Jakt och Fiske

Jaktarrende/jaktlag Västra Götaland

9 inlägg 15688 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jaktarrende/jaktlag Västra Götaland

jensholgersson  
#211416 Godkväll,
jag letar efter någon plats att jaga på framöver då det som småbarnsförälder är väl långt hem till gamla markerna i östra Småland från Göteborg. Mer eller mindre uppväxt på gård och har jakt i generna, men sedan några år har det legat nere då annat tagit tiden i anspråk. Nu vore det trevligt att komma igång igen, både för "bra mat på bordet", nöjet och nyttan av att komma ut i skogen återigen.
Söker alltså mark för småvilt + gris om så finnes, men vad som ska jagas är givetvis något man kommer överens med ägaren om. Husbehov - alltså något rådjur/hare/gris per år.
Har inte ekonomi att lägga hur mycket som helst per hektar, men förutom en summa delar jag givetvis gärna med mig av köttet och ser till att marken förvaltas jaktmässigt på så sätt ägaren efterfrågar.

Gärna inom någon timme från Gbg, det underlättar, men är möjligheten bra så är jag inte den som inte kan köra en stund.

Tackar på förhand.
Jens


Senast redigerad av jensholgersson sön 02 jun 2013, 09:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

jensholgersson  
#216040 Tackar för alla klickanden av mitt meddelanden (405st) till dags datum. Har förvisso inte fått ett endaste svar. Antingen har detta forum låg täckning av skogsägare, alternativt vill skogsägare häröver inte dela med sig av sitt överflöd, alternativt har skogsägarna här inte några problem med grisar nu eller framöver... Vad vet jag.

Önskar alla en trevlig helg!
-jens-

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

opekka  
#216074 Du är inte ensam om magert svarsresultat. Av de jaktmarks-efterlysningar jag sett här på forumet, så är det sällan/aldrig som de besvaras.

Orsaken kan man förstås spekulera om. Ovilja att släppa in utomstående? Ett icke befintligt överflöd? Etc?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216079 Vill Ni jaga i Härjedalen så kanske jag kan hjälpa till. Jag kan inte sälja jakt i Västra Götaland då jag inte har någon fastighet där.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216344 Annonserar man ut jaktmark i Västra Götaland får man 50 svar inom två dagar. man kan tro att det mesta redan är uthyrt.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

jensholgersson  
#216364 Hej,
tackar Jasi, men det är tyvärr lite långt till Härjedalen då jag söker en något mer "permanent" jakt, ett område att hjälpa till att ta hand om enligt alla konstens regler. Kan vara på så sätt att det mesta redan är uthyrt. Som alltid är det svårt att spekulera om något man faktiskt inte har någon större aning om, jag vet inte hur det är här i VG då jag inte känner folk med mark häromkring. Men det får lösa sig på något sätt iaf.

Vänligen
-jens-

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

alias  
#216533 Hej Jens!

Det jag tror är viktigast för att få tag i egna jaktmarker på sikt är att skapa de rätta "kontaktytorna". Markägare och även andra jägare vill veta att man är "reko" för att man ska få tillgång till jakt.

Kolla in på forumet "Jaktsnack":

Där finns följande tråd (kanske kan ge något uppslag som kan leda till egna jaktmarker i rätt geografi vad det lider):

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41294 ... ntry691780

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

jensholgersson  
#216723 @Alias. Ja, du har helt rätt i att det är "kontaktytorna" som saknas och behöver åtgärdas i mitt läge. Att markägare och jaktlagen gärna vill veta vem som får i uppdrag att sköta om markerna, alternativt hänga med på jakterna är något man får ta i min situation.
Tackar för forumtipset!


Mvh
-jens-

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Västra Götaland

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319144
Jasi skrev:Vill Ni jaga i Härjedalen så kanske jag kan hjälpa till. Jag kan inte sälja jakt i Västra Götaland då jag inte har någon fastighet där.

Var i härjedalen har du mark,är bara intresserad av harjakt med stövare . Vi har en stuga i råndalen och är där ibland.hör av dig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).