lör 05 jan 2013, 00:51#202581
Brickan skrev:ÅF ofta bundna till vissa märken vilket ger skevt urval. De ger sällan rådet att köpa ett konkurrerande märke!
De olika märkena har i stort sett samma utbud oavsett vilken man är "bunden" till.
Hur bundna de är är ofta upp till dig som kund.
Brickan skrev:Jag får bättre information över nätet och kan dessutom beställa direkt och ha det hemma på någon dag - även om det kommer från Tyskland. Min erfarenhet är att ÅF har oftast inte de saker hemma som man vill köpa så jag får alltså betala dem med ett högre pris för det som jag lika lätt kunde göra själv - dvs beställa över nätet. Jag får ju faktiskt beställa av dem, men på ett mycket krångligare och mer tidsödande sätt. Det tar tid att åka dit och få dem att begripa vad jag vill ha och beställa. Dessutom tar det längre tid att få hem det eftersom de inte beställer förrän de har tillräcklig volym från den leverantören för att få ner sina fraktkostnader.
Jag har inga kunder som är yrkesverksamma som kan låta sågen stå "nån dag" medans jag beställer från internet. De kan inte hålla nån dag så där hur som för de behöver tjäna pengar med sin såg. Inte roligt att du inte har nån du kan få hjälp av nära dig, men tvivlar på att det inte skulle finnas hjälp om du letade. Frakt kostnaden kan ju du stå för, om så är tvunget, det gör du ju ändå om du beställer själv.
Brickan skrev:Näthandlarna har som regel ett mycket större utbud. Det är inte bara priset. Näthandeln kan jag sköta när jag har tid, inte när de har tid med mig.
Vad skiljer det från handel här i butik eller på nät? All kunskap och info du önskar är lika tillgänglig + att du kan få personlig service o råd anpassat för dig...
Vad hindrar dig från att ta kontakt med en säljare här o be dem skicka dig eller se om du kan hämta när det passar dig?
Brickan skrev:Jag har köpt rätt mycket verktyg och utrustning både i Tyskland och England och en del även utom EU. Tyskarna är lättast att ha att göra med, särskilt när det gäller moms och så. Vill jag skicka tillbaka nåt så får jag ta frakten, men slipper helt diskussion - i vart fall nära köpet. Ska jag få en svensk butik att åtgärda nåt så krävs tur och vackert väder så de är på bra humör.
Det finns kunder jag blir glad av att se oavsett om de kommer för att handla eller för att snacka lite... Andra kunder blir jag inte lika glad att se....
En Bra handlare ser till att du får vad du ska ha, det ska inte skickas fram o tebax...
Det låter på din text som du har fått fel på internet likväl fast du inte hade nån som behövde bra väder o skylla på. Ibland blir det inte rätt hur det än handlas.