Avverkning (slutavverkning)

Bonitet! Vad är max?

29 inlägg 40237 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bonitet! Vad är max?

jonathanA  
#203435 Såg en fastighet som låg rätt högt i bonitet, och då undrar jag; är det vanligt att det ligger över 14?
skogsbruksplan.jpg

Fastigheten ligger i norra bohuslän.

Ha d gött hej!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Chainsaw Charlie  
#203436 Nej det är inte så vanligt men man stöter på några sådana bestånd då och då. 14,4 motsvarar ett ståndortsindex på G38 och i mina trakter brukar det vara väldikade granmossar som kan komma upp i den kalibern.

Vad gäller max så finns det bestånd på tex Ryssbergets eller Hallandsåsens sluttningar som har över G40 i SI dvs en bonitet på över 18.

(Först trodde jag du menade en medelbonitet på hela fastigheten på 14 och det får man väl säga vore extremt ovanligt. Men enstaka bestånd finns som sagt här och var)

Användarvisningsbild

Re: Bonitet! Vad är max?

Peteflamingstar  
#204031 Är det bara jag, eller låter inte 440 m3sk i ett bestånd med ålder ca 45 ganska mycket? Här uppe är ju slutavverkningsmogna bestånd med 400 kubik rätt ovanliga...

Användarvisningsbild

Re: Bonitet! Vad är max?

skogsjan695xl  
#204165 Det är inte orimligt, här i västra värmland finns det slutavv på bortåt 800kubik/hektaren.
Normalt ligger det på 200-400 kubik/hektaren här.

Användarvisningsbild

Re: Bonitet! Vad är max?

Peteflamingstar  
#204168 Säkert så, men uppåt 800 m3/ha kan ju inte vara alldeles vanligt ens hos er... I Asa försökspark finns ju skapliga bestånd, men det är väl mest kustgran och Sitka där som når de volymerna.
Finns slutavverkningsbestånd som når 4-500 m3sk här också, men i detta fall var ju beståndet i GALLRINGSålder.

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Chainsaw Charlie  
#204237 Tänk på att det är en G38:a och att lägsta slutavverkningsålder är 45 år. Så 440 m³sk/ha är inte orimligt mycket för ett sånt bestånd.

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Skogsforskare  
#210090 440 m3/ha efter 45 år betyder att det vuxit i snitt knappt 10 m3/ha&år (plus eventuell volym som gallrats ut).

Om boniteten är nästan 15 m3/år&ha så har ju beståndet en bra bit kvar innan det når den nivån på medeltillväxten. Så om man avverkar redan vid 45 års ålder så går man miste om 1/3 av produktionen.

TVÅ 45-åriga omloppstider skulle då ge knappt 900 m3/ha, totalt, medan EN 90-årig omloppstid skulle ge 90*14= 1260 m3/ha totalt på samma tid, på samma mark.

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Chainsaw Charlie  
#210091 Men en stor del av den volymen skulle i bästa fall vara övergrov och i sämsta fall rötskadad. Dessutom tillkommer ökade avverkningskostnader då en större del behöver fällas manuellt.

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Skogsforskare  
#210098 Hur grov skogen blir beror mycket på stamantalet, men visst blir träden grövre på en G40 än på en G20. Men samma princip gäller en T30 jämfört med en T20.

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

superglue  
#210149 Är ju egentligen inget ovanligt i Bohuslän, mellan bergen är det ofta väldigt goda boniteter :)

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

JD 2006  
#210193
skogsjan695xl skrev:Det är inte orimligt, här i västra värmland finns det slutavv på bortåt 800kubik/hektaren.
Normalt ligger det på 200-400 kubik/hektaren här.



Lite skillnad när man här sitter och hugger 100 år gamla bestånd i slutavv. med 50-60 m3/ha :lol: :lol: skrattretande när man hör vad som finns....

Användarvisningsbild

Re: Bonitet! Vad är max?

loppan  
#210201
JD 2006 skrev:Lite skillnad när man här sitter och hugger 100 år gamla bestånd i slutavv. med 50-60 m3/ha :lol: :lol: skrattretande när man hör vad som finns....

Men tänk vad lätt det går mot när medelstam ligger på 1 m3fub :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bonitet! Vad är max?

Fredrik Reuter  
#210226 Hej,
Vad som är max vet jag ej.
Men mitt bidrag får bli en bild från mitt bildalbum.

6907

Denna granplantering finns i västra Värmland, 72 alt 73 årig. Ståndortsindex okänt då skalorna slutade vid G40, men det gjorde inte denna skog...

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

Blivande snickare  
#210280 Snacka om att känna sig liten! :lol:

Avatar Fallback

Re: Bonitet! Vad är max?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210326 Utanför Kungsbacka finns bestånd med 1600 m3/hektar. Ett stort gods står det på och det man slås av är inte främst grovleken utan längden, den jämna medelstammen och stamtätheten!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).