Verkstan

Ferguson 135 laddning

34 inlägg 32263 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ferguson 135 laddning

Georg  
#210669 Hej!
Har fråga kring laddning på min 165:a, den är en del år gammal men i gott skick, kör mest i skogen och sällan med höga varv, har bytt generatorn (likström) till en renoverad från Ellös, trodde att mätaren skulle visa laddning vid normala varv men gör det inte förrän vid 20000, är detta normalt eller kan det vara något annat, tacksam för tips.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

hala  
#210684 Jag antar Du menar 2000 varv vilket verkar högt. Kolla så att inte remmen slirar. Se om Du kan byta till en mindre remskiva. Var det samma diameter på Din gamla remskiva? Kolla även laddningsrelät kanske är det så att Du även skall kosta på Dig ett nytt. Laddningslampan bör släckas vid 900-1000 varv.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#210982 Tack Hazze!
Varvtalet en nolla för mycket, remmen slirar inte och remskivan är samma, det är ampér-mätare och den ger inget utslag förrän vid c:a 2000 varv. Jag vet att likströmsgenerator inte ger ström lika fort som växelström och anledningen att jag bytte generator var att den gamla var samma problem och jag fick ofta ladda då jag sällan kör på höga varv, traktorn är från 67 , så jag tänkte de var tid byta. Innan jag byter relä ville jag försäkra mig om det finns annan tänkbar anledning, eller sätt att prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Tosca  
#210984 Mät spänningen på batteriet när du varvar upp den till ca 1200 -1400 varv, du bör nog komma upp över 13 V åtminstone då.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

hala  
#210986 Om vi antar att generatorn är OK så mät spänningen över batteriet vid tomgång. När Du sedan sakta ökar varvtalet skall spänningen öka och vid 1200-1400 vara som Tosca säger ca 13V. Kolla även laddningslampan så att den är hel eftersom den har en funktion för laddningsrelät. Är den hel och spänningen inte ökar markant vid ökat varvtal ligger felet säkert i laddningsrelät. Det bör finnas beg. att köpa hos traktordemontering.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Tosca  
#210993 På dessa modeller finns det oftast inte laddningslampa utan bara en amperemätare.
Kolla så gott du kan jordanslutningar och -flätor och kabelförskruvningar. Oxid och glappkontakt kan också påverka negativt.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

hala  
#211006 Du har så rätt så Tosca. Jag kollade på ett elschema. Om man säkerställer att inga glappkontakter eller oxiderade kontakter finns så har jag för mig att man kan tvångsmata fältlindningen för att se om den laddar. Om man tar en 50w glödlampa och kopplar den ena ändan till batteri + och den andra till generator F och samtidigt ser vad som händer med ampermätaren. Ökar laddningen är det säkert relät. Kolla även kontakterna på amperemätaren då all laddström flyter genom den.
Kanske vågat men vi måste ju få igång laddningen!!
Hazze

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211012 Hej o tack för tips.
Mycket riktigt betr. laddningslampa det är amperemätare, jag skall prova tipsen och återkommer med resultat, tack så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Valfridsson  
#211258 Då du bytte, bytte du till en likströmsgenerator igen? Om ja, hur länge har du kört med den och har du smörjt lagret (det bakre, tror jag det var) i den? Vi hade en 135:a som vi bytte generator i med jämna mellanrum för att dom skurit och var mäkta irriterade över att dom inte höll längre, tills vi tillslut bytte till en växelströmsgenerator för att några dagar senare läsa i instruktionsboken att likströmaren skulle smörjas, så det var helt enkelt ett handhavandefel som gjorde att dom skar och slutade ladda.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211299 Ja jag bytte till likströmsgenerator igen, kanske dumt, men problemet var inte att den skurit och den nya är bara körd några timmar, men det stora problemet med likström är vad jag förstår att den behöver högre varv för att ladda. Vad innebar bytet till växelström i kostnad och fodrades mer att byta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

hala  
#211328 750 kr inkl moms plus ev. ny remskiva på Traktordelar.net plus enklare kabeldragning och montering av laddningslampa (5w).

Två kablar till generatorn en från amperemätaren och en från tändningslåset via laddningslampan till generatorn. Du kan även plocka bort det gamla laddningsrelät med kablar. Ev använder du befintlig kabel från amperemätaren (om den räcker) till den nya generatorn. Inom parentes bör likströmsgeneratorn ladda vid ca 1200 r/m om kontakter och relät är OK. Mängder av traktorer fungerar även idag med likströmsgenerator om man inte kopplat in för mycket belysning men växelströmmare är överlägsen och bekymmersfri för lång tid framöver.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211332 Tack för tips, har ej testat laddningen med testmätare (ska skaffa en först), får då se vad jag får för värde, behöver kanske inte så många år till framöver då jag är 86 nu, (med humor).

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

hala  
#211339 Ett sista tips om det skulle vara laddningsrelät är att försöka med ett gammalt Amazon-relä från den tiden Amazonen hade likström. Går att få tag i på skroten.

(Min granne är över 90, kör traktor varje dag och verkar helt klart yngre än jag som är 66. Humor förlänger livet!)

Hazze

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211340 Man kan i princip få en beggad växelströmmare gratis om man känner nån bilskrotare
eller snubbe med många bilar på gården.
Satsa på det istället för att krångla med likströmsgenerator.
Kul att du är 86 med humor, sånt brukar gillas här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211342
Slurfi skrev:Man kan i princip få en beggad växelströmmare gratis om man känner nån bilskrotar


Här missade Slurfi en egen poäng, Fords brukar ha ett avstånd mellan fästena som gör det lättare att montera stabilt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).