lör 29 dec 2012, 16:29#201392Mitt första exempel i denna "förklaringsserie" om konsekvenser för att öka virkesvärdet 20 kr/m3, visade vad utbildning till kostnad av 25 öre/m3 kan åstadkomma på grupp som i mångas ögon anses "nästan perfekta". Därefter nämndes om några verkliga exempel där i huvudsak skogsbolag orsakat värdeförlusterna.
viewtopic.php?f=1&t=15517&st=0&sk=t&sd=a&start=150#p200985Några exempel följer här där stora värden kan erhållas också "utan ökad avverkningskostnad".
Utfört arbetet är inte enligt ersättning (om den varit OK.)
Först fallet som Niking nämnt om där Vida våldfört sig i gallring hos den okunnig äldre skogsägaren Sandén, med följd att flera hundratusen kr försvunnit.
viewtopic.php?f=29&t=8975&st=0&sk=t&sd=a Teamet har uppenbart gjort likande arbete både före och sannolikt minst 3 månader efteråt.
Här användes en synnerligen
dåligt kalibrerat aggregat, där datorn hade
fel i samtliga sortimentspriser och de var dessutom
ologiskt uppbyggda.
Ex. längden 46 dm som inte skulle förekomma alls till NIAB Hestra (Tall) var det ändå sortimentets vanligaste längd .
Ett fall i Värmland visade sorteringsfel, stora vrakandelar och att bl.a. fel prislista använts.
Alla exemplen visar på omständigheter där värdeökningen kan bli mellan 25 och 110 kr/m3 bara genom att dessa arbete utförs på sätt som är normalt och redan betalas för.
Med dessa exempel anser jag att ren utbildningskostnad på ca 1.50 kr/m3 vid gallring och 0.25 kr på slutavverkare visar på värdeökning som är i omfång 80% på beskrivna fel (om viljan finns). Då är värdeökning på
15- 85 kr/m3 på dessa beskrivna fall möjliga.
De allra bästa beskrivna förareexemplen ligger mervärdet på 4-6 kr/m3. På slutavverkare är det ändå över
300.000 kr/år.
Vad tror ni blir följden om inte bästa kunskap bibehålles?
Skall kunskapsnivå som är ca 2/3 mot tillräckligt var normalnivå och dessutom användas på dåliga skogsbolag som beskrivits (och många fler finns)?
Då anser jag att det konkurreras på en nivå i branschen som för ofta är 30-50 kr/m3 för låg.Är det fel att begära att skogsägare, avverkare och bolag skall göra den kvalitet som är möjlig och uttrycks i marknadsföring?