Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

39 inlägg 29397 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205546 Hej! Förra helgen när jag körde böjde sig stickan på kranen :surp: Jag hade lastat på ett litet lass och satte ner gripen längst fram på lasset. När gripen tog emot lasset så böjde sig stickan nedanför infästningen där det sitter ett påsvetsat "stopp" på bommen för stickan att ta vila mot när den är infälld helt. Jag tryckte inte ner kranen hårt eller så, utan bara så gripen vilade på lasset. Tycker det är konstigt att det vek sig som det gjorde, någon som har råkat ut för liknande? Och vad göra åt det?

DSC_0071.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Tosca  
#205555 Lite svårt att se på den bilden, kan du få fram några bättre kanske?

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205561 absolut! Ska försöka hinna imorgon :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205562 Kranen kanske skulle varit nedtryckt så att det hade varit stumt,blir stora krafter i svängningar när det gungar lite.
Mycket ledsamt när sånt händer.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205563 Det hände stillastående, alltså inga gungningar eller liknande :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Skogshuggarninorr35  
#205568 Hur gammal är kranen?
Den ser ju ganska ny ut så om du har tur kan du få ny sticka, för så där ska det inte bli.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205585 Den är från 2008 om jag inte minns tokigt, har använts sparsamt

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205608
Hamstr skrev:Det hände stillastående, alltså inga gungningar eller liknande :surp:

Oj

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205696 Här kommer lite mera bilder

DSC_0078.jpg


DSC_0079.jpg


DSC_0080.jpg


DSC_0082.jpg


DSC_0081.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Robertberg  
#205701 Sådär trodde jag inte ens att det gick att göra.. Särskilt inte utan våld.

Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

halvproffs  
#205706
obantteg skrev:Sådär trodde jag inte ens att det gick att göra.. Särskilt inte utan våld.


Trodde inte jag heller. Är det aluminiumfolie i stickan? Du måste ju få en ny om reklamerar det.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205708
halvproffs skrev:
obantteg skrev:Sådär trodde jag inte ens att det gick att göra.. Särskilt inte utan våld.


Trodde inte jag heller. Är det aluminiumfolie i stickan? Du måste ju få en ny om reklamerar det.


Nej jag är själv väldigt förvånad att det kunde bli såhär.

Aluminiumfolie?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

halvproffs  
#205709 Aluminiumfolie var ju att ta i men jag tycker att skulle vara möjligt att det blir så. Tänker på säljaren på Traktor Nord i Uppsala som skröt om Palms vagnar och kranar. Måste väl vara nån sorts materialfel?.

Avatar Fallback

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

Hamstr  
#205712 Vagnen och kranen är köpt på Traktor Nord i Uppsala :mrgreen: Ja materialfel måste det nästan vara, har väldigt svårt att tänka mig att det ska kunna bli så men en "frisk" kran

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 620 kran, böjd/bruten sticka

machonisti  
#205755 Behöver nödvändigtvis inte vara materialfel däremot konstuktionsmiss. En profil formförändras rätt lätt av punktbelastning för att undvika dylikt skall förstärkning svetsas på profilen.
Momentlagen säger att kraften blir stor just i den punkten på det sätt du satte kran. Kräver absolut förstärkning av profilen, vilket är bevisat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).