Bioenergi

Sila mygg o svälja kameler

11 inlägg 6325 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sila mygg o svälja kameler

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20210 Läste i Ny Teknik att danska rederiet Maersks största containerfartyg ger utsläpp som motsvarar 50 miljoner bilar.
Hela deras flotta motsvarar utsläpp från 12 miljarder bilar, och det finns ju några fler rederier i världen ..

Åsså säger de att bilindustrin är största klimatboven :?:

Det ger ju lite perspektiv när det bråkas om miljöbilar,katalysatorer på röjsågar o miljövänliga gräsklipparmotorer.


/Nisse



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20211 Nja, det var svavlet som var så mycket större. Båtar kör ju på vad fan som helst, medan på land är det avsvavlat värre. Och bensinbilar släpper inte ut mycket svavel alls.

Så rent klimatmässigt är det inte alls lika farligt.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20258 Rätt att det var svaveloxid som avsågs.Synd att de inte redovisade övriga utsläpp och förklarade sammanhanget.
Fast då kanske inte jag tyckt att artikeln var värd att nämnas..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20270 Hej,
Länk till artikeln som avses (gissar jag)...

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e65502.ece

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20349 Vill minnas att det inte är ovanligt med 10% (!) svavel i tjock/bunkerolja...

MVH
MN

Avatar Fallback
Huggis  
#20615
Morgan Nordin skrev:Vill minnas att det inte är ovanligt med 10% (!) svavel i tjock/bunkerolja...

MVH
MN



Jag har sett på ett program på National Geographic Channel där dom utredde en av jordens största vulkanutbrott, där kom dom fram till att den 10 mil lång och 3 mil breda vulkanen spydde ut så mkt svaveloxid att den la grunden för vår förra istid.

Sen har jag även läst någonstans att människor som bor i anknytning till dom hamnar som båtarna lägger an har betydligt fler lungsjukdomar. Men har tyvärr ingen länk, var något jag läste för länge sen.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20639 Här på torra land får vi nu köpa svavel för att gödsla med på åkrarna.
Svavel förbrukas i ganska omfattande mängder av växtligheten.
Inom växtodlingen befinner sig svavel mellan makr och mikr näringsämnen.

Avatar Fallback
Huggis  
#20648
Famag skrev:Här på torra land får vi nu köpa svavel för att gödsla med på åkrarna.
Svavel förbrukas i ganska omfattande mängder av växtligheten.
Inom växtodlingen befinner sig svavel mellan makr och mikr näringsämnen.



Bara ni inte börjar med slam så är jag nöjd :)

Svavel och svaveloxid är väl inte riktigt samma sak?

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20731 Svaveloxid är förenat med syre.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20832
Famag skrev:Här på torra land får vi nu köpa svavel för att gödsla med på åkrarna.
Svavel förbrukas i ganska omfattande mängder av växtligheten.
Inom växtodlingen befinner sig svavel mellan makr och mikr näringsämnen.


Detta beror på två saker varav man tiger om den första!

1 Man har plockat bort de flesta svavelhaltiga föreningar i vanlig gödning. Tidigare innehöll gödningen ofta 10-12 vikts-% svavel. Numera får man som lantbrukare etala extra för svavlet...

2 Minskade utsläpp av svaveldioxid, då oljan har renats från svavel.

För övrigt behövs svavlet i bl.a. proteiner, där det ingår i både aminosyran cystein och aminosyran metionin.

/Niklas

Användarvisningsbild

Lite svavel-kemi

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20834
Famag skrev:Svaveloxid är förenat med syre.


Vanligtvis går det antingen två syreatomer per svavelatom (svaveldioxid, SO2) eller tre syreatomer per svavelatom (svaveltrioxid, SO3). Båda varianterna är gasformiga vid normal temperatur och tryck (NTP).

Dem gasformiga svaveltrioxiden löser sig gärna i vatten, var på divätesulfat (svavelsyra, H2SO4)) bildas.

Även svaveldioxiden kan lösa sig i vatten, varpå det bildas svavelsyrlighet (H2SO3).

/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).