När de kommer svartrök ur avgaspipan, då vet du att du har en gammal maskin.
Verkstan
elektrisk avfyrning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in #201632Tjena, behöver tips å råd på en elektrisk avfyrning av tryckluft. hur jag ska kunna fyra av nåt utan att vrida på t.ex en kulkoppling. nån som är duktig på sådan? gärna en enkel mekanisken med få rörliga delar
TS

#201711Låter farligt.
Men iaf så kom jag att tänka på en enkel lösning utan rörliga delar!
Om man har en kulventil som man har stängt, sen häller man i vatten som fryser
eller stearin som stelnar.
Sen lindar man värmekabel eller nån sorts slinga runt utanpå.
Skruvar fast kulventilen, kör på tryck, öppnar kulventilen, slår på ström, puff.
Den fick du gratis av mig.
Men iaf så kom jag att tänka på en enkel lösning utan rörliga delar!
Om man har en kulventil som man har stängt, sen häller man i vatten som fryser
eller stearin som stelnar.
Sen lindar man värmekabel eller nån sorts slinga runt utanpå.
Skruvar fast kulventilen, kör på tryck, öppnar kulventilen, slår på ström, puff.
Den fick du gratis av mig.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
#202660Låter som att någon skall bygga en luftkanon 
Ta en spjällventil, och styr den pneumatiskt med en liten cylinder.

Ta en spjällventil, och styr den pneumatiskt med en liten cylinder.
#202676Jag har en sådan luftkanon på pannan ( chock blåsare ) för automatsotningen.
Den elventilen komplett med membranventil är skitdyr. Reservdelsmembran kostar 1500:-
Däckfirmor har nått liknande när de pumpar ut däck mot fälgen.
Jag fick böta ca 7000:- för den, då var också en 10 l tryckluftstank med.
Den fungera utmärkt, utan tillsyn.
Den elventilen komplett med membranventil är skitdyr. Reservdelsmembran kostar 1500:-
Däckfirmor har nått liknande när de pumpar ut däck mot fälgen.
Jag fick böta ca 7000:- för den, då var också en 10 l tryckluftstank med.
Den fungera utmärkt, utan tillsyn.
#203091jo de ska bli en kanon, som kommer skjuta paintball boll från långt avstånd. är tänkt att vara lite "artelleri" kan man väl säga =)
de är tänkt så att ja ska kunna ladda upp röret med boll och avsedd mängd luft, trycka på knappen. och 3 sekunder kunna ladda om. jag vill inte använda kulkoppling för de blir för klumpingt och frakta i bil, då ramen ska byggas i 4-8" pvc rör.
men varför fick du böta?! vart den klassad som olaga vapen??
de är tänkt så att ja ska kunna ladda upp röret med boll och avsedd mängd luft, trycka på knappen. och 3 sekunder kunna ladda om. jag vill inte använda kulkoppling för de blir för klumpingt och frakta i bil, då ramen ska byggas i 4-8" pvc rör.
men varför fick du böta?! vart den klassad som olaga vapen??
När de kommer svartrök ur avgaspipan, då vet du att du har en gammal maskin.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).