Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

39 inlägg 29388 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

stegmaster  
#205919 Ja detta såg verkligen mysko ut. :shock:

Verkar ochså som er det precis efter där utskytprofilet sluter, som nog er svagaste punkten.
Kan det vara så at du kommit åt spaken"kran ner" ovillse, medan kranen vore helt ihopvikt och du tryckt på med bomcylinder nedåt??
Bara en tanke, fast det bordet vel inte bli så nästan oavsett, men misstenker at det finns godt om tryck even nedåt på en kran, om nu ville det, eller kom borti spaken ovillse.

Ser framemot och höra vad ÅF säger til detta.

FTG
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

rikard_e  
#205937 Det där ser riktigt konstigt ut.
Är inte palm kvalitétsvagnar?


Enda logiska sättet hade vart om någon hade backat med stickan nere i marken och kört emot nått.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205954 Köper nog ingen Palms om man vill ha kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Ingoberra  
#205960 Skulle ju ha suttit ett plattjärn på stickan som stoppen gått emot. En liten konstruktionsmiss kan tyckas. Dom kanske börjar med det efter det här.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205978
stegmaster skrev:Ja detta såg verkligen mysko ut. :shock:

Verkar ochså som er det precis efter där utskytprofilet sluter, som nog er svagaste punkten.
Kan det vara så at du kommit åt spaken"kran ner" ovillse, medan kranen vore helt ihopvikt och du tryckt på med bomcylinder nedåt??
Bara en tanke, fast det bordet vel inte bli så nästan oavsett, men misstenker at det finns godt om tryck even nedåt på en kran, om nu ville det, eller kom borti spaken ovillse.

Ser framemot och höra vad ÅF säger til detta.


Nja inte tröck jag neråt precis, inte med mer kraft än kranens egna vikt iallafall. Eftersom att vi har ventilpaketet på vagnens drag och står och kör så kan jag ju naturligvis ha råkat "gunga till" lite så dina spekulationer är inte helt åt skogen :grin: Men det är ytterst lite om det skulle vara så, kan inte minnas att jag gjorde något sådant vid det här tillfället heller :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

valmet862  
#206034 ja det ser ju ut att va rejält skit detdär men det blir ett väldit stort moment när man viker ihop kran sådär,borde nästan räcka med kranens egen vikt,ivarjefall med ett litet tryck med bomcylinder så händer det nog väldigt lätt. Är nog inte bara Palms, hade en Patruuna lastare och det samma hände där för mej en gång. Ser nya palmslastare likadan ut än idag eller har dom gjort en förstärkning,nån som sett nåt?

Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

stegmaster  
#206079
valmet862 skrev:. Ser nya palmslastare likadan ut än idag eller har dom gjort en förstärkning,nån som sett nåt?

Nja, 610 tror jag den heter numera.
Hittade en bild.
Tycker jag ser påsvetsada plåter på ustidan av stickan där bom och sticka möts??
Va säger ni??

Bild

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

mrtornqvist  
#206184 ja våran palm vagn vart exakt lika, på pricken å

såg inte när det hände bara att det hade hänt :sad:

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#206197
stegmaster skrev:
valmet862 skrev:. Ser nya palmslastare likadan ut än idag eller har dom gjort en förstärkning,nån som sett nåt?

Nja, 610 tror jag den heter numera.
Hittade en bild.
Tycker jag ser påsvetsada plåter på ustidan av stickan där bom och sticka möts??
Va säger ni??

Bild

Javisst är det så! Ser mycket bättre ut sådär :smile:


mrtornqvist skrev:ja våran palm vagn vart exakt lika, på pricken å

såg inte när det hände bara att det hade hänt :sad:


Det va som fan, vad är det för storlek och årsmodell på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

mrtornqvist  
#206418 tror det är en 670 vet inte riktigt år men 04-05 kanske kan ju kolla

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#206769 okej ja det skiljer ju inte jättemycket i varken storlek eller årsmodel då, vad gjorde ni åt det? Lagade ni eller fick ni en ny sticka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

mrtornqvist  
#206980 jag lagade det plus förstärkte tyckte det kändes vekt, laga det i tid bara för jag körde lite ändå och en dag gick den av och tog med sig kolvörat... :sad: kan skicka bild på hur jag gjorde om du vill se

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#207043 Bilder är alltid kul! :grin: Lägg gärna upp bilderna här i tråden om du har lust :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

mrtornqvist  
#207300 okej ska orda det på måndag då :smile:

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Tommy L  
#207549 Hej jag råkade ut för samma sak på min palms 620, jag förstärkte med 70x70x6mm vinkeljärn,
det blir nog extrem belastning om man har helt ihopfälld kran. Jag fick tryck uppifrån som skapade knäcket (körde in i för låg port med utskutet en bit ut, efter förstärkning har det inte varit något problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).