tis 12 feb 2013, 17:55#211588
Frågor & svar:
http://www.snoskoterradet.se/fragor-svar/Skoterorganisation:
http://www.snofed.se/Min generella känsla:
– Angående drift- och inköpskostnader finns många maskiner till salu på nätet, inte minst Blocket. Gamla häckar (1980- och 1990-talet) är ofta dyra, sett till att modernare maskiner är driftsäkrare, slitstarkare och framförallt trevligare att köra. Gamla tvåtaktare luktar oljerök och drar flera gånger mer bränsle än nyare E-tech eller fyrtaktare.
– Servicekostnader: från noll till ett par tusenlappar om året.
– Reparationskostnader: Modern, ganska ny skoter; noll eller närapå. Gammal häck: Meka mer än du kör, eller lägg stora pengar hos reparatören.
– Försäkring kostar från kanske tusenlappen till många tusen för hästkraftsstarka skotrar med unga ägare.
Största kostnaden är ändå värdeminskningen. Jag köpte en ny Yamaha årsmodell 2006, betalade 113 tkr. Sålde i förra veckan för 56 tkr.
För mig var alltså värdeminskningen, sett till att jag också hängde på en del tillbehör, runt 10.000 kronor per år.
Mina kostnader under åren 2006-2013:
Yamaha RS Venture 2006 (köpt ny senhöst 2005, såld tidig vårvinter 2013):
Värdeminskning 10 tkr/år
Försäkring: 1.500:-/år (halvförsäkring)
Service & oljebyte: 1.500:-/år
Inga reparationer från 2006-2013, slitdelar för kanske 1.000:-/år (variatorrem, slides, boggiehjul)
Bränsle: 1,3 liter/mil
Totalt körde jag drygt 1.000 mil under dessa år.
Värt varenda krona.
Senast redigerad av opekka tis 12 feb 2013, 17:57, redigerad totalt 1 gång.