Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58589 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

skogsjan695xl  
#202391
jesper-pohlin skrev:är det inte bättre att utnyttja flerträdshänteringen på våra maskiner om man nu skall gallra ett klentbestånd, och sälja det som energi??

bara nyfiken! MVH jesper


Jo absolut. Men det är röjning även på de bestånden. Ifrån 4cm och nedåt. Detta för att de som är klenare är svåra att kapa och blir lätt att få roten med upp. Och grus/sten vill de inte flisa upp sen.
Sen är det en kostnadsfråga även där. Ofta hamnar vi på väldigt klena medelstammar ungefär runt 0.03 då blir det dyrare avverkningskostnad för det istället.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#202394 Nu är ju inte energivedspriset så häftigt heller. Däremot är det ju ganska bra betalt för björkmassa. Det är ju ofta ganska mycket björk i konfliktbestånden.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

jesper-pohlin  
#202396 japp jo det har du rätt i! :) men den dagen då energivedspriset har stigit så kan det vara en idé att ta ut ett klent bestånd som energi ved! Men som du sa att finns det bara mycket björk och man kan få ut en del björkmassaved så tycker jag absolut att man ska göra det:)

MVH jesper

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

towes  
#202438 Som nämnts tidigare så är de flesta skogar olika och därmed förutsättningarna. Tänkte göra ett försök att föra diskussionen vidare genom att försöka bena upp förutsättningarna så vi menar samma saker. Vill även nämna att jag endast talar om förstagallring, då det i regel är där behov av underröjning/förröjning finns. Dessutom är jag nästan helt fokusterad på gran här nere.

Det finns olika typer av röjningsbehov. Om man delar upp det i tre huvudtyper för enkelhetans skull:
- Välröjd skog med (nästan) ingen undervegetation.
- Skog med förröjningsbehov av varierande grad.
- Oröjd eller nästan oröjd "snärjskog" med många tusen röjstammar/ha.

Jag menar att den första och sista kategorin ej behöver diskuteras vidare. antingen inget behov eller extremt behov. Om någon önskar diskutera den senare så varsågod, men för mig är det en självklarhet att det är mer ekonomiskt med manuell röjning är dyr dito med "världens dyraste röjare" = skördare.

Ett exempel:
Förröjningsbehov.jpg
Detta är en typisk "snärjskog" med mycket både låg och hög självföryngring både i luckor och inne i skogen. Detta bestånd fick en bekant nyligen på halsen vid förvärv och skickade direkt in en röjare för att "rädda vad som räddas kan". Åldern är gallringsmogen G1, men hade han sänt in en gallringsskördare så hade denne antagligen 1) Vänt i grinden, 2) Kört men på timme=svindyrt. Ackord i detta bräske är lika dumt som fel.

Här ett par bestånd i mellanklassen, de som förtjänar eftertanke:

Tveksamt behov.jpg
Detta beståndet är ca 30 årig gran, klar mogen G1. Inspektor förordar förröjning, vi "funderar". På bilden ser vi kanske 4-6 klena stammar på de ca 20 meter det är fram till brynet. Behov? Jag vet ärligt talat inte. Själv har jag tänkt röja allt under 8 cm brh som motion. Men värt att hyra in någon? Tveksamt. För skördarförarens del tror jag inte detta är direkt störande.

rugg.jpg
Detta är exempel på siktstörande undervegetation. Detta beståndet är iofs redan vidgjort, men det visar bra exempel på "ruggar" som skymmer. Tänk er lite fler stammar på bilden. En sådan här och var menar jag en skördare kan gå runt, men blir det flera och tätare så bör man definitivt förröja.

Jag vill med detta inlägg växla in på just den svårbedömda "mellankategorin" ovan och ser gärna fram mot kommentarer om var "gränsen" går. Vad anser t.ex. skördarföraren? Lite "skit" får väl accepteras, men var börjar ni förlora kvalitet?

Jag vill också berömma de av er som räknar på medelstam och kommer med konkreta siffror. det för också tråden framåt. Men glöm dock inte att en felvald stam eller en skadad dito pga usel sikt också spelar in, om än nästan omöjligt att räkna i kr.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202457 Jag ska också försöka föra diskutionen framåt, lite med jesper-pohlin´s inlägg i åtanke. Min senaste förstagallring var ett 30årigt granbestånd inte så olikt bilden tveksamt behov. Det var lövröjt en gång efter plantering annars lämnat åt sitt öde. Min första tanke var här måste röjas.

Men efter samråd med både köpare och maskinförare kom vi fram till att inte röja överhuvudtaget. Det var pristopp på massan och brännveden nosade på 300kr fub. Bedömningen var att flerträdshanteringen här skulle göra betydligt mindre stammar lönsamma. Fast lite kinkigare körning skulle det bli förstås.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202499 En nackdel med en icke nerröjd röjstam som kanske står och lutar lite är att den kan styra trädet så det kanske glider mot en stam som ska vara kvar och även när man matar ut i högen så kan den icke nerröjda röjstammen styra stocken mot ett träd som ska va kvar,skotaren gillar ju inte heller när det är "röjstammsskiljestöttor" i högar av samma sortiment.
Om man inte använt "världens dyraste röjare" som skördaren kallats tidigare och röjt rent där högen ska vara.

Dom tar ju oxå näring dom där rackarns små röjstammarna,till ingen nytta om man inte gör stängselstolp lr liknande, samt om man inte röjer ner dom har man ont av dom även senare och de flesta av dom växer inte till sej nämnvärt till nästa gallring heller om dom kommit för långt efter övriga beståndet, och även om de har vuxit till sej å blivit en eller ett par massabitar sänker det ju medelstammen även då.

Men anser inte att man alltid ska förröja, är det röjt och skött från början brukar inte behovet va så stort. Men i ett konfliktbestånd som kanske aldrig röjts tidigare är det ju nästan alltid ett måste gärna något/några år innan gallring så hinner dom lägga på sej lite till och bli mer stabila och röjstammarna sjunker ihop.
Sen tycker ja man kan se till och lämna lite mer underväxt i lite kantzoner och kanske lämna nåt litet hörn lite mindre välröjt för viltet ibland kanske.

Räknade lite smått, helt teoretiskt och kanske fel eftersom det är freda kväll :wink: .

anta att vi har en yta där vi har plockat ut 40 stam.
10 st 0.08,
10 st 0.06
10 st 0,04
10 st 0,015
volym av dessa 1,95m3fub 1,95/40=0,048 alltså: 0,048 m3fub/stam

röjer vi bort de tio klenaste blir de då ist:

1,8/30=0,06 alltså 0,06 m3 fub/stam


Kanske har räknat rätt, de är ju som sagt fredakväll :wink: 8)

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#202544 Bra exempel towes! Jag tror att mellanbeståndet skulle gå bra att köra utan röjning. Dock underlättar det om man har tid och lust att peta ner dom klenaste stammarna som inte blir något gagnvirke i ändå.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

skogsjan695xl  
#202584 Första bilden skulle vara fin att köra energi gallring i, förutsatt att det är bra priser på virke och det är röjt utt till 4 cm åtminstone. Mittenbilden kalasgallring. Nått enstaka småträd gör inget, de kan man flerträdshantera och göra klen massa av iaf eller lägga i vägen.
Sista bilden är ju nästan den värsta. Träden är som små buskar och man ser inte roten på stammarna som ska bort.
Säg att den sista bilden var mogen för sista gallring. Då tycker jag inte man måste röja. Är ju glest från början så det är lättare att ta träden även trotts lite skit efter backen.
Men för att få det bästa även där vore en röjning bra, då kommer man med största sannolikhet att slippa röja för slutavverkning. De små buskarna/träden blir ju aldrig nått ändå.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202640
skogsjan695xl skrev:Första bilden skulle vara fin att köra energi gallring i, förutsatt att det är bra priser på virke och det är röjt utt till 4 cm åtminstone. Mittenbilden kalasgallring. Nått enstaka småträd gör inget, de kan man flerträdshantera och göra klen massa av iaf eller lägga i vägen.
Sista bilden är ju nästan den värsta. Träden är som små buskar och man ser inte roten på stammarna som ska bort.
Säg att den sista bilden var mogen för sista gallring. Då tycker jag inte man måste röja. Är ju glest från början så det är lättare att ta träden även trotts lite skit efter backen.
Men för att få det bästa även där vore en röjning bra, då kommer man med största sannolikhet att slippa röja för slutavverkning. De små buskarna/träden blir ju aldrig nått ändå.


Kul att du ser möjligheter i det första beståndet. Tyvärr tror jag dessa snarare kommer öka än minska i framtiden.

Angående flerträdshantering och höga virkespriser. Tycker du det ibland vore värt att skruva ner något på förröjningsstyrkan? Förutsatt att beståndet ska röjas strax innan gallring.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

skogsjan695xl  
#202662 Ja de bestånden kommer absolut att öka. Ska man köra sånt idag ska man nog göra energi av allt och inte plocka ut massaved. Är virkespriserna höga så behöver man kanske inte röja upp till 7-8cm i brösthöjd, utan det kanske räcker med 6-7 cm. Det går ju få ut en 3 meters på dom 7-8 cm, men de blir ju dyrare att avverka pga medelstammen sjunker, är priserna då bra kan de vara lönsamma ändå.

Är det röjt en vinter i förväg så hinner snön trycka ner avkapade stammar. Många gånger när vi kör på bergvik skog så röjer dom samtidigt vi gallrar. Detta är störst problem för skotaren då det kan bli röjstammar över vurkeshögarna.

Är det bara lite underväxt så behövs inte röjas, lite skit ivägen får man stå ut med.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Vilebo  
#203861 Förröjning inför gallring är något den som inte skött sin skog tvingas till.
Det är en lyx för de rika som inte behöver tjäna pengar i sitt skogsbruk.
Sköter man ungskogen och slutröjer i rätt tid,(oftast 5 - 10 år för 1:a gallringen) behövs inte förröjning. I Götaland kan man räkna med medelstammar runt 0.08 i uttaget, vilket normalt får åtgärden att ge ett överskott. Och man har sparat kostnaden för omloppstidens näst dyraste åtgärd. (Endast hjälpplantering är dyrare)

Energigallring kan aldrig bli annat än en nödlösning för eftersatta bestånd. :!:

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#203875 Bortkastade pengar att plantera om man sen inte röjer..

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#203948 "Energigallring kan aldrig bli annat än en nödlösning för eftersatta bestånd."

Detta är ju en sanning som gäller nu. Vad som händer i framtiden är svårt att sia om. Det är till sist priset på råvaran som styr vad som är vettigt att plocka ur skogen. Personligen tror jag att på sikt kommer energiuttaget ur skogen vara lika viktigt som timmerproduktionen, rent ekonomiskt.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#203984 Jo me då ska man nog satsa på energiproduktion och plantera hybridasp eller något annat snabbväxande. Inte plantera gran och sen strunta i att röja..

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203987 Varför inte? Det kallas riskspridning.

Sen är ju förutsättningarna när man planterar helt annorlunda mot när det är dags för gallring och i sin tur helt olika när det är dags att slutavverka. Det är lätt att vara efterklok...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).