Små skogsmaskiner och övriga maskiner

perkinson svårstartad

18 inlägg 14132 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#195956 har en hyprobärare med en perkinson gått ca 12000t. men den har blivet så svår startad finns det några tips ute på forumet som skulle hjälpa. :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195968 Kanske dax för ett komp.prov och efter tydning av detta kosta på renovering eller utbytesmotor.

Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195974 Ingen erfarenhet av perkinsmotorer men om man drar en paralell med en bilmotor.
om man tänker en bil som gått 12000 timmar med snittfarten 60 km/timme så blir det 72000 mil.
Då skulle man betrakta bilmotorn som skrot eller i vart fall behov av helrenovering.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#196012 kostnader rep. kontra utbytesmoter

   TS
Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

rokon  
#196021 Min mor hade parkinson och hon var svårstartad, men gav man henne lite tid så kom hon igång.
Håller med bengt.a, ett läkarbesök med provtagning av komp. kan vara nödvändigt

Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

Cruiser_no1  
#196031 topppana på perkins motorer är känsliga, börja med att kolla det. Möjligt att pumpen behöver en översyn.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196033 Eller så är det som på min MF att kallstarten funkar dåligt.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#196209 det kommer en kunnig reparatör i slutet på veckan jag meddelar utgången.

   TS
Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#204264 ursäkta att det dröjde min rep. kille tog god tid på sig att komma men nu startar motorn kanon klickar inte engång, problemet var förvärmaren som tydligen var helt död. killen som hjälpte mig sa också att perkinmotorn var lite dröga när det var kalt men den motorn jag har som är en 1004-4 är inte så svår flötad. det tackar man för så nu är det bara jobba som gäller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

rokon  
#204278 Vad bra att det ordnade sig för dig med motorn och att det var ett enklare fel. Du använder tydligen din Hypro redskapsbärare flitigt med 12000 gångtimmar. Själv så fundrar jag lite på en hypro 300 gallringsprocessor när min röjningskog kommer in i G1.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

1113A  
#204285 I bm Busterns ad3 152 perkins 5000 gångtimmar har aldrig kallstarten använts vet inte ens om den fungerar... startar lika bra som en bensin motor i en personbil!

Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

wiktor  
#204286 samma sak med våran buster 400 som har gått 16000 timar utan renovering dock får man glöda under -10 om man inte har haft motorvärmaren på 8)

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204289 Min 135:a med samma motor startar på 2-3 varv när den stått i 15 minus. Ja, om batteriet är laddat då... :oops: Aldrig använt glödgaren eller motorvärmare.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

1113A  
#204335 fantastiskt lättstartad maskin! de va lite drögig ett tag men de avhjälptes med spridar renovering! den har fförövrigt 2st 6v á 10 år gammla

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

röjjare  
#204380 Min buster med förkammarperkins har jag startat i -11 utan glöd och värmare.
Nu efter sommarn har den blivit lite mer svårstsrtad men hoppar igång på direkten med en timme motorvärmare.
Hur kollar man spridarna? Måste man lämna in dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).