Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats på ATV och vagn efter

52 inlägg 30668 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsats på ATV och vagn efter

svampbob  
#199590 Jag köpte härom dan en bandsats till Grizzlyn och börjar nu fundera på hur det ska funka med Avestavagnen hur mycket kantas svänga innan draget tar i bandet?

Någon med erfarenhet här som kan berätta hur det funkar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

traktorz  
#199671 Vi har en litet annorlunda uppsättning, med en Jula timmervagn och kran, som vi svetsat på förstärkningar och även sidostöd. Jag monterade dessutom på ett stödhjul, vilket är det som tar i när jag svänger åt höger. Sväng åt vänster är däremot inga problem.

På vår vagn skulle jag visserligen kunna förskjuta grinden bakåt ytterligare, men då på bekostnad av att lasset riskerar att bli mer baktungt. Nu accepterar vi att svängradien är sämre, åt ena hållet samt att man åker och vänder på större tillgängliga ytor.

Dessutom med bandsatsen på så blir ATVn mer tungstyrd, servoverkan med banden på och dess stora kontaktyta räcker inte till och skulle riskera att knäcka stag och leder om den varit effektivare.

Bandsatsen är så bra, att vi har den på året om, men det beror mest på att vi har en del myrmark att ta oss över sommartid.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#209862 Hepp
Jag har en Grizzly 450 med band och jag ha helt enkelt gjort ett nytt drag som kommer längre bak. Banden bak sticker ut rätt mycket så ska man snirkla i skogen kommer vagn eller stötting att ta tämligen omgående :surp:
Jag kan fixa en bild på hur jag har löst det på min räcer om det är av intresse :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209877 Bild såklart.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#209889 Så här ser det ut på min hjuling/bandare

Samma infästning som originaldraget. 2 klammer och 2 bultar underifrån
2013-02-06_15-40-29_663.jpg


2013-02-06_15-40-56_71.jpg


Givetvis så bryter detta mycket mer på chassit om man har ett högt kultryck men jag använder bara detta drag på vintern när banden är på och jag drar timmer/ved på en skoterstötting
2012-04-10_12-01-56_422.jpg


samt på husvagnssemestern
2012-05-04_17-54-50_287.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

svampbob  
#209895 Det visade sig att jag inte har haft några problem med att dragbommen har tagit i bandet. Jag tror att det dels beror på att själva hjulingen blir mer mer långsnodd och dels att jag har lärt mig att inte göra så slingriga vägar. Ramstyrningen använder jag också ständigt och försöker att så kort boggi som möjligt i terrängen och när jag kommer ut på vägen så flyttar jag den till sitt bakersta läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209948 Har aldrig haft problem med att banden tar i med min vagn.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Jamt  
#210237 Snowmanx: Är fyrhjuling med bandsats bättre att dra doningarna med en snöskoter?

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

T Landström  
#210256
Jamt skrev:Snowmanx: Är fyrhjuling med bandsats bättre att dra doningarna med en snöskoter?


Skulle nog säga ja på den frågan...
Här i Åmål drar dom alla spår med en 4-hjuling med bandsats...
Har även för mig att min kusin som säljer Polaris sagt det...

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#210277
Jamt skrev:Snowmanx: Är fyrhjuling med bandsats bättre att dra doningarna med en snöskoter?


Om vi säger såhär. Jag ska aldrig dra med skoter i skogen nå mer, däremot så är stöttingen lite för smal så det kommer att bli vinkelslip och breddning av stöttingen. som det är nu måste jag köra dubbel bredd eller med sladd då jag gör spåren. Med bredare stötting så slipper jag detta.

Jag har gjort nya horn som är ca 70 cm men den blir ganska rank och lätt att tippa då man lastar fullt. (jag har provat att välta den upp och ner då jag kom utanför spåret med fullt lass och ordentligt ihop bundit. Det kostade både blod svett och tårar) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

svampbob  
#210331 Jag har sett att det säljs medar som kan montera istället för hjulen på en atv timmervagn och jag tycker det ser ut som ett bra alternativ för vinterns vedkörning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210361
svampbob skrev:Jag har sett att det säljs medar som kan montera istället för hjulen på en atv timmervagn och jag tycker det ser ut som ett bra alternativ för vinterns vedkörning.


Så intressant, hade en ide att bygga mig sådana för nåt år sedan. Blev inget av det, än. ÄR det mycket nsö, som det var för någar år sedna, så ploga ju vagnen bara och det blir onödigt tungt. Inte ens drivningen hjälper till särskilt mycket.

Men var kan man köpa dem?

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

svampbob  
#210370 Jag tycker det går bra att trampa ett spår med vagnen. Jag brukar När kör första gången med tom vagn koppla en sladd efter vagnen och efter två eller tre varv sångare jag ett väldigt bra spår att köra och brukar inte ens behöva använda drivningen på vagnen trots lass och uppförsbackar vilket inte alls går på sommaren.

Jag har sett en annons på blocket från ett företag som säljer dom medarna och det ska vara ett fästa som passar direkt på navets bultgrupp, självklart så kan jag inte hitta den nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210417
svampbob skrev:Jag tycker det går bra att trampa ett spår med vagnen. .


Jo det är ju sant, när det gäller en väg man ska fara efter mycket. Jag börjar trampa med öfrsta snön och kör sen hela vinern. Håller med dig i att det slår sommarvägen, är ju alldeles slätt och fint :smile: :smile:
Men det jag far efter är när det är så att jag vill jag plockhugga grövre träd här och där. Blir så när man har en liten skog som jag, långt mellan ställena ibland.
Då är det inte "värt" att trampa väg till varje träd. Kör med älgpulkan eller lilla lunningspulkan nu i stället. Men hade man kunnat haft vagnen med kran med sig hade det underlättat. Likaså på älgjakten över blötmark (som det verkar bli jämt numera).

Men tack för tipset hursomhelst, jag googlar vidare får se om jg hittar på dem.

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

halvproffs  
#210435 Kan man inte bara spänna fast medar direkt på hjulen så slipper man ju det xtra jobbet att skruva av hjulen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).