Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedklipp

46 inlägg 41767 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

totte  
#185916
snuffis skrev:Kan informera att det blev en PW-Klipp istället :) fick den levererad för två timmar sen


Klokt val tror jag, PW är kvalitet.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Si63  
#185944
snuffis skrev:Kan informera att det blev en PW-Klipp istället :) fick den levererad för två timmar sen


En liten film när du har fått i gången den vore trevligt...

:grin:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Lgard  
#208314 PW:n är bra men inte perfekt. Låssprintarna till rullarna är en dålig lösning. Likaså är skyddet för reglaget samt sidostagen för skyddet för svaga.
PW är dock bra att ha och göra med. Snabba på hjälp och intresserade av att du skall vara nöjd.

Klippen är känslig för långa kablar. Längre kablar än 25m så bör man gå upp i kabelarea tex (4kvadrat).

Anslutningen för matningen sitter fel och är utsatt om du tappar tex en stock ner på den.

Har använt den rätt mycket själv och har den till uthyrning så den har gått en del.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

cristerax  
#210438 hej
jag har en kellfri klipp är inte så nöjd veden delar sig inte helt torkar sämre långsam
men har beställt en peltec ved combi 550 som kommer till veckan
så klippen är tillsalu om någon är sugen på den :roll:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

vedförsäljan  
#210603
cristerax skrev:hej
jag har en kellfri klipp är inte så nöjd veden delar sig inte helt torkar sämre långsam
men har beställt en peltec ved combi 550 som kommer till veckan
så klippen är tillsalu om någon är sugen på den :roll:

Varför valde du peltec framför bala agri 320? Tittade aldrig på peltec noga så intressant vad som skiljer, tror iallafall du blir nöjd! Man kan inte byta ner sig om man har haft klipp iallafall :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

vetinte  
#210620 Ja ja ja nu ska vi inte hacka på kliparna. :grin:
Jag köpte en HM-200 efter diverse diskutioner (bla här) o effterforskning.
Jag e kanonnöjd :grin:
Sedan gör det inget att den e helt mekanisk så man kan fixa den själv om de skulle hända nått.
Inte mycket som kan krongla.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

elis  
#210650
cristerax skrev:hej
jag har en kellfri klipp är inte så nöjd veden delar sig inte helt torkar sämre långsam
men har beställt en peltec ved combi 550 som kommer till veckan
så klippen är tillsalu om någon är sugen på den :roll:


Hur bra veden delar sig är avhängigt längden och färskhet, längre ved delar sig sämre. Enkelt avhjälpt genom att svetsa på mer material på spräckkilarna och om veden är seg ta lite kortare. Att veden skulle torka sämre från en klipp är osannolikt med tanke på de mängder vatten som pressas ur i klippningen. Min erfarenhet och absoluta åsikt är att klippt ved torkar mycket bättre och snabbare. Trettio år med såg och tio år med klipp och jag väljer alltid klipp före vedkap. Även inte helt spräckt ved torkar bättre och snabbare än vad kling lr kedjesågad ved gör har i alla fall blivit min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

hala  
#210685 Grattis.
Har själv en PW-klipp och är supernöjd. Har kört säkert 100 m3 och nu till det bästa, utan hörselskydd. Veden kan hänga ikop lite men den torkar ändå eftersom den är kluven. När man klyver/ kapar färskt virke pressas säkert ut 1/2 dl vatten.
Du gjorde ett mycket bra val
Hazze

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

vedförsäljan  
#210699 Efter tittat på peltec 550 så saknas två grejor enligt mig.
* Ett ordengligt längdstopp,en järnkedja blir ingen precision
*Snabbare sågmotor


I övrigt såg den fin ut

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Husqy346  
#210771 Jag fick stå med yxa och klyva om de bitar som inte fibrerna gick isär på .Och det var ända ner till 30 cm veden när det va råved . Hade jag sålt de bitarna som de var så hade nog ingen kund återkommit.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

Husqy346  
#210774 På tal om längdstopp så har bara 200 en klen tunn plåt den svetsade jag dit ett tjockt platjärn på för det krökte sig direkt.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklipp

vetinte  
#210780
Husqy346 skrev:På tal om längdstopp så har bara 200 en klen tunn plåt den svetsade jag dit ett tjockt platjärn på för det krökte sig direkt.


Hmmmmmm :???: Dedär känner inte jag igen. På min e den kanske 4mm o lite knäckar som förstärkning typ. Kan kolla närmare iof. Men de håller änså länge effter ca 50m3.
Så den e ju knapt inkörd :lol:
Men jag tycker nogg (som gammal mekare) att den ser okej ut. O jag uppskattar äkelheten.
De jag kan reta mig på e att där bara e kat 2 tappar. Så jag fick fippla till en adapter så min kat 1 passade. Hadde varit bättre med kat 1 tappar (skulle ju då funka på båda) eller plåtar med 2 olika hål i.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

vedförsäljan  
#210792 Tycker det är konstigt det ska vara så svårt med ett längdstopp som fungerar...

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

elis  
#210836
Husqy346 skrev:Jag fick stå med yxa och klyva om de bitar som inte fibrerna gick isär på .Och det var ända ner till 30 cm veden när det va råved . Hade jag sålt de bitarna som de var så hade nog ingen kund återkommit.


Har du en svets och lite plj är det lätt ordnat, finns ingen som helst anledning att stå klyva för hand. Oavsett så är de ändå torrare än sågad okluven ved. Har under tio år med varierande vedsorter aldrig varit med om något sådant.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklipp

cristerax  
#211835
vedförsäljan skrev:
cristerax skrev:hej
jag har en kellfri klipp är inte så nöjd veden delar sig inte helt torkar sämre långsam
men har beställt en peltec ved combi 550 som kommer till veckan
så klippen är tillsalu om någon är sugen på den :roll:

Varför valde du peltec framför bala agri 320? Tittade aldrig på peltec noga så intressant vad som skiljer, tror iallafall du blir nöjd! Man kan inte byta ner sig om man har haft klipp iallafall :lol:


peltecen såg ut att klyva lite fortare och så tog den 34 i diam balan 32 cm
har inte provat än men kanske till veckan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).