Motorsåg och handhållet

Lokala ÅTF / Internet handel.

85 inlägg 37684 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

T Landström  
knaggen skrev:
T Landström skrev:Vart hittade du den XPG:n?

Kollade lite för skojs skull igår kväll...men de Hva sågar jag såg va bara XP...

Kläder kan jag tänka mig att köpa på nätet och kanske reservdelar men kompletta maskiner köper jag nog hellre i Sverige...

I England

OK...kollade bara Ebay...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202844En av de saker som kan bli mycket bättre är just feedback. Att inte din såg går rätt ska inte accepteras, klart det ska funka oavsett modell eller märke.

Visst förlorar du mycket kunskapsmässigt, det kan du inte förneka.

Du har inte möjlighet att få in så mycket info som tillverkarna har genom sitt nätverk.
De kan på någon dag få reda på vad som krånglar och om/hur nöjda kunderna är genom att fråga, helt enkelt. De såg som säljs genom ÅTF har klart bättre stöd än den du köpt på internet.
Din säljare på internet kan inte hjälpa dig efter köp.

Du kan ju rätta till den där 550'n så den går ordentligt istället, du har ju många gånger påtalat hur kunnig du är så det är väl inget o tjafsa om. Kunskapen har du ju enligt dig själv.

TS

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202864bide en duble jävla vista
Senast redigerad av knaggen sön 06 jan 2013, 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Mange skrev:En av de saker som kan bli mycket bättre är just feedback. Att inte din såg går rätt ska inte accepteras, klart det ska funka oavsett modell eller märke.

Visst förlorar du mycket kunskapsmässigt, det kan du inte förneka.

Du har inte möjlighet att få in så mycket info som tillverkarna har genom sitt nätverk.
De kan på någon dag få reda på vad som krånglar och om/hur nöjda kunderna är genom att fråga, helt enkelt. De såg som säljs genom ÅTF har klart bättre stöd än den du köpt på internet.
Din säljare på internet kan inte hjälpa dig efter köp.

Du kan ju rätta till den där 550'n så den går ordentligt istället, du har ju många gånger påtalat hur kunnig du är så det är väl inget o tjafsa om. Kunskapen har du ju enligt dig själv.

Jo när inte ens dom kan ge feedback på felet fast dom har byt elektroniken i den så går den fort farande som skit .
dom kan inte ens ge feedback på vilken altitud dom har ställt in sågen på och har man 50 meter som högst över havs nivå och sågen kanske är inställd på 200 meter över havsnivå då blir det skit fel på sågen.
Och det märker man då man kör med manuell inställning så får man justera lite beroende på väderleken, vilket inte går på dom nya sågarna för att Husqvarna tror att dom har en bra produkt möjligen tycker dom som inte håller på profisinoelt tycker men använder man skrotet 8 timmar om dagen så vill man ha en såg som är bra drag i och inte en som bara brummar lite .
Så tur är väl att det fort farande går att få tag i gamla 346 till bra pris i England och med lite trim så blir den som ett rytande lejon.

Användarvisningsbild

#202903Det är ju bara för dig o fixa till den, det är väl inget för en man med din erfarenhet o kompetens o vara rädd för en såg?

Du har lite o läsa på om de här styrsystemen om inget annat.....

TS

Mange skrev:Det är ju bara för dig o fixa till den, det är väl inget för en man med din erfarenhet o kompetens o vara rädd för en såg?

Du har lite o läsa på om de här styrsystemen om inget annat.....

Styrsytemet är för i helsike ett stort skämt om man ser att man måste stå och kapa i vissa minuter för att sågen skall ställa in sig så är det ett skämt när man gör det på någon sekund med en äldre såg.

Användarvisningsbild

#202973Ah, det fixar du lätt...

TS

Mange skrev:Ah, det fixar du lätt...

Om du inte är medveten om vad som är skrivet på ditt eget forum om bränslekurvan på sågens förgasare så bör du läsa på och vad autotune har för funktion .
Sen verkar det vara zama junket som är det största problemet då amrisarna får det att fungera med wallbro så vad dom sågarna hade för preparering som ni använde vid mut träffen med Husqvarna det vet jag inte men det är väl som bil tillverkarna man optimerar allt för att det skall fungera bättre än produktions exemplaren.

Användarvisningsbild

knaggen skrev:Jag skulle inte tro att jag personligen förlorar någon kunskap genom att inte handla i fina butiken = dyra butiken.
Vad då service genom att dra åt lite skruvar på sågen det kan jag göra själv och använder man sågen professionellt så upphör all garanti det har jag svart på vit vid det senaste köpet av såg vid svensk handlare.

Aja, det är ju bara o dra åt lite skruvar sen går det igen, det fixar du väl?
Det kan väl inte vara så krångligt med den där 550'n att det krävs kompetens samlad erfarenhet och utbildning. De ska veta vad de säljer o se till att det går riktigt. Det kan de inte om man inte åker dit o ställer den på bänken.

Väl medveten om vad som publicerats om det mötet och dessa sågar, särskilt vad som skrivits på CSCF. Den du tänker på går bra nu och det var enbart för att den kom till ÅTF.

TS
Användarvisningsbild

#203226När man ser tillbaka hur det varit hittills i sågarnas utveckling så är det de sågmärke som haft bra kundkontakt som utvecklats bäst.

För att det ska vara så och funka så hänger det på alla inblandade.

Tillverkare får ta till sig o göra produkter kunder vill ha hellre än berätta för kunden vad de vill ha.
Att lyssna på individer är inte lätt, men att lyss på deras säljare är tvunget för att de ska se vad de har.Att duktiga säljare beställer såg säger inte hur de går långsiktigt, snarare berättar att ett behov finns o fylla.

Säljare får vara lyhörda o tala med kunderna, inte bara sälja. Rapportera så mycket det går så tillverkare får en chans o rätta till det samt låta bli o sälja det som inte är bra nog. Det ger kvalité och förtroende på lång sikt.

Kunderna har även dem ett ansvar. Inte bara mot tillverkare o säljare utan även mot andra kunder.
Att fråga, lära sig, våga prova och gynna dem som kan ge hjälp på lång sikt, inte bara spara en hundring på ett köp.
Kunderna är de som betalar kalaset med sina köp. Handlar de inte på kalaset, blir det inget kalas!
Då står de utan kalas...

TS
Användarvisningsbild

#203228Sågtillverkning förr var annorlunda, tänkandet då var mer kvalité och långsiktigt.
Fokus var mer på driftsäkerhet, prestanda o service än pris, nyheter o marknadsföring.

På vissa sätt är det lika nu, men inte alla, pengar styr mer nu än nånsin. Bolags former och dess politik är helt annorlunda. Små tillverkare med anpassad produktion sägs ha väldans svårt på marknaden där jättarna styr o ställer lite som de vill.

Kunderna har samma rätt o makt nu som då genom att välja sina köp.
Det är där vi påverkar och skapar vår framtid.

Samma gäller säljare. De har ansvar nu lika som förr o ställa krav, sälja det som är bra och funkar ger dem en framtid o stå på.

TS
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203281Det är ju lite synd att det blir så stora prisskillnader men med liten befolkning (kundkrets) och hög moms så är det ju svårt att konkurrera med tyskland eller england.

Jag har själv handlat ganska mycket bil- och mcdelar från UK och Tyskland då det är ordentliga skillnader i pris på exakt samma vara. Speciellt hojdelar är det helt sjuka påslag på i svedala.
Till sågarna handlar jag bara lokalt eftersom "allt" finns hemma och det finns info om servicebullentiner och annat som man säkert skulle missa annars.
Man kan väl säga att jag som privatperson är den snåla som missgynnar de svenska handlarna men som företagare är jag lojal mot den lokala marknaden.

Finns det nån svensk firma som säljer delar på postorder?
Internet behöver ju inte automatiskt betyda utland.

Användarvisningsbild

palbin  
#203283Musikgrejer - tex (trum-) cymbaler, "musikburkar" (som användes
rackmonterade i studios och/eller i live-sammanhang), Fender-gi-
tarrer, Gibson-gitarrer, mm - detta är saker som man vid låg dollar-
kurs kan köpa för mellan 1/3 och 1/2 från USA - då med alla "av-
gifter" betalda enligt alla regler - jag har kubikmeter med sådana
grejer.

Och annars handlar man dem från tyska Thomann för 2/3 utan några
avgifter ... .

Användarvisningsbild

T Landström  
#203286Om du som säljare dumpar priserna får du inte fortsätta sälja grejerna...
Vet i E-butik som dumpade priserna på ett märke i sitt sortiment och blev stoppad av leverantören som slutade sälja till dom.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203290Man kan ju ha postorderförsäljning utan prisdump.
Som en service mot kunden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).