Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kombilåda till ATV typ ekagård

65 inlägg 58544 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205227 Den tråden gör mig lite smått inspirerad till att bygga en lite mobil jaktstuga, bara fantasin (och tiden) som sätter gränser :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

dwurg  
#205459 Nu ska vi se om detta funkar.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#206831 Ser bra ut! Jag ska ta och göra en ganska låg låda som täcker hela bakre lastracket och sätta en hållare i den som ser till att motorsåg ligger stadigt. Förutom detta tänkte jag "gröpa" ut för röjsågen så att den blir relativt lätt att spänna fast. Kommer försöka slänga upp lite bilder imorgon samt skriva ut måtten. Den byggs till en KQ500 -12

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206835 Mkt fint.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206846 Den verkar atombombsäker! ;)

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#207041 Blev nästintill färdig idag men låddan, blir så den täcker hela bakre gallret, på utsidan av den skruvade jag fast en hållare för motorsågen så att jag slipper ha den i lådan tillsammans med allt annat..

Satte två stycken gummireglar under som dämpning.. Enda problemet är nu hur jag ska fästa den, har för tillfället ett spännband draget över men det är inte hållbart..

Hade velat ha flaklås av den modellen som man låser runt rör om det är någon som förstår vad jag menar?

Har sådana på en gammal balvagn till att låsa ihop grindarna, istället för att man har en bygel som spänner runt en hake är låser krokigt så att det kan kroka runt ett rör. Min beskrivning kan vara något luddig men hoppas att det är förståeligt :)

Är det någonsom har förslag på vart sådana kan köpas vore det tacksamt! Hade varit perfekt att sätta en på var sida så att man bara spänner ner lådan. I och med att det är en ganska tjock gummi "balk" under kommer det att dämpa och parrera så att det inte skakar loss..

Ska försöka fota lite imorgon och slänga upp här..

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207042 Varför inte nyckelhålsmodellen som ovan?
Då får du ju montera en plåt på atvn men det blir svinsnyggt.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#207048 Jo det skulle kunna vara ett alternativ, fast då skulle jag nog behöva modifiera den lite för att det ska bli bra, hade velat ha det så den sitter i spänn, det är få saker som är så irriterande som när det skramlar om grejerna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207094 Inte skramlar det särskilt, men du kan ju knacka in nyckelhålet lite så den spänner mot gummilisten.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Si63  
#207198 Jag tror du menar ett excenterlås.
Ta en sådan och modifiera den.
http://www.clasohlson.com/se/Excenterl% ... r212689000

Ta bort den triangelformat delen och sätt en bult med en fastsvetsad lämplig "böj" (tex av en slitsad rör)

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#207206 Ja det är den funktionen, jag ska ta en bild på den jag tänkte mig och lägga upp här, tycker det är konstigt att det inte är något som säljs..

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#207207 Frågan är om det skulle funka med fyra kapellsträckare, gummistroppar samt fyra krokar så att jag fäster i kroken, ned i lastgallret och sedan upp till kroken igen, någon som har någon ungefärlig koll på spännkapaciteten på sådana? Vad är det för maximal spännkraft på dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

dwurg  
#207240 Gummistroppar och liknande skulle nog jag undvika om du vill ha lådan någorlunda stum. Min första tanke var också att göra en låsning som inte lämnade nåt skrot kvar på racket när jag demonterade den, men lösningen jag gjorde måste utvecklas lite för att den ska funka. Och såna lås som du menar skulle bli för trångt för mej iom att min låda sticker utanför racket på 3 sidor och ändå står den nästan emot vinschen. Däremot så sitter den mycket bättre än jag trodde, inget skrammel, ruskar du i lådan så är den hjulingen som rör sej.
Men skulle jag nu ha löst de hela på samma sätt som du tänker så skulle jag nog gjort som någon redan nämnt och köpt ett sånt lås som i länken, skurit upp ett rör med lagom dimension för att passa runt rören i racket och svetsat fast. Alternativt om man vill ha lite rejälare köpa såna som sitter på släpvagnar och svetsa fast röret på. Är du rädd om lacken så dra på en bit krympslang på röret som du skär upp.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

axwell  
#207248 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... ang-41237/

Flaklåsbygel från Biltema.


Kanske ännu bättre, denna från Clas, lite vekare så att den direkt passar excenterlås.

http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true

Lite mindre dyrt vid köp av 10 st.


Även Swedol har långa byglar till flaklås, från 9 kr + moms, kunde inte länka till rätt bild.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207384
Bild


Bild


Kanske nån av dessa modeller kan passa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).