Skogsarbete

C - CE körkort

14 inlägg 7905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

C - CE körkort

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139734 Hallå

Tänkte se vad folk tror om att skaffa C - CE körkort för att bli mer "attraktiv" på arbetsmarknaden? :) och om det kan kompensera för att man inte har lika mycket erfarenhet av maskinkörning som andra, eller är det bara slöseri på pengar?



   TS
Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Micke Holmgren  
#139742 Arbetsförmedlingen "pumpar ut" nyblivna CE förare i parti och minut... (som arbetsmarknadsåtgärd)

Du bör ha bra kontakter mot branchen (känna åkare) för att inte bli en i mängden med nya
"oerfarna" CE förare.

Krasst men tyvärr sant.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139761
Micke Holmgren skrev:Arbetsförmedlingen "pumpar ut" nyblivna CE förare i parti och minut... (som arbetsmarknadsåtgärd)

Du bör ha bra kontakter mot branchen (känna åkare) för att inte bli en i mängden med nya
"oerfarna" CE förare.

Krasst men tyvärr sant.



Kan inte annat än hålla med om detta, kontakter som gäller. Tråkigt men sant.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139804 tänkte nog det, är väl samma som skogsbranschen att kontakter nästan är det enda som funkar om man vill få jobb :/ svårt när man är ny på en ort

   TS
Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Micke Holmgren  
#139833 Sant, men har man kontakter på gammla orten kan de kanske vara fina referenser....
Kan ju ge möjligheten att få göra nått små jobb och visa upp sig. :wink:

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207122 Sen till kommer 200 timmar abt för den som tar ce genom af och abt är = yrkesförar bevis så dom som tar körkort på af kommer ändå inte få jobb utan abt och varje abt kurs kostar i från 1700 kr.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Valfridsson  
#207147 Ykb-yrkeskompetensbevis är enda namnet jag hört men jag antar att det är det du menar med abt!? Kan du gå den kursen för 1700kr så gör det, när jag kollade på att ta den i samband med c-körkortet skulle dom ha 25 000kr!

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Metzger  
#207158 Jag har kört hjullastare 1 år, timmerbil 4 år, skotare 1 år och kranbil 1 år, och jag har väldigt svårt att få napp på mina ansökningar. Det är ett väldigt överflöd av förare just nu, både erfarna och nybörjare, så kontakter är nog det enda sättet för tillfället.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207249
Valfridsson skrev:Ykb-yrkeskompetensbevis är enda namnet jag hört men jag antar att det är det du menar med abt!? Kan du gå den kursen för 1700kr så gör det, när jag kollade på att ta den i samband med c-körkortet skulle dom ha 25 000kr!

menade ykb det kostar ca 1700 per kurs tillfälle och dom som har ett yrkesförar bevis behöver bara repetera kursen i 35 timmar = 1 kurs tillfälle på 8 timmar och dom som tar ett c kort i dag får vackert gå 200 timmar ykb och det kan dom tacka det där jävla facket för att dom införde det .

Användarvisningsbild

Re: C - CE körkort

Kse  
#207250 Är ju lite lokalt det där, tar du CE kort här uppe idag har du jobb i morgon.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207278 Malmtrafiken? Är det bra betalt?

Användarvisningsbild

Re: C - CE körkort

Kse  
#207374 Ja gruva sväljer en hel del chaufförer men det är brist på andra håll också, kanske just pga. lönen i gruvan. Försökte få några lass björk hemkört härom veckan men det verkade hopplöst, dom åkarna jag snackade med ville inte avvara sina chaufförer en enda minut då dom redan hade svårt att klara av sina körningar på dom gubbar dom hade. Så vill du köra sopbil, timmerbil, budbil eller gruvbil så finns det nog jobb vilket som.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Valfridsson  
#207411
knaggen skrev:
Valfridsson skrev:Ykb-yrkeskompetensbevis är enda namnet jag hört men jag antar att det är det du menar med abt!? Kan du gå den kursen för 1700kr så gör det, när jag kollade på att ta den i samband med c-körkortet skulle dom ha 25 000kr!

menade ykb det kostar ca 1700 per kurs tillfälle och dom som har ett yrkesförar bevis behöver bara repetera kursen i 35 timmar = 1 kurs tillfälle på 8 timmar och dom som tar ett c kort i dag får vackert gå 200 timmar ykb och det kan dom tacka det där jävla facket för att dom införde det .


Jaha, då blir det lite andra priser! Tyckte det kändes otroligt billigt med 1700 för alltihop!
Jag ska inte säga säkert men jag tyckte dom sa då att man kunde behöva gå en ännu längre om man nytagit B-körkort eller nått sånt.

Avatar Fallback

Re: C - CE körkort

Georgsson87  
#209564 YKB (yrkeskompetensbevis) 140 timmars utbildning + avlagt prov och 280 timmar + avlagt prov om man är under 21 år. 35 timmars fortbildning för dig som hade C behörighet innan 10 sept 2009.

Tog själv C och CE behörighet i somras o sen dess har jag haft lite små ströjobb/praktiker. så marknaden är lite låg i södra sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).