Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bombardier Traxter 500 4x4

8 inlägg 9973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bombardier Traxter 500 4x4

svesse83  
#204317 Hej

Jag funderar på att köpa en traxter 500 -01 med halvautomat dvs elektroniskväxel på styret.

Jag har tänkt använda den till att dra hem ved och lite gårdssysslor hemma.
Är det någon som har erfarenhet av dessa och om det är något att ha?

Alla tips mottages tacksamt.

/Anders



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204344 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EYpP8FOrjsQ[/youtube]

Här testar de en 2002 men de är kanske likadana?
Jag minns att säljaren i grannbyn menade när de kom, att nu ska alla vara såhär
med step-thru alltså utan att behöva slänga benet över tanken osv.
Men jag har aldrig sett en sån här i verkligheten sas så det kanske inte var en hit.
Men som de säger i filmen så verkar den tung och saktmodig och det kan ju passa
till dina sysslor så varför inte ett köp?

Avatar Fallback

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204359
Slurfi skrev:Jag minns att säljaren i grannbyn menade när de kom, att nu ska alla vara såhär
med step-thru alltså utan att behöva slänga benet över tanken osv.
Men jag har aldrig sett en sån här i verkligheten sas så det kanske inte var en hit.


En stor anledning till att step-thru inte levde vidare var att kunderna krävde variator och det får inte plats med motorn så långt bak som krävs för diket framför sadeln.

Jag körde en själv på ATV-utbildningen och jag var imponerad av den som en arbetsmaskin.
Fördelar: 5 växlar med hög och låg ger bra egenskaper med tunga lass när man behöver motorbroms, genomsteget är smidigt när man är tungt klädd (huggarkläder), stel bakaxel vilket borde vara självklart på en arbetsmaskin, visco locken i framaxeln fungerar riktigt bra så man saknar inte diffspärr.

Nackdelar: automatväxeln fungerar sisådär bättre att växla manuellt, något långsam och svag om man jämför med nya maskiner med dubbla effekten.

Avatar Fallback

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

svesse83  
#204400 Det går inte att välja automatläge utan det är knappen på styret som gäller.
Funderar över hur vaxellåda kontra variatordrigt fungerar i skogen, känns lite vanskligt att växla om man drar tungt i skogen men samtidigt vore det bra att kunna ha lite fart ifall man kommer till tyngre partier.

Har blivit erbjuden den för 30 ink moms med 450 mil på mätaren och då ingår ett nygg plogblad samt nya kedjor runt om samt vinsch framtill och bukplåtar. Känns som ett överkomligt pris men vill ändå kolla upp ifall den kanske inte är vettig till det jag ska ha den till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204411 Nå om den inte riktigt passar dig kan du väl sälja vidare?
Priset verkar ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204414 Har den sådan, har haft den i över tio år och den har fungerat oklandeligt. Endast bytt tändstift, filter och oljor. En bra arbetsmaskin skulle jag säga.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204490
svesse83 skrev:Det går inte att välja automatläge utan det är knappen på styret som gäller.
Funderar över hur vaxellåda kontra variatordrigt fungerar i skogen, känns lite vanskligt att växla om man drar tungt i skogen men samtidigt vore det bra att kunna ha lite fart ifall man kommer till tyngre partier.

Har blivit erbjuden den för 30 ink moms med 450 mil på mätaren och då ingår ett nygg plogblad samt nya kedjor runt om samt vinsch framtill och bukplåtar. Känns som ett överkomligt pris men vill ändå kolla upp ifall den kanske inte är vettig till det jag ska ha den till.


Om du inte ska ha den så tipsa om var den är så ska jag köpa den!

Avatar Fallback

Re: Bombardier Traxter 500 4x4

svesse83  
#205362 Tack för alla tips och råd, gjorde slag i saken och gjorde affär på den. Nu är man helt plötsligt ägare till en 4hjuling plus ett honda timmervagn. Det går snabbt i hockey :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).