Traktorer och processorer

Måste traktorn vara inregistrerad?

8 inlägg 18149 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måste traktorn vara inregistrerad?

Pe_Er_79  
#204622 Om man vill köra (lagligt) med jordbrukstraktorn efter vägen, måste den då vara inregistrerad?
Pratade med kille som påstod att man inte behöver ha traktorn registrerad, utan att det räcker med en försäkring för att få köra traktorn efter allmän väg..jag tyckte detta lät lite konstigt.
Så ni som har koll, kasta ljus över frågan.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

eqlazer  
#204630 Tills någon med bättre vetande kan svara: Reggad som jordbrukstraktor (traktor klass II?, jordbruk är väl en skatteteknisk term) och trafikförsäkrad.

Edit: Tråd där det redan diskuteras viewtopic.php?f=107&t=15732

Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

Midgård  
#204651 Vad jag känner till ska alla jordbrukstratorer vara reggade även om man enbart kör på allmän väg för att komma till ägorna. Att den är reggad innebär inga nackdelar, såvida den inte är stulen förstås.

Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204675 Försäkrade min idag och den är inte reggad och det gick bra.

Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204703 Jag tror att det ligger till som följer:
Om en traktor ej är reggad kan denna klassas som motorredskap förutsatt att den uppfyller kraven t.ex att den endast skall vara ämnat för en typ av arbete. Det måste med andra ord finnas en fast montering av ett redskap på maskinen så som ett grävaggregat. Det räcker inte med att ha en plog monterad i trepunkten och hävda att traktor endast är ämnad för plöjning.

Sannolikheten att du skulle bli stoppad av polisen är troligen lika med noll. Skulle du vara med i rn olycka så skulle säkert försäkringsbolaget hävda att du har givit felaktiga uppgifter vid tecknande av försäkring och där med kommer försäkringen ej att gälla.

Slutsats
Om traktor är en "traktor" men du sagt att det är ett motorredskap så gäller inte försäkringen och du betalar massa pengar i onödan.

Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

Pe_Er_79  
#204896 Jag pratade med Trygg Hansa idag. Och dom kan försäkra en traktor som inte är reggad, inga problem. Dom lägger då in chassiNr, uppgifter om vikt m.m.
Så jag kan inte se någon större anledning till att regga en gammal traktor, huvudsaken att man har en trafikförsäkring om man ska ut efter vägarna. Risken att polisen skulle komma och trassla, lär som sagt vara minimal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

Wärmland  
#205289 Min county är inte reggad, finns bara en id-bricka i hytten. Angav det numret, vikt, märke och modell till försäkringsbolaget och då var det inga problem. Hon sa att om du åker dit med böter för att du har ett fordon som inte är påställt och skattat kan jag inte svara på, men försäkringen täcker ändå vid en olycka, möjligtvis med förhöjd självrisk beroende på omständigheterna.

Användarvisningsbild

Re: Måste traktorn vara inregistrerad?

machonisti  
#205297
Wärmland skrev:fordon som inte är påställt och skattat kan jag inte svara på, men försäkringen täcker ändå vid en olycka, möjligtvis med förhöjd självrisk beroende på omständigheterna.

Möjligen en möjlighet till möjlig inkomst!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).