Öppna kategorin

Köpt verktyg på nätet utan leverans

34 inlägg 17209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpt verktyg på nätet utan leverans

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202652 Har köpt ett verktyg av privatperson på annons. Säljaren skickade sina personuppgifter och bankkonto. Jag betalade in pengar i förskott. Problemet är att säljaren inte har skickat verktyget trots att det gått 30 dagar.

Hur ska man agera?


Senast redigerad av OAS-forests sön 06 jan 2013, 12:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

santatorp  
#202657 Polis ..
Och lära sig att inte betala innan man har varan ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202658 Trist, det kan förstås finnas en naturlig förklaring. Försök få kontakt igen och hoppas
att det löser sig. I värsta fall, när allt annat är uttömt så kan man kontakta polis.
Man lär få betala i förskott i framtiden åxå men Payson osv är kanske en lösning
med deras garantier.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

T Landström  
#202663 Har oxå blivit lurad på Blocket...jag tog kontakt igen...utan resultat...då hotade jag med polisen...men det hjälpte inte heller...

Har inte blocket en tjänst som "låser" pengarna tills varan är levererad/betald...annars så är ju postförskott en variant...

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202665
T Landström skrev:Har oxå blivit lurad på Blocket...jag tog kontakt igen...utan resultat...då hotade jag med polisen...men det hjälpte inte heller...

Gjorde du en polisanmälan? Det borde ju gå att åberopa bedrägeri.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

T Landström  
#202667
OAS-forests skrev:
T Landström skrev:Har oxå blivit lurad på Blocket...jag tog kontakt igen...utan resultat...då hotade jag med polisen...men det hjälpte inte heller...

Gjorde du en polisanmälan? Det borde ju gå att åberopa bedrägeri.


Nopp, jag gjorde inte det... Orkade inte bråka... Såg det som en läxa...en dyrköpt sådan...

Avatar Fallback

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

elis  
#202671 Det här finns: https://www.blocket.se/blocketpaketet/b ... aketet.htm och det här: https://www.internetgirot.se/ så det finns ingen som helst anledning att bli lurad. Att bli blåst är väl närmast att betrakta som ett kvitto på att man varit alldeles för naiv.

Hur agera frågar du, har du gjort någonting utöver att vänta? Lite tunt med uppgifter i frågeställningen. Har du bara avvaktat i en hel månad kan det väl inte röra sig om särskilt stor summa, eftersom du betalade i förskott så chansade du troligen med en eventuell förlust i tankarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202675 Det handlar om ett antal tusenlappar, och visst kanske jag är naiv, men tidigare erfarenhet av affärer med privatpersoner på nätet har alltid varit positiva, alla har varit ärliga.

Nu vet jag inte om jag blir lurad ännu. Det har ju varit jul och nyårshelger och jag har inte talat med personen sedan innan jul. Tänkte vänta med ny kontakt tills helgen är över, tills måndag kväll innan jag ringer igen.

Men jag förbereder mig på hur jag skall lägga upp samtalet. Måste ju tro att det finns en naturlig förklaring till den sena leveransen. Dock kan det ju vara så att jag varken får verktyg eller pengarna tillbaka. Då tänker jag göra en polisanmälan om bedrägeri. Om åklagaren tycker att det finns tillräckliga bevis om att vi har ett avtal så borde det bli tingssak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

machonisti  
#202684 Inte behöver du fundera på upplägg´, bara fakta!

Ring och säg att du skickat pengarna och meddela att varan inte har anlänt. Har du skickat varorna?

Sen rullar samtalet på. Inget kallprat bara fakta.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

Skogshuggarninorr35  
#202691 Privatperson eller affär/bolag?

Vi har ju ganska stora möjligheter om du köpt varan i närheten av någon medlem, denne i sin tur kanske vet vem det är och kan hälsa på honom. :???:

Avatar Fallback

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202700 Om man blivit lurad, snälla polisanmäl! Kanske slipper då fler bli lurade.

Avatar Fallback

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

elis  
#202705 Jag vill inte förminska förlusten frågeställaren gjort på något vis, men... ju fler affärer ju närmre kommer katastrofen självklart. Skydd finns och bör nyttjas, varför ska polisen lägga arbete på denna typ av bedrägerier när de inte ens behöver inträffa. Det är bara att acceptera faktum, kondom på!
Säljare och köpare kan dela på ev avgifter, jag lägger halva avgiften och hela frakten på priset om jag säljer smådelar.

Utnyttja de tjänster som finns för att göra säkra affärer eller avstå om du inte kan åka till säljaren. Det är så j---a mycket sjukt skit som pågår därute hela tiden så vi måste hela tiden vara på vår vakt. Det som förr t ex var en enkel och simpel bilaffär har idag blivit en omständlig och förbannat osäker manöver där alla fakta, och lite till, måste kollas noggrant innan köp/försäljning.

OAS-forests - hoppas att det löser sig på måndag. Oavsett hur tror jag de flesta är intresserade av hur det går. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

stegmaster  
#202805 Jag er "tyvärr" ochså lika naiv som OAS, och betaler varer i forskott.
(skickade senast iväg nästan 300tkr til en grävmaskin utan annat enn lite googleande först.)
Men den förste som kommer blåsa mig(på alt över 1000kr), kommer det går riktig illa, tror inte jag ska dra mera detaljer her nu (kännar blodtrycket stigar bara jag tenker på detta). 😈
Er ju för jävlig at det ska vara så här.,
Har heller aldrig blivit blåst, för då hadde jag nog inte kunnat skriva her. :wink:

Hoppas det löser sig för dig OAS, och berätta her hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202833 Postförskott är faktiskt ett bra sätt, lite dyrt men funkar.

Användarvisningsbild

Re: Köpt verktyg på blocket utan leverans

vetinte  
#202849 Har hört att där e folk som "köpt tegelsten" mot postförskott :surp:
Så det kanske inte alltid hjälper med postförskott.
Men jag tror inte vi kommer bort från att där e folk som vill luras för att tjäna pengar.
O det kommer alltid att gå ut över ärligt folk för att man tror att alla andra e ärliga oxå.
Det är bara att inse att där finns tjuvar o bedragare.
O hur stora risker vi e berädda att ta e ju upp till var o en.
Blir man sedan blåst kan man ju oxå vällja villken koncikvens man tycker e rimlig. 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).