter ju lite mycket på den 931:an. 911 siffrorna låter ju bra. Jag har väl som bäst varit nere på 0,31 tror jag men det är när jag avvecklat fröträdskärm då ligger medelstammen högt ofta runt 0,9 men man får ju åka runt lite så det blir ju inte så många stam per timme. Men det är lättkört inget för stort inget för litet. Normalt är väl mer 0,5 eller 0,6
Vad gäller 365 så är jag rätt nöjd numera. Vi fick maskinen 08 2010 och då gick den inget vidare. Men dels var den illa inställd sen har vi bytt matarhjulen och fått betydligt bättre drag i det. Vi har en 1270e med 480c också och det var inga stora skillnader dom emellan när vi jämförde dom.
Mätningen har varit bra både längd och diameter är helt klart godkända enligt vmf.
Nu har dom fixat barnsjukdomarna på aggregatet med så det snurrar på.
Det som mest jävlas numera tycker jag är datorn. Vi har bytt dator en gång men jag tycker det är alldeles för ofta som man får starta om eftersom något (typ vadsomhelst) hänger sig
Är det något ni andra har haft/har problem med?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212599 Vad kör ni med för valsar? Jag är lite sugen att testa finnskogsvalsen många skryter på dom... Ibland tycker jag den kan slira till i onödan på klena stammar och toppar, grovt går hur bra som helst. Tror vi har menses hjul nu.
Datorn tycker jag faktiskt funkar bra nu, ytterst sällan man behöver starta om. Nån gång har det kommmit att det inte går att byta användare pga kommunikatiionsfel men det är väldigt sällan. Kör med programmet 3.06 var det senaste för 2 veckor sen iaf.
Funkar bra däremot en del "onödiga" säkerthets pip och meddelanden om hur farligt det är att lämna hytten bla när man öppnar dörren, aggregatet tiltas ner när man öppnar dörren.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212661 Valmet 890:
Finnskogsvalsen drar riktigt men komatsu har tagit fram en egen vals som drar helt otroligt enligt mig. En typ av finger vals...

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 och 365 aggregat

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212665 Det är nog den vi har. Vi hade tre konstruktörer ute i 2-3 dagar för cirka ett år sen, då hade dom med sig ett par nya varianter av valsar som vi testade. Anledningen var väl främst att det klagats på stamhållningen på grövre träd så dom ville ta fram en vals med drag i samtidigt som den skulle hålla trädet lite bättre. Det blev mycket bättre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).