Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482045 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20171
Thunborg skrev:Dagens träd 5 st 5,20 m timmer + 1 st 4.5 m massa :lol:
Bild

Bild


Är det Iggesundssvärd som du kör med?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#20172 Thunborg lägg gärna in den övre bilden "med sågen på stocken" :)
Och berätta gärna lite om varför du gillar eller inte gillar din sågmodell !

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20186 Man måste väl gilla en 371:a :D :D

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20237 371.an är för mitt ändamål en bra såg.
Fäller ensaka övergrova träd som skördarn inte mäktar med.
Det sitter ett husqvarna svärd på tror 20"
Hade förut en 262 som jag anser var den BÄSTA såg som tillverkats.
Blev tyvärr stulen 😈

Bild

Till klenare jobb tycker jag 353 är en riktigt bra allroundsåg.
Bild

Till grövre jobb använd...........
Bild

Avatar Fallback
Huggis  
#20646 Nu jobbar jag i lag och är "proffs", vi sysslar med rationellt skogsbruk och med kundekonomi som prioritering.

Jag arbetar mest med övergrova dimensioner och träd som inte lämpar sig för mekaniserad avverkning.

Jag använder 372 till det mesta av mitt arbete, arbetar väldigt lite med klena dimensioner av gran, då använder jag 346:an. Sen vid förberedande röjning av gallringsskog så använder jag 339:an. Och det är sant, dess konstruktion kanske inte är den bästa, men den är mkt lätt och det är där du hämtar in pengarna när dagen är slut.

Dom jobb som kan göras med en 357:a görs bäst i min mening med en 372:a. Däremot har jag kollegor som kör 357 istället för 372, men dom presterar å andra sidan inte lika mkt.

Har testat 575:an och stihl 441, 575 tål inte köld och är tung och klumpig helt underlägsen 372:an. Stihlen är en bättre såg men dom har sina skitkedjor som vibrerar. Ska man stå månadervis och såga metertjocka bokar 8 timmar om dan så måste sågarna och kedjor svärd funka.

Husqvarna och oregon funkar, köp det.

Däremot håller husqvarna på med en jävla massa dumheter, dom har bla bytat leverantör av deras trampbrytjärn som nu är totalt värdelöst. Och den där 575 är ju ett hån mot oss som arbetar i skogen.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20650 Nu förstår jag ditt nikename HUGGIS 8)
Jag är också ett "PROFFS" men med skördare och om du tittar på bilderna över ser du vad jag använder för såg till övergrovt,en 371 med 20"
3120 har jag använt ett fåtal tillfällen :lol: man måste se lite med glimten i ögat :shock:

Avatar Fallback
Huggis  
#20652
Thunborg skrev:Nu förstår jag ditt nikename HUGGIS 8)
Jag är också ett "PROFFS" men med skördare och om du tittar på bilderna över ser du vad jag använder för såg till övergrovt,en 371 med 20"
3120 har jag använt ett fåtal tillfällen :lol: man måste se lite med glimten i ögat :shock:


Med den där 3120:an behöver du väl nästan bara visa sågen så trillar träna? ;)

Inte ska väl du såga några träd, det har du väl såna som mig till?

Jag har svärd upp till 32", men dom används otroligt sällan. Ska på specialarbete nästa vecka och ta en ek på 4,50 meter i omkrets och en bok på 3,80. Ska se om jag kan få iväg några bilder, men nu stormar det och har sig så man får väl vara beredd på att åka ut. Tur som fan att jag inte nappade på det där eon-jobbet om att åka och såga vid elledningar :)

Jag har jobb så det räcker och blir över.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20655 Har du firma huggis :)
Senast redigerad av valmet901 fre 22 feb 2008, 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20657 Hörde du HUGGIS jag anlitar visst sånna som "dig" om det är mer en 10 träd som vippas manuellt 8)
Men det finns faktiskt inget bättre än att kliva ur hytten och känna lite på 2 taktsångor ibland :lol:
Kan berätta om vad som kan hända när man tar med 3120 med 42" till en privat gubbe som var stolt över sin övergrova skog :shock:
Men inte i den här tråden :P

Avatar Fallback

242 xpg

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20686 Jag har en 242 xpg 1998 som jag inte kört mer än kanske 60 timmar totalt är jag som amatör nöjd med den.
Skall nog skaffa en större såg för lite större träd och kapning vid ved maskinen.
Tar tacksamt emot tips på ett såg med kanske 18" svärd som inte är jätte dyrt då det kommer att användas väldigt lite.
Vi sågar bara löv då det på 90 hektar kanske finns cirka 100 granar max.mvh rormok

Avatar Fallback
Huggis  
#20709
Thunborg skrev:Hörde du HUGGIS jag anlitar visst sånna som "dig" om det är mer en 10 träd som vippas manuellt 8)
Men det finns faktiskt inget bättre än att kliva ur hytten och känna lite på 2 taktsångor ibland :lol:
Kan berätta om vad som kan hända när man tar med 3120 med 42" till en privat gubbe som var stolt över sin övergrova skog :shock:
Men inte i den här tråden :P



Måste säga att jag blir glad när jag hör det du säger, sådana entreprenörer som dig hade vi behövt. Får våra förare en fis på tvären så förväntar dom sig att vi ska ligga och köra 7 mil för att såga av gren.

Dessutom är det bara sunt att kliva av maskinen, det är inte bra att sitta där inne 8 timmar.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20787 Vad är det för svärds längd du har på 3120?
Har ju som sagt var ett 88'' och ett 44'' samt de två 26'' 88 har jag ingen kjedja till ännu, 44 har jag användt då vi fälld eken och lite annat smått o gått. Dock så ja man skall ju lyft aden oxå. Kan annars säga att man springer inte så järna o jag kvist med den. Tacka 346 för de jobben.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23044 Går att lura ikull större träd också :lol:
Bild
Med en 346 med 15 " 8)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25676 Kanon i vedhögen!
Bra såg i allmänhet men extra fin i lite grövre grejer..


Bild

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27108 Jag har behov av en motorsåg som är lätt och tillräckligt stark för röjning.
Ska röja bla, björkbestånd. Vill gå rak och röja. Och det är klena diametrar det är frågan om.
Ge mig förslag på minsta såg som duger till uppgiften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).