Inomgårdsmaskiner

Hydraulik funderingar (vedklyv)

17 inlägg 36193 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulik funderingar (vedklyv)

Sunilorblede  
#209592 Hej. Går i tankarna att meka ihop en vedklyv-/maskin framöver och håller för närvarande på att öka kompetensen på hydraulikområdet.

Leker runt lite i den här: http://calculate.pmcgroup.se/sv
och har lite funderingar:

Vad är ett generellt värde för volymetrisk respektive mekanisk verkningsgrad för dessa beräkningar?

Vidare så undrar jag lite kring motoreffekt för att driva pump.
Den här klyven : http://www.hammars.se/Ovrigt/Vedklyv.html (den för 55cm ved)

Sägs ge 6 ton klyvkraft vid 220 bar, cylindern är en 60/40-550 och ska trycka på 4,3s och dra tillbaka på 2,3 sek. Motorn som driver pumpen är på 4kW.
När jag kollar med kalkylatorn jag länkade till borde det behövas ett flöde på 22 l/min för att uppnå klyvkraften och hastigheten med angiven cylinder och tryck (varvtal 1400). Funderingar uppstår hos mig när jag använder dessa värden för att i kalkylatorn beräkna elmotoreffekt och den spottar ur sig ca 8,5kW (verkningsgrad 95%).
Är det så att man kan ha en så liten motor som 4 kw, uppnå flödet (och därmed hastigheten) men att det då i praktiken inte går att trycka 220 bar? Sänker man i kalkylatorn trycket till ca 110 bar så hamnar man på en motoreffekt kring 4kW.
Är teorin alltså den att systemet sällan hamnar upp mot 220 bar utan att merparten av veden är kluven redan vid ett tryck kring 110 bar?

Någon får gärna förklara om min slutsats stämmer eller vad jag tänker fel..

Hälsningar Linus.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

totte  
#209732 Flödet är enbart en funktion av motorvarv och pumpdeplacement. Så med en viss pumpstorlek och ett visst varv så är flödet konstant, så länge motorn orkar dra utan att tappa varvet. Flödet är alltså inte beroende av motoreffekten upp till det tryck som den orkar.

Trycket bestäms av motkraften från vedbiten. Om max-kraften är 6 ton så krävs det en vedbit som behöver 6 tons kraft för att maxtrycket skall uppnås. Vid mer lättkluvna bitar så blir trycket motsvarande lägre.

Är det så att man kan ha en så liten motor som 4 kw, uppnå flödet (och därmed hastigheten) men att det då i praktiken inte går att trycka 220 bar? Sänker man i kalkylatorn trycket till ca 110 bar så hamnar man på en motoreffekt kring 4kW.


Så svaret är ja. Utgående från kalkylatorns, med en 4 kW motor bör du då få ett maxtryck på ca 110 bar och en tryckkraft på max 3 ton ungefär. Trycket kan ju ökas genom att ha en mindre pump, då orkar motorn, men klyvtiden blir längre.

Men jag tvivlar på siffrorna du fått, om det är en halvmetersklyv du tänker bygga. Min Faxe har i stort sett samma data som den hos Hammars, så en 4kW-motor bör klara att ge full kraft. Dom siffror du ger på flöde och klyvtid indikerar att du räknat med minst en meters klyvlängd

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Sunilorblede  
#209783 Okej, ja det går väl överbelasta en elmotor rätt många % också? Hur långt över märkeffekt kan man gå vid topparna? Tanken för min del är att en 5,5 kw motor från en gammal vedkap ska driva klyven. Hur stor pump borde den klara då? Orkar den en ge ca 28-30 minutliter? Dvs en 20 cm3/varv stor pump.

Ja totte siffrorna är då rätt inmatade i kalkylatorn, isåfall ger den fel värden ut. Vet du vad flöde din faxe ska ge enligt specifikation och vad har den för klyvtid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

sveakatten  
#209789 Jag tror du kan lita på detta pogramm.
Jag räknade på en 5,5kW motor när jag hittade detta pogramm, och det såg då ut att stämma mot mina uträkningar.
Jag har en 5,5Kw motor men tycker den går lite för sakta på min maskin,har en pump på 22cc ca 31 liter min. Men då har jag en kolv på 90mm inv. Den tar ca 6sek på 500mm.
Allt beror ju på vilken cylinder du har tänkt dig.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Sunilorblede  
#209791
sveakatten skrev:Jag tror du kan lita på detta pogramm.
Jag räknade på en 5,5kW motor när jag hittade detta pogramm, och det såg då ut att stämma mot mina uträkningar.
Jag har en 5,5Kw motor men tycker den går lite för sakta på min maskin,har en pump på 22cc ca 31 liter min. Men då har jag en kolv på 90mm inv. Den tar ca 6sek på 500mm.
Allt beror ju på vilken cylinder du har tänkt dig.


Okej men det är inga problem med orken hos motorn med den pumpen när det blir lite segare vedbitar?
Jag jag håller till i norrbotten där träden inte ofta är så sådär väldigt väldigt stora eller vresiga så jag hade tänkt mig en 60/40-550 cylinder. Vore fint om jag kunde trycka på en 22cc och få 30 minutliter, det blir en snabb klyv: 3,1s tryck och 1,7s drag på 550mm slaglängd. Men då jag ofta klyver kortare blir den ännu snabbare, vilket väl är det jag är ute efter, en snabb klyv.

Fast det är klart, en större cylinder kan ju uppnå kraften med lägre tryck och då borde motorn orka mer, man kanske skulle gå upp på en 70/50-500, då jag kommer klyva mest kring 400 mm slaglängd så blir ju cykeltiden under 5 sek vilket var mitt mål i utgångsläget.
Frågan är då bara, hur mycket kraft behöver man, nån som har en sån där hammarsklyv, som ger kring 3 ton vid märkeffekten på motorn, har man problem med orken på den?
Senast redigerad av Sunilorblede ons 06 feb 2013, 08:07, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Sunilorblede  
#209793 Nån som vet hur långt över motorns märkeffekt man, vid beräkningar innan, kan tänka sig att topparna (ca 200-220 bar) kan få hamna? Är 40% på tok för mycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

sveakatten  
#209813 Jag provade i helgen med min 5.5kW motor och 90mm kolv.
Jag hade en kvistig gran bit, den var frusen med is på ca 30-35 cm i diameter.
Testade med en 4 kniv och det stoppade inte motorn för, gick ner på 1 kniv då var det inga problem.
Det är en hemma gjord kniv, så den tar nästan samtidigt, men inte skulle jag vilja ha mindre tryck.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Sunilorblede  
#209833
sveakatten skrev:Jag provade i helgen med min 5.5kW motor och 90mm kolv.
Jag hade en kvistig gran bit, den var frusen med is på ca 30-35 cm i diameter.
Testade med en 4 kniv och det stoppade inte motorn för, gick ner på 1 kniv då var det inga problem.
Det är en hemma gjord kniv, så den tar nästan samtidigt, men inte skulle jag vilja ha mindre tryck.


Okej, ja 35 cm kvistig gran kommer nog nästan aldrig gå genom min klyv men tack för erfarenheten!



Återigen: Hur mycket kan man räkna med att överbelasta en motor? Om man räknar bak i kalkylatorn på hammarsklyven så för att få 220 bar (som dom anger att den trycker 6,2 ton med) vid flöde på 22l/min så krävs en elmotor på ca 8,5 kw (95% verkningsgrad), det blir ju på den klyven en överlast på över 100%, är det möjligt?

Om jag kan räkna så, då borde jag kunna sätta dit en 24cc pump, få 33,6 minutliter och kunna trycka 175 bar med min motor. Det skulle med en 70/50 cylinder göra max 6,7 ton klyvkraft och cykeltid kring 4,5s. Det vore mycket bra.

Tacksam för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

hakans  
#245210 lyfter denna tråd
jag skulle villja ha tips på vilken storlek på pump till en 7.5kw motor har en cylinder 100/55-85
Jag håller på att bygga en klyv som ska ta 1meters klabbar och kunna kombinera maskinen med en klippkniv för att klippa långved med :)
så frågan är hur stor pump vågar man sätta på 7.5kw till 100mm kolv?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Camwood  
#245692 Intresant tråd! ja har inte läst denna förr trots att den är flera månader gammal.
En tanke ja får när ja läser era innlägg om att optimera cyklerna i vedklyvningen o era nogranna beräkningar på flöde / tryck. Jag har 5 st hydralsystem det största är på 260 lit / min som jag använder å det som utmärker alla är att hydraloljan blir otroligt het när man använder ett hydralsystem till max. Ni måste tänka på det om ni ska använda era hydralkoponenter kontinuerligt . Beräkna tillräcklig volym på tanken alt ha en sep, fläktkyl.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Krister_81  
#246521 Håller helt med Camwood
Dessutom ska ni välja en cylinder med så grov kolvstång som möjligt om de ska gå snabbt. 70/50 låter som ett bra i detta hänseende.
Har sett allt för många hembyggen med otroligt slö tillbakagång på cylindern. Sen ett tips använd 2 pumpar + 3 vägs kran för att kunna köra med högre tryck vid grova klabbar. Se bara till att dimensionera maxtrycket i systemet att det ej överstiger komponenternas maxtryck (pump t.ex.)

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

totte  
#246528 Finns ett annat sätt att få hög tryckkraft, grov kolv som ger hög kraft. Så har man en ventil med två lägen, som i första läget släpper på tryck till båda sidor av kolven samtidigt, då är det bara kolvstångsarean som är aktiv och kolven går snabbt. Nästa läge ger den bara tryck på baksidan och då blir det full kraft men längsammare. Finns såna ventiler, Akkaman som var aktiv här vet jag skrev om det, men det är ett bra tag sen.

Edit: Hittade tråden: viewtopic.php?p=35131#p35131

Avatar Fallback

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

hakans  
#246550 Är det någon som har prövat en sån här ventil totte skriver om?

Avatar Fallback

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

Olahusaren  
#246894 Jag byggde en klyv för några år sedan och köpte en tvålägesventil på Hammars i Grycksbo. Fungerar riktigt bra. Hög hastighet vid fullt spakutslag. Orkar den inte då är det bara att släppa tillbaka halvvägs så får man full kraft. Den kostade 600 kr mer än en vanlig och har något mindre livslängd enligt säljaren p.g.a. fler kanaler i blocket, men jag är helnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik funderingar (vedklyv)

totte  
#246908 Rättelse av vad jag skrev alltså: Första läget är full kraft, fullt utslag ger snabbläge, tvärtom vad jag sa tidigare.

Välkommen till Skogsforum Olahusaren, tycks vara just den sorts ventil jag for efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).