Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45416 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20295 jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?








   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20304
PonsseBuffaloDual skrev:jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?







verkligen inte
Du släpper främre handtaget när du plockar kvist och inga sågskyddsbyxor eller stövlar blandannat...

du har fel teknik när du kvistar likaså

Rekommenderar att du går en kurs i motorsågning

Är själv inget proffs, men dom felen gör jag inte eftersom att jag själv går i utbildning

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20308 Håller med dig.
Motorsåg är farliga grejer som bör användas med försiktighet. Enligt konstens alla knep. Om man inte är så säker med motorsåg får man låta det ta den tid det tar att utföra jobbet. Säkerheten framför produktion :|

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20312
valmet901 skrev:Håller med dig.
Motorsåg är farliga grejer som bör användas med försiktighet. Enligt konstens alla knep. Om man inte är så säker med motorsåg får man låta det ta den tid det tar att utföra jobbet. Säkerheten framför produktion :|


Kunde inte sagt det själv
Min lärare säger till mig när han utför något att bara för att han är proffs så behöver inte ens han alltid göra rätt, så han brukar säga att om vi ser något han lärt oss att man inte ska göra så är det bara o påpeka

jag tycker det är positivt med motorsågskörkortet framförallt utbildningen, sen själva kortet i sig är väll inte så nödvändigt

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20359
pgo_jim skrev:
PonsseBuffaloDual skrev:jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?







verkligen inte
Du släpper främre handtaget när du plockar kvist och inga sågskyddsbyxor eller stövlar blandannat...

du har fel teknik när du kvistar likaså

Rekommenderar att du går en kurs i motorsågning

Är själv inget proffs, men dom felen gör jag inte eftersom att jag själv går i utbildning


Det är väl självklart att man har sågbyxor och riktiga stövlar!

   TS
Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20360
pgo_jim skrev:
PonsseBuffaloDual skrev:jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?







verkligen inte
Du släpper främre handtaget när du plockar kvist och inga sågskyddsbyxor eller stövlar blandannat...

du har fel teknik när du kvistar likaså

Rekommenderar att du går en kurs i motorsågning

Är själv inget proffs, men dom felen gör jag inte eftersom att jag själv går i utbildning


Jag är bara 14år. jag börjar på skogsskola hösten 2009.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#20363 Du skall inte ta kritiken så hårt, det är för alla här tänker på säkerheten när man jobbar med motorsåg, jag hade själv sämre saker än du när jag började köra motorsåg :)
Men nu vet jag bättre och har alltid min skyddsutrustning på mig när jag sågar !!!


Kolla den här länken, där finns det filmer som visar hur man skall tänka när man jobbar med motorsåg !


http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt/

Såga säkert !

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20406
swe#kipp skrev:Du skall inte ta kritiken så hårt, det är för alla här tänker på säkerheten när man jobbar med motorsåg, jag hade själv sämre saker än du när jag började köra motorsåg :)
Men nu vet jag bättre och har alltid min skyddsutrustning på mig när jag sågar !!!


Kolla den här länken, där finns det filmer som visar hur man skall tänka när man jobbar med motorsåg !


http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt/

Såga säkert !


Nejdå, det är lungt. Ja jag har alltid huggar kläder på mig, jag tkr iaf att jag kör ganska säkert, har inte vart nära att kapa mig ens :)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20451 Såg inte ut som några sågskyddsstövlar
Sen är det 18år väll på motorsåg nuförtiden?
Vet dock att skolan har/hadde dispans eftersom det är utbildning

Och jag skulle inte säga att du sågar säkert
det gör inte jag heller men dom som är proffs brukar med betoning på brukar såga säkert

Många gör felet att lära sig själva, jag ser utbildningen som en investering

går hellre utbildning o betalar 5000 än att skada mig för att jag gör fel
samt att jag alltid har skyddsstövlar, byxor,blus och hjälm samt handskar

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20454
pgo_jim skrev:Såg inte ut som några sågskyddsstövlar
Sen är det 18år väll på motorsåg nuförtiden?
Vet dock att skolan har/hadde dispans eftersom det är utbildning

Och jag skulle inte säga att du sågar säkert
det gör inte jag heller men dom som är proffs brukar med betoning på brukar såga säkert

Många gör felet att lära sig själva, jag ser utbildningen som en investering

går hellre utbildning o betalar 5000 än att skada mig för att jag gör fel
samt att jag alltid har skyddsstövlar, byxor,blus och hjälm samt handskar


Stövlarna heter Stihl Woodline, och stihl gör väl bra grejer? utbildning får jag ju om några år när jag börjar på skogs-skola. Jag har Hjälm, Byxor, Stövlar, Handskar, Jacka jag med.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20466 Stihl gör också bra grejer
Inte för att verka taskig men jag skulle inte börja såga förrens jag fått utbildning, framförallt med tanke på kvisttekniken och hur du håller sågen när du plockar ris

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20469 Det är 16 år på alla motorredskap. Såväl jordborr som faktiskt gräsklipparen. Även motorsåg, röjare, jordfräs m.m
Motorredskap som är drivande typ mingrävare får framföras endast om de har en hastighet av under 7 km/h och är inom inhägnat område.

Att ställa sig under en vuxens handledande på Vedbacken och såga försikigt i veden i en riktig sågbock "skall " nog gå bra även om man är 14 år. Gäller ju att snabbt skaffa sig kunskap om redskapes styrka, kan ju inte rekommendera en såg som du inte klarar av att hålla på raka armar i en minut.

Aneldningen till att regeln finns är att man skall ha närvaron, sinnet och de fysiska förutsättningarna för att klara av att hålla verktyget. SEdan är det att efter 16 år så är det lättare att reparera kroppen då kroppen har "växt" färdigt vid 16 år ålder, därför skall man inte styrke träna med vikter större än sin egen kropp före 16 års ålder.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#20473 Ge gärna tips till Ponsse, nu är det mest gör inte si eller så ,,,,
det är ju bättre om ni kan säga vad han skall göra för att såga/jobba säkrare :)

//Ha en bra dag Kipp !

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20482
swe#kipp skrev:Ge gärna tips till Ponsse, nu är det mest gör inte si eller så ,,,,
det är ju bättre om ni kan säga vad han skall göra för att såga/jobba säkrare :)

//Ha en bra dag Kipp !


tack för lite positivt mitt i allt det negativa :)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20485 Från en amatör till en annan. :-)

1) Släpp aldrig sågen med vänsterhanden, utan ta bort grenar med högerhanden istället. Då kan du inte råka komma åt gasreglaget och råka snubbla samtidigt... Bär alltså med vänsterhanden i bågen.

2) Knyck till med vänsterhanden och slå i kedjebromense, om du skall ta mer än två steg med sågen. Lätt att göra till en vana.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).