Skogsvagn (Huggarvagnar)

Y drag/V drag till skogsvagn

101 inlägg 71738 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

county  
#199292 :grin: fler bilder og videoer. ett supert ekipage :smile:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

ss0803  
#203488 Kesla 12MD är en riktig drömvagn! Minns jag kollade på den redan på Elmia Wood för många år sedan, då hette den iofs fortfarande Patu.

Kör du med kedjor eller band nu på vintern eller klarar du dig fint med den mekaniska 8-hjulsdriften?

Vore mycket intressant att se fler bilder på din vagn, eller ännu bättre en film på hela ekipaget i drift.

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#203517 Själva vagnen och kranen fungerar suveränt, har inte lyckats sätta mig ännu med ekipaget. Och har varken kedjor/band på vagn eller traktor.
Dock är v-draget en historia för sig själv. Har varit otroligt med problem där, både infästning till traktor och kraften som kranen överför till midjan.
Vilket resulterar i att bultar till kranen går av, infästningen till traktorn glappar friskt m.m
Så snart är det dags för ombyggnation 2 av vagnen sedan den levererades.

Och här ska Rosenqvist maskin ha sig en fet känga, totalt ointresserade. Utan det måste tjatas, hotas för att saker ska hända.
Men, men den som väntar på något gott!

Jag ska försöka ordna fram lite fler bilder på ekipaget i drift!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

ss0803  
#203531 Tråkigt att höra att det krånglar, både med vagnen i sig men särskilt att du inte får bra support från säljaren. Det är trots allt en vagn du investerat mycket pengar i.

Y-dragbommen känns ju som den andra stora finessen med vagnen efter den mekaniska drivningen. Måste vara riktigt smidigt med midjelåsningen vid lastning, att slippa använda vagnstyrning eller stödben innan det blivit lite tyngd på vagnen. Men det är klart det är lätt att inse att det blir stora laster på midjan med lyft på full räckvidd i sidled.

Är det Kesla-kran också, 500T?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

OlaE  
#203549 Undrar om Kronos-vagnarna har samma problem med Y-draget och midjan?
Har inte hört mycket om de vagnarna alls.
Tillverkarna har nog underskattat belastningarna som maskinerna utsätts för.

Hoppas du får rätt på felen!

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#203552 Ja just supporten är det som är det viktiga, detta ekipaget traktor + vagn har kostat mig lika mycket som en medelklasskotare. Så det är inga leksaker, vilket Rosenqvist verkar tro.

Men kranen är en 500T med mycket bra närområdesegenskaper vilket är suveränt vid grot körning.
Har även "storebrorn" 700T på flishuggen

Nej Kronos vagnarna har inte dessa problemen, har en lite annan konstruktion i infästningspunkterna. Visst väger lite mer, men det är hela tiden en balansgång vikt kontra hållbarhet.
Men visst ska ska vi få rätt på detta också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

stihl91  
#208579 Hur går det med vagnen Crisse? Får ni ordning på den?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Robertberg  
#208609
Crisse skrev:Så det är inga leksaker, vilket Rosenqvist verkar tro.

Men Rosenqvist låter ditt ekipage vara med i sin annons iaf, snällt av dem :smile:

IMAG0979.jpg

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#209065 Jodå nästa vecka har jag blivit lovad att nya delar(modifierade bioplåtar, nya bakaxelfästen samt att kranplattan skall planas) ska komma, och ekipaget skall till JC´s verkstad.
Och detta efter ca 3 månaders tjatande med dagliga tel samtal. Men jag tror inte på det förrens jag ser delarna.

Men jag rekommenderar ingen att ha med Rosenqvist att göra. Okunniga, ointresserade och kaxiga.
Synd dom förstör Keslas anseende i Sverige på ett väldigt bra sätt. Men det stoppar dom inte från att använda vagnen i marknadsföringssyfte, mycket märkligt att man inte vill ha bra referenser.
Dom frågade aldrig mig om att använda ekipaget i marknadsföringssyfte, när jag frågade dom angående det bara skrattade dom mig rakt i anskitet.
Även JC har en del i denna historien där dom inte levererade vad som kontrakterades, men dom kämpar på och försöker göra sitt bästa. Dock har detta projektet varit över deras nivå, tyvärr.

Summa sumarum så kommer jag aldrig att ha att göra med ovanstående företag igen.
Då alla problem med vagnen har kostat mig stora inkomstbortfall, nattligt skruvande och anseende hos kunder när man kommer med en allmänt racklig vagn där bioplåtarna hänger och slänger m.m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

T Landström  
#209067 Egentligen borde du ta upp det med Kesla...
Dom borde ju få veta hur deras återförsäljare beter sig!

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

vetinte  
#209071 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#209122 Jo har varit när att ringa/maila Kesla själv.
Bilden har Rosenqvist tagit själva, i samband med att felen skulle dokumenteras.

Visst kan dom använda vagnen i marknadsföringssyfte, men dom kunde frågat iallafall av ren artighet. Men så jobbar inte dom det har jag fått märka

   TS
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

T Landström  
#209128 Jag skulle tagit kontakt med dom på en gång.
Dom vill nog ha feedback på ÅF och på vagnen...

Det rör sig ju om rätt mycket pengar...

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

vetinte  
#209193 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209209 Fina grejer, trist med åf bara.
Kan du kortfattat nämna varför detta är mer prisvärt än en skotare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).