Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101530 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

rikard_e  
#202966 Använder alltid säkra hörnet , om det nu inte är klenträd, eller när jag kör med v-skär på överlut.
Är det bakåtlåt på trädet kör jag med klenare hörne som knäcks lätt av kilen som redan sitter inne.

jag vill alltid stå bakom trädet när det ska falla. Aldrig på sidan sittandes med ett såg på huk och sågar sista av brytmånen. Skulle jag tappa balansen när jag ska backa undan och snubblar eller nått är det inget trevligt. Då anser jag att det är bättre att stå upp bakom trädet och bestämma när det ska falla, jag har dessutom lättare att se min reträttväg.

Bara hur jag gör, jag känner mig säkrast när jag jobbar såhär och det är mest effektivt för mig, inga träd åt fel håll eller fastklämda såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Kse  
#202983 Lite trist om det spjälkar, frågar du mig så är bakom trädet det absolut farligaste stället att stå på.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

macke  
#202984 Japp håller med snett bakom fällriktningen är säkrare.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

rikard_e  
#202989 Jo självklart, på kvarten. rakt bakom fällriktiningen har iaf jag en kil, där den gör mest nytta.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra traditionell fäl

Micke Holmgren  
#223513 Stå inte bakom trädet ...

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233207 Jag måste faktiskt fråga.......ni som frågar om trädfällning!.........har ni använt SÖK funktionen?

ni måste för helvete utnyttja dom organ vi har!! ..... söööööök !! hur svårt kan det vara?


kom igen nu! fråga om trädfällning!!

Användarvisningsbild

Säkra hörnet...

Huskyman  
#233524 Huggarn.
Jösses vilka långa inlägg du gör. Du har för mycket tid över.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

herjman  
#237588 Lite kuriosa:

Håller på och läser en bok som heter Drivningsteknik från -82 och där tas upp en metod som kallas "burträskmetoden" som är det vi idag kallar säkra hörnet.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Såg Sågsson  
#237855 Vad med träd som lutar tokmycket ... ?

Har ett antal såna grova ekar att fälla ... lutar typ 15 grader
åt platsen de skall fällas mot ... .

Funderar på ett "minifälle" samt därefter såga på baksidan
på ett antal olika nivåer för att undvika "splittring" ... .

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

herjman  
#237860 15 grader är ju inte tokmycket, där hade jag kört säkra hörnet.

Men om ett träd lutar tokmycket gör man ett såkallat v-kap, mkt enkelt och otroligt effektivt på kraftigt lutande träd.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Homo abies  
#238031
Såg Sågsson skrev:Vad med träd som lutar tokmycket ... ?

Har ett antal såna grova ekar att fälla ... lutar typ 15 grader
åt platsen de skall fällas mot ... .

Funderar på ett "minifälle" samt därefter såga på baksidan
på ett antal olika nivåer för att undvika "splittring" ... .

Den stora faran med framlut eller medvind är Spjälkning och det uppstår när man gör fällsågningen bakifrån MOT blivande brytmån. mitt råd: gör instick o ev något tjockare brytmån såga sedan bak till lämpligt säkert hörn osv har du träd med toklut på riktigt så gör du bäst i att fälla med "urtag på trycksidan" = all sågning i framkant hela tiden i 90gr mot fällriktning som vanligt MEN du får aldrig ha båda sidor av kedjan i trä, då finns nyprisk!!

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Homo abies  
#238032
herjman skrev:Lite kuriosa:

Håller på och läser en bok som heter Drivningsteknik från -82 och där tas upp en metod som kallas "burträskmetoden" som är det vi idag kallar säkra hörnet.

Joo den är från motorsågens fagra ungdom, inget nytt, -men bra som grundmetod!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#238035 Ja gör inte som jänkarna gör i serien AXMEN bara, herregud vilka AMATÖRER, pratar med överdrivet grova röster, minst 95 kubiksåg med 24" svärd på träd av alla dimensioner, maken till okunniga klantskallar har jag aldrig sett, ni måste bara titta, ha ha ha ha. Serien går på History HD. Roligast är en snubbe som bärgar sjunktimmer. Han använde sin långpipiga kromade revolver som brytjärn, när det inte funkade så sköt han av brytmån. :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Fällning med urtag

Huskyman  
#238148 Fällning med urtag i fällriktningen på lutande träd är som sagt en riktigt bra metod.
Undantaget kan vara på träd där veden är bräcklig, typ asp. Där kan det smälla.... Speciellt i köldgrader.

Avatar Fallback

Re: Fällning med urtag

Homo abies  
#238202
Huskyman skrev:Fällning med urtag i fällriktningen på lutande träd är som sagt en riktigt bra metod.
Undantaget kan vara på träd där veden är bräcklig, typ asp. Där kan det smälla.... Speciellt i köldgrader.

Jo men vad är ett bättre/mindre dåligt alternativ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).