Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150346 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

ullaredsbonden  
#199986 ni kan ha rätt, troligtvis blir det väl inte föränn först 2014 den nya lagen träder i kraft, men tack för tipsen...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

kallemek  
#200034
ullaredsbonden skrev:ni kan ha rätt, troligtvis blir det väl inte föränn först 2014 den nya lagen träder i kraft, men tack för tipsen...


Vilken lag avser du? AFS 2012:1 trädde i kraft den 1 december 2012 med undantag av vissa paragrafer.

http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#200382 Fiordlandjackan har en reflexrand som sträcker sig längs med ärmarna och över skuldrorna, men inte klassad enligt den standard som de anser ska gälla.
Angående byxorna så är det helt ok byxor och är helt beroende på hur de ska användas om de passar bäst för det ändamålet.
Om jag skulle köpa ett par Fiordland idag så skulle jag satsa på Fiordland II byxorna.
Vill man ha ett par byxor som väger lite mindre så är det Waipoua som gäller från Oregon.
Jag har båda paren och använder de efter det jobb som ska göras, eller vilka som är nytvättade ;)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Qkeeper  
#201414 Införskaffade ett par Husqvarna Technical byxor idag har även ett par Jonsered 24m/s, Jonsered 24 light stövlar, Jonsered hjälm, några olika jackor och handskar beroende på väder och vind.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Kjell S - II edition  
#201423 Apropå handskar... Varför finns det nästan bara barnstorlekar numera? ...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Qkeeper  
#201437 Du går nog till fel avdelning isf ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Kjell S - II edition  
#201445 Granngården och lokala sågleverantörerna...

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

H-kan  
#203366 Har precis bytt från hva-stövlar till stihl-kängor, ranger gtx. Låter som en gokart för terrängbruk...
Har billigaste hva-brallan samt deras billigaste huggarjacka. Ösregnar det går jag inte ut, men om jag måste har jag nån hva-galonjacka som funkar. Jag körde lite skoimpregnering, spray alltså, på den vanliga huggarjackan och det funkar rätt ok om det är lagom fuktigt.
Handskar har jag numera alltid vattentäta tegera.

Hva-handskar har jag till att gräva i komposten med. Knappt. Jag tycker de är skit för de pengarna.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Fredrik N  
#203512 Kan bara hålla med. andvänder Tegeras Pro serien.
Har provat deras vinter handske med bredare kardborre band som ska ge extra stödd för handleden.
Dom har fungerat riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Amatörhuggare 62  
#203606 Jag använder Stihls X - Fit byxor och blus och Stihls huggarstövlar och Gtx kängan. När det blir kallare
använder jag Pfanners huggarbyxor.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207859 Behöver man egentligen speciella skyddsstövlar. Har någon råkat ut för någon incident egentligen där inte ett par vanliga rejäla läderkängor hade varit nog?

Frågar för att jag går runt och småhalkar och småfryser i mina skyddsstövlar från Granngården. Samtidigt som mina rejäla varma jaktkängor med bra grepp och i praktiken vattentäta, med höga skaft står hemma.

Ok på mig nu bara :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

machonisti  
#207861 Ärligt sagt har jag aldrig sågat i stövlarna inte ens nära men nog hört om personer vars stövlar varit mer krusade ovanpå än under.

Stålhättan skyddar foten och att de är styva som bara den gör att man helt enkelt inte kan skada vristen fastän man inte kollar skärpan på stöveln.

Skulle nog akta mig att åka till skogs utan avsedda skyddsstövlar!

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207863 Jag har nyligen bytt från skyddsstövlar till skyddskängor. Det enda jag inte förstår är varför jag inte gjort det tidigare! Mycket bekvämare, svalare när det är varmt och varmare när det är kallt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207865 Husqvarna tecknical extreme byxor sen ca 3 veckor skillnaden mot gamla Bacho standard byxorna är som natt och dag ,till det har jag Husqvarna stövlar ,peltorhjälm och Husqvarna huggarbyxor blus

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

H-kan  
#207866 I alla fall jag kan ibland vara lite för nära fötterna vid kvistning.

Stålhättan är väl tämligen värdelös när sågkedjan kommer farande. Att knata ikring med oskyddade fötter är nog inte det smartaste man kan göra. Om stövlar känns jobbigt, skaffa ett par klass-1-kängor. Så dyra är de ju inte.

Visst finns det en slags korkad macho-kultur som innebär att man inte skall ha skyddsgrejor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).