lör 12 jan 2019, 22:59#544016
Deppigt men tall och gran behöver ju etableras under ganska många år däruppe så i mitt tycke bör man tänka till både två och tre gånger innan man beslutar sig för att vänta ut ännu en full omloppstid med samma trädslag. Jag tror på att gå ifrån råvarutänk och förädla själv i större utsträckning samt vara anpassningsbar för sannolikt kommer det vara helt andra värden som spelar roll. Turism t.ex har ju redan gått om skogen på nationell nivå.
Men på ämnet bonitet så har ni mycket torvmark ni räknar som impediment, där finns en stor potential anser jag i att gå framåt från på papperet ingn produktion, dvs impediment kan bli växande skog.
Lite samma med fjäll men potentialen där känns inte direkt i närheten av en mer låglänt torvmosse
Förresten har du en Rokon? [/quote]
Beståndet av Gran var överårigt och blev planterat med ny Gran "lillpite" kommer att växa bättre Dessutom blev det ett hygge på ca 9 ha som blev relativt solbelyst, varmt, fuktigt så att gammal förna kunde börja brytas ned, i år började det bli bra fart på plantorna. Betalningen blev riktigt bra på den försälningen med min förhandling, som blev min kontantinsats på tillköp av angränsande mark med mestadels ungskog dubbelt upp mot vad jag hade tidigare.
Så det är bara possitivt. Jag ville ha areal och det blev det, så jag har mängder med bestånd.
Dessutom har jag exempel på att det går att få snabb tillväxt här uppe också, där min far konsgödslade några planterde granar i Söderläge som jag avverkade efter 50 år diameter 52 cm i brösthöjd.
Snabb tillväxt med konstbevattning (om det vore tillåtet) och gödning vore kul att testa på några torrare ställen i söderläge.
Jo 2 fina myrar har jag men ibland undrar jag om det är rätt att kalla dem myrar då torvlagret är grunt, min skogsentreprenör kallar dessa myrar för grustag, här har altså inlandsisen legat 3000 meter hög och glidit fram och malt ned allt, har vissa ideer angående provexpriment på en del av en av myrarna.
På den andra myren kanske det finns någon jordatsmetal som kan passa till elbilar, vem vet? kompassen snurrade ett helt varv vi kanten av myren.
Jo jag hade nyss köpt en begagnad Rokon strax innan jag registrerade mig här, men den svarade ej upp mot mina förväntningar så efter att ha stått ett par år så sålde jag den billigt till en kompis grabb som fixade till den.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680