Vedmaskiner, flishuggar

vedproduktionsfrågor

70 inlägg 29526 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

snubblaren  
#206210 Jo vet att det blir ful ved, men om man skiter i estetiken går den väl lika bra att elda i kamin som i panna eller är 08:orna rädda för stickor i händerna? :P Kom ihåg när jag gick i skolan frågade om man fick ta trissorna ifrån motorsågsutbildningen brann hur bra som helst i kamin.

Trejon
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#207096 De torkar bättre i änden och blir mer lätt tändt
är bara utsendet som är nackdel med klippt ved
tror pannvedseldare inte bryr sig så mycket
ska du börja sälja?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

snubblaren  
#207843 Nä har bara funderat över att en del lägger sådan energi på att få ett bränsle fint. Själv struntar jag om det är lite stickor och skräp i säckarna ser det som gratis tändved :) Vore trevligt om fler började sälja ful ved lite billigare :D

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Åke Nilsson  
#207894 Vill inte gå tillbaks till klappi tiden -04-09

Kör sedan 2010 Hakki pilke 1x42
ANVÄNDER alltid 8 delskniv och kan vid mindre dimensioner dubbla
kapaciteten genom att köra 2 åt gången och bägge blir klyvna.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Antesson  
#208323 Hej alla vedintresserade!!

Jag söker efter vedgrossister, uppköpare, handlare som är intresserade av färdig ved, både torr och färsk.

Produktionen sker i Östergötland.

Några tips??

MVH
Andreas

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Fallhofne  
#208395 Hej, ock tack för alla fina svar:)

nu undrar jag en sak. de som köper in apterat till sin vedverksamhet från någon skogsägare. köps det in till massavedspriser eller kan man ta ut högre pris än så? per m3 då?

jag är helt oinsatt i det här som ni ser:)..


mvh F

   TS
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#208470 jag skulle inte köpa dyrare än vad industrin tar, för om jag frågar någon skogs ägare som har en björk hög så köper jag den bara om det är samma pris som industrin

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#208519 Den sista gången när jag köpte in björk så gav jag 425:-sek momsat och klart för björken. Obs det var fallande längder upp till 6.3 långa stockar köpt med mätbesked från maskin och kanonfin kvalitet.
Jag resonerar som så att man får betala det säljaren begär. Annars så får man stå utan ved så några tior mer än industripriset får man ju räkna med annars säljer de ju till sågen.
Oftast det som de säljer bort är väl ändå hemveden som borde vara vrakklassat.
Skogsbolagen där jag bor är hårdkokta och inte så lätta att förhandla med tyvär.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#208526 jag tycker det är super lätt att få björkved bara att prata med maskin föraren. Då var det väll 425 för en fub?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#208542 Jo det var 425.- FUB oki nä så lätt har inte jag så det bara är att prata med skördarförare.
Då gäller det att kunna sia vart de ska köra samt va där innan kontrakt skrivs.
Ett bolag avverkade på grannens för två vintrar sedan. Så jag ringde bolaget o ville köpa deras björk men det gick inte för allt skulle till bruket fick jag som sporadiskt svar.
Annars hade det ju varit perfekt att köra hem det med griplastarvagnen.
Men eftersom jag köper mitt med moms så går det ju att annonsera tydligt efter ved på blocket tex.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208550 Det beror lite på om inköparen ska förse ett massabruk. Annars finns det de som är väldigt hjälpsamma om man visat intresse tidigare. Då har dom koll när det är en avverkning i närområdet.

Förra året köpte vi grannens björkved. Den låg närmare än våran egna ved. :grin:

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#208567 man behöver inte vara där innan kontrakt skrivs för den som säljer får lika mycket betalt som att skicka det till fabrik

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedproducent  
#208574
skogsbonne skrev:man behöver inte vara där innan kontrakt skrivs för den som säljer får lika mycket betalt som att skicka det till fabrik

Jag är som ett frågetecken? Antingen så får man ju vara där innan kontraktet är skrivit eller köpa av bolaget. Skogsägaren kan ju inte sälja skogen 2 gånger. Är kontraktet skrivit så är det ju det och då är det bolaget som bestämmer vart virket går punkt slut.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#208593 men dom betalar ju inte innan dom mätt in massan....
så han säljer den inte 2 gånger...

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#208597 Ja inget förvånar när råvara säljs! Finns även timmerbils förare som säljer ibland, antingen är det ärligt eller stulet ur någon välta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).