Inomgårdsmaskiner

Vilken snöslunga ska jag välja?

20 inlägg 37602 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken snöslunga ska jag välja?

Sorselebo  
#202535 Jag har läst en del på forumet om snöslungor. Med de kunskaper jag fått, så har jag valt ut några möjliga objekt. Då jag aldrig har kört en snöslunga och därmed inte har någon erfarenhet av dem, så tänkte jag kolla med er om ni kan hjälpa mig.

Snöslungan ska klara en yta på 450kvadrat varav ca 70% av ytan lutar ca 9grader samtidigt som den ska vara skonsam mot dess förare då denna inte klarar av hög fysisk belastning i armar, axlar och nacke.

De tänkta objekten är:

- Husqvarna ST 268EP eller ST 276EP

- Toro 1128 OXE

- Ariens ST28 Deluxe eller ST30 Deluxe eller ST28 Pro


Vilken slunga av dessa tycker ni erbjuder mest valuta för pengarna?

Vilken av dessa modeller tycker ni passar mina förhållanden bäst?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Scoutman  
#202548 toro skulle jag valt, läst på nåt forum om nån som var riktigt besviken på husqvarna. Ariens e nog bra kvalla men ingen erfarenhet. Toro 1128 har jag själv klurat på att köpa men har mindre yta att skotta än du.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

totte  
#202600 Toro eller Ariens, hänger mest på vilken handlare som är bäst i din närhet. Husqvarna är ett bra snäpp under i kvalitet. Kolla modellerna ordentligt och snacka med handlare om hur det funkar med styrning och sånt och känn på dom så du känner vilken som känns bäst med handtag och arbetshöjd för armarna.

Utgår från att du har mycket snö, eftersom du kallar dig sorselebo. Skulle nog också kika på den som är störst och starkast av de två märkena.

Välkommen hit förresten, såg just att det var inlägg nr 1.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

totte  
#202601 Toro eller Ariens, hänger mest på vilken handlare som är bäst i din närhet. Husqvarna är ett bra snäpp under i kvalitet. Kolla modellerna ordentligt och snacka med handlare om hur det funkar med styrning och sånt och känn på dom så du känner vilken som känns bäst med handtag och arbetshöjd för armarna.

Utgår från att du har mycket snö, eftersom du kallar dig sorselebo. Skulle nog också kika på den som är störst och starkast av de två märkena.

Välkommen hit förresten, såg just att det var inlägg nr 1.

Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

elis  
#202609 Jag hade snöslunga under många år och visst går det att röja snö med en sådan, men. Det är ett skit när det blåser mot och är lössnö, blöt och kall blev man.
När mina arbetsskador (samma typ som dina) började på allvar var det bara att ställa undan slungan och satsa på traktor med hytt, plant golv och servostyrning. Jag skulle definitivt satsa på någon annan lösning då min erfarenhet är att snöslunga och skador i axel/nacke aldrig är förenligt. Eller uthärdligt.
Det finns många andra alternativ bland alla småmaskiner om en traktor känns fel. En period hade jag tillgång till en Toro snöslunga med renaultmotor och hytt, en helt annan femma det. Effektiv, varm och go, dyker upp lite sådana varianter ibland också på annonssiterna. Vet inte om fyrhjuling med blad är någon lösning för de är inte så lättstyrda de heller, finns väl i o f s med servostyrning numer.

Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Sorselebo  
#202618
totte skrev:Toro eller Ariens, hänger mest på vilken handlare som är bäst i din närhet. Husqvarna är ett bra snäpp under i kvalitet. Kolla modellerna ordentligt och snacka med handlare om hur det funkar med styrning och sånt och känn på dom så du känner vilken som känns bäst med handtag och arbetshöjd för armarna.

Utgår från att du har mycket snö, eftersom du kallar dig sorselebo. Skulle nog också kika på den som är störst och starkast av de två märkena.

Välkommen hit förresten, såg just att det var inlägg nr 1.


Tack för tipsen.
Jag får åka till de närmaste handlarna och klämma och känna på slungorna.

Jo, det stämmer att det var det första inlägget. Jag har dock varit här som gästläsare tidigare, men nu när man bor ute i naturen så var jag tvungen att bli medlem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Sorselebo  
#202619
elis skrev:Jag hade snöslunga under många år och visst går det att röja snö med en sådan, men. Det är ett skit när det blåser mot och är lössnö, blöt och kall blev man.
När mina arbetsskador (samma typ som dina) började på allvar var det bara att ställa undan slungan och satsa på traktor med hytt, plant golv och servostyrning. Jag skulle definitivt satsa på någon annan lösning då min erfarenhet är att snöslunga och skador i axel/nacke aldrig är förenligt. Eller uthärdligt.
Det finns många andra alternativ bland alla småmaskiner om en traktor känns fel. En period hade jag tillgång till en Toro snöslunga med renaultmotor och hytt, en helt annan femma det. Effektiv, varm och go, dyker upp lite sådana varianter ibland också på annonssiterna. Vet inte om fyrhjuling med blad är någon lösning för de är inte så lättstyrda de heller, finns väl i o f s med servostyrning numer.


Tack för tipset.
Jag ska ta och googla på andra maskiner också, men just nu så tror jag att ekonomin inte tillåter andra maskiner än en snöslunga i de prisklasser som de tänkta objekten är i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

elis  
#202639 Vet att den är i "fel" ände på landet men det är bara för att visa exempel på vad jag skulle valt. Har man vedeldning får man en bra pallbärare också, har haft en liknande traktor som var mycket lättkörd, drog bra och grym i skogen.
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild

Bandgående eller hjuldriven snöslunga

traktorz  
#202643 En granne har Husqvarnas största banddrivna slunga, ST 276 EPT. De du räknar upp från HVA är de två största med hjuldrivning istället. Det enda grannen klagar på, är att efter införskaffandet av slungan, så har det inte snöat tillräckligt för att den ska få sitt elddop. Grannen verkar annars nöjd med slungan, eftersom de skulle köpa en likadan om de ställdes inför samma valsituation idag.

Naturligtvis finns ju större och mer påkostade snöslungor, t.ex. de från Honda som man ser på alla skidanläggningar i backarna i Alperna. Kan tänka att driftsäkerhet är prio nr ett, eftersom man inte gärna transporterar en slunga långt till en verkstad, när den som mest behövs. Så om proffsanvändaren i sin näring föredrar en dyrare Honda, så torde en billigare Husqvarna väl räcka till för en privatperson som grannen. Det är dessutom riktigt bra ös i ST 276 EPT, eftersom den slungar iväg snön i en ansenlig kastbåge.

Snöslungor är faktiskt inte så populära, men kanske är det en renässans för de just nu? I dagsläget är det fler som snöröjer med ATV och frontplog, samt de som har jordbrukstraktor kopplar på ett snöblad och i förekommande fall en snöslunga baktill.

Beträffande din yta att snöröja, en bandgående slunga är förmodligen mer tunghanterlig än en hjulgående för att röja typ en kvadratisk yta. Sen beror det ju på åt vilka håll det är fritt att kasta snön dessutom? Har du en handlare i närheten, som har en demo-slunga kanske?

Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Sorselebo  
#202679
elis skrev:Vet att den är i "fel" ände på landet men det är bara för att visa exempel på vad jag skulle valt. Har man vedeldning får man en bra pallbärare också, har haft en liknande traktor som var mycket lättkörd, drog bra och grym i skogen.
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ?ca=11&w=3


Tack för tipset. Jag får börja leta och se om man hittar något liknande i "rätt" ände av landet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandgående eller hjuldriven snöslunga

Sorselebo  
#202683
traktorz skrev:En granne har Husqvarnas största banddrivna slunga, ST 276 EPT. De du räknar upp från HVA är de två största med hjuldrivning istället. Det enda grannen klagar på, är att efter införskaffandet av slungan, så har det inte snöat tillräckligt för att den ska få sitt elddop. Grannen verkar annars nöjd med slungan, eftersom de skulle köpa en likadan om de ställdes inför samma valsituation idag.

Naturligtvis finns ju större och mer påkostade snöslungor, t.ex. de från Honda som man ser på alla skidanläggningar i backarna i Alperna. Kan tänka att driftsäkerhet är prio nr ett, eftersom man inte gärna transporterar en slunga långt till en verkstad, när den som mest behövs. Så om proffsanvändaren i sin näring föredrar en dyrare Honda, så torde en billigare Husqvarna väl räcka till för en privatperson som grannen. Det är dessutom riktigt bra ös i ST 276 EPT, eftersom den slungar iväg snön i en ansenlig kastbåge.

Snöslungor är faktiskt inte så populära, men kanske är det en renässans för de just nu? I dagsläget är det fler som snöröjer med ATV och frontplog, samt de som har jordbrukstraktor kopplar på ett snöblad och i förekommande fall en snöslunga baktill.

Beträffande din yta att snöröja, en bandgående slunga är förmodligen mer tunghanterlig än en hjulgående för att röja typ en kvadratisk yta. Sen beror det ju på åt vilka håll det är fritt att kasta snön dessutom? Har du en handlare i närheten, som har en demo-slunga kanske?


Tack för tipsen. Jag får kolla upp det där med demo-slunga. Det låter som en mycket bra idé.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

axwell  
#202709
Sorselebo skrev:Tack för tipsen. Jag får kolla upp det där med demo-slunga. Det låter som en mycket bra idé.


Vet inte hur läget är runt Sorsele men något demoex. blir nog svårt att hitta i Sundsvall-Härnösandsområdet, här det som är värt något slutköpt.

Jag kan hålla med traktorz i det mesta men inte att hjul skulle vara lika bra som banddrivning.
Även jag har grannar som sliter med sina hjuldrivna 8-13 hp slungor, minsta lilla motlut så ligger de dubbelvikta för att hjälpa till med framdrivningen.

Det framgår inte hur ytan är fördelad, dvs om det är en plan eller mer i form av infartsväg.

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter ... w=features
Finns på Blocket i V-mina. Dock, en snöslunga kan nästan bara slunga snö

Men det överlägset mest skonsamma för en arbetsskadad kropp.
http://www.kompakttraktor.com/page16.html

Strunta i grävtillsatsen, resten är av toppkvalité, mycket användbar i många andra sammanhang.

Vid riktigt mycket snö drunknar normala snöslungor, då får man göra så här.


Min behöver 4,0-4,4 meter,mindre vid anv. av styrbromsar, för att vända på en smal väg.

Kompakttraktorn väger nog lite mer än de anger, skulle tro 850-900 kg inkl. lastare med skopa, ändå enkelt att transportera på en släpvagn/personbilstrailer.

Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Sorselebo  
#204378 Det blev en liten traktor i stället för en snöslunga. Tack för alla tipsen och speciellt tack till elis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

snubblaren  
#204382 Hur liten? :)

Avatar Fallback

Re: Vilken snöslunga ska jag välja?

Janne H  
#204432 Har du tittat på Yamahas slungor ? Har själv en sedan 30 år utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).