Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58605 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förröjning innan avverkning

mb-man  
#200692
skogsjan695xl skrev:
Sen tycket jag markägare många gånger ska lära sig att gallra i tid. Endel ska ha det så tidigt att medelstammen blir låg och dyr avverkningskostnad till följd = markägaren klagar på dåligt netto eller inget alls, kanske minus.
Kan vara åt andra hållet också att gallra sent, stor diameter spridning med ofta många grova träd som ska bort, när man fäller stora träd i en första gallring så blir det skador, det går inte att undvika, då blir det gnäll på det ist.
Så skärpning många markägare, vi gör vad vi kan som kör maskin.


Detta är ett stort problem 90% av de gallringar vi kör är eftersatta och ofta röjs dom dagen innan vi kommer, då blir beståndet känsligt efter gallringen.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200694 Som skogsägare har man ofta andra prioriteringar än att göra entreprenörerna nöjda.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200697 Det är klart att man kan ha andra prioriteringar än att göra entreprenören nöjd. Men ofta hänger det ihop med att få ett bra och billigt resultat. Så du kanske kan tänka som så att en nöjd entreprenör ger en nöjd skogsägare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200700
Mangan skrev:Som skogsägare har man ofta andra prioriteringar än att göra entreprenörerna nöjda.

När vi kör är det ofta markägaren själv ska röja vilket jag förstår. Det sparar ju en del pengar samtidigt är det ju det minst farliga att syssla med själv om man jämför med att fälla övergrovt. Problemet är att det är ganska ofta dom inte hinner även om dom vet att vi är på väg. När dom inte gör det påverkas ju självklart vår produktion och deras netto. Så det handlar inte om att göra entreprenören nöjd utan att skapa så bra förutsättningar som möjligt utan frågetecken. Då blir det inte för dyrt

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200708 Jo, jag menar att ni ser ju bara en del av verksamheten. Lite som att jag skulle dra slutsatsen att en skogsentreprenör aldrig jobbar när jag kom precis när ni är på verkstan med maskinen. ;)

Att entreprenören har en annan åsikt än ägaren om hur skogen skall skötas är ju inget konstigt, finns minst lika många åsikter som det finns skogsägare. :-)

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200710
bodaedet skrev:Det är klart att man kan ha andra prioriteringar än att göra entreprenören nöjd. Men ofta hänger det ihop med att få ett bra och billigt resultat. Så du kanske kan tänka som så att en nöjd entreprenör ger en nöjd skogsägare. :wink:


Det kostar ju både tid och pengar att curla entreprenören, så att han/hon får ett smörjobb. Räknar du med den kostnaden?

Jag skulle också vilja att någon annan kom och städade min skog innan jag gallrade! Gärna gratis. 8)

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200714
Mangan skrev:
bodaedet skrev:Det är klart att man kan ha andra prioriteringar än att göra entreprenören nöjd. Men ofta hänger det ihop med att få ett bra och billigt resultat. Så du kanske kan tänka som så att en nöjd entreprenör ger en nöjd skogsägare. :wink:


Det kostar ju både tid och pengar att curla entreprenören, så att han/hon får ett smörjobb. Räknar du med den kostnaden?

Jag skulle också vilja att någon annan kom och städade min skog innan jag gallrade! Gärna gratis. 8)


Vet inte riktigt hur du menar med att curla, min prislista förutsätter röjda bestånd har inte haft nått problem med detta. Skulle jag köra oröjt så kan jag inte köra efter prislistan så då blir det dyrare. Har sett någon test på detta att röjningskostnaden betalas av minskad avverkningskostnad, hittar dock inte den nu så ta det med en nypa salt. Vet sen förr att vi inte har samma uppfatning om detta så diskussionen är nog döfödd. Tror nog du förstår att får man bättre förutsättningar så kan man göra ett bättre och billigare jobb, men vill du inte ha förröjt/ inte tycker att entreprenören ska ha de förutsättningarna i din skog så borde nog det gå att ordna. Du bestämmer trots allt på din egen mark, det är ju bara att komma överens om pris och utförande. Tror nog inte att det blir billigare dock.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#200715 Skapar man bra förutsättningar för entreprenören blir resultatet i regel alltid bra. Problemet när markägaren själv ska röja är att det oftast inte röjs nog hårt och att de minsta små granarna på 1.5 meter står kvar. Det är dom som ställer till mycket när man inte ser roten och hinder på de träd man ska ta bort. = höga stubbar och många sönderbrutna småträd.
Ska det bli så bra som möjligt så ska förutsättningarna vara så bra som möjligt.
Ett riktigt förröjt bestånd ger ett bättre netto.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200806 Förröjning har diskuterats tidigare viewtopic.php?f=29&t=9486 och då var det tydligen stört omöjligt att få en vettig kalkyl på hur vida en förröjning var lönsamt eller ej för skogsägaren. Är det fortfarande lika omöjligt?

För kan inte ens entreprenören hosta upp en trovärdig kalkyl för förröjning på ett givet skifte, så ska det heller inte gnällas på markägaren när det inte är förröjt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200826 Nej det skall inte gnällas, det skall köras på timme eller inte alls.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

nalle34  
#200834 Vill säga att skogsforsk tror jag har räknat ut att det kostar ca. 3% längre tid i ett INTE förröjt bestånd som ska gallras och man i regel ALLDRIG kan räkna hem kostaden. Men alla bestånd ser olika ut det beror ju på hur bra röjningarna har gjort förut och om det har röjts över huvud tagit i beståndet.

En förröjning kostar ju ca. 2500kr minst per hektar tror inte med dagens priser på massaveden lönar sig. Med priser på 250kr fub behöver maskinförarna jobba så pass mycket fortare att dom tar minst ca. 10 kubik på ett hektar mer in på samma tid. Gör ni det så jag och andra skogs ägare går i VINST på förröjningen?

Skulle tippa på ett normal bestånd med lite små träd som står kvar (ej förröjt) klarar ni av kannse köra 4-5 kubik fub max mer?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Herr Krånglin  
#200837 Den här tråden ger verkligen en fin bild av södra skogsägarna :grin:

Man blir ju mörkrädd när man ser vilken brist på empati från båda hållen :?:

Angående förröjning .

Ex du anlitar en rörmokare .
varför ska man då behöva flytta alla gammla möbler och cyklar som står framför vamvatten beredaren.
Tror ingen skulle säga att det var rörmokarens jobb att städa ur förrådet så han kommer åt att börja jobba .


Och varför kvalite skulle kosta mer :grin:

Herregud !?!?!!?

Mcdonalds vs kvalitets krog .kina såg vs dyrare.


Överallt i världen får man vad man betalar för .
Stackars de som har missat det ;)

Nä huvva efter ha läst den här tråden tycker jag de kan köpa egna maskiner och köra själv.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200839 I några inlägg försöker jag nu förmedla vad olika ambition och kunskap påverkar virkesvärdet.

Jag nämner först några exempel där kunskapen varit mycket god från speciellt skördarpersonalens sida. Jag väljer medvetet mest exempel och personer som agerade sen en lägre tid tillbaka.
- En elev hävdade på sin första apteringskurs att utbildningens ambitioner var omöjliga. 70% av framfört "sågades" av honom.
Första uppföljning 3 månader efter kurs var hos maskinen ute på avverkning men var svår. Motståndet var fortfarande stort. Bl.a. hävdades att arbetsledningen springer med tidur och klockar olika utförda moment, vilket omöjliggjorde förutsättningar för bättre aptering.
Det var därför glädjande när samme förare vid besöket ca ett år senare hade full A4 sida med frågor om tolkning av kvalitetskrav och utvecklingsmöjligheter. Denne Kennet Karlsson från Nybro blev en ambassadör för aptering och bland de bästa 15% av sin generation. Han inspirerade även sin arbetseldare Ingvar Jonsson till uppföljning som genererade både hög kvalitet och utveckling.

- Evert Nilsson i Vimmerby tillsammans med arbetskollegan Ulf Johansson Gamleby gjorde epokgörande insatser i trakter med stor konservatism runt aptering och arbetsledning som nästan motarbetade förändring.

- Paul Hedenberg Ballabo maskin (Fick åta sig att rensa upp delar av sörjan efter Vida hos Sandén. viewtopic.php?f=29&t=8975&p=162653&hilit=ballabo#p162653)
Denne Paul visade karaktär redan som mycket ung då han påpekade att lämnad prisfil har något stort fel. Arbetsledningen och andra ledande personer i Södra vägrade utreda och lösa problemet i 3 månader. Paul fick ta till krafttag för att ändring skulle ske. Tyvärr blev han "indirekt straffad" för sin pliktkänsla.
Paul har ganska nyligen hittat lösning omkring nya måttenheter och värdeökning genom anpassning vid nya timmerklassningen. Han visar gott omdöme.

Ovanstående personer fick med 1-1.5 års mellanrum uppföljning av mig där nytt virke på hygge och några nyligen inmätta avverkningar studerades. Denna uppföljning kostar ca 25 ör/m3 och år vid slutavverkare. Vår ambition var att även på dessa allra bästa maskingrupper lyfta kunskapen 3-5 kr/m3 genom tips om utnyttjande av nya sortiment, längdkorrektioner, måttenheter etc. Men en viktig del var att hindra att glömska och ändrad attityd så att man annars "halkar bakåt" i ambition.
Dessa plusvarianter är dessutom de som skapar utveckling och lär oss instruktörer. Dessa var de mest positiva till uppföljning eftersom de lyftes i sin yrkesstolthet och var eftertraktade på orten eftersom de kunde förklara varför de apterade på speciellt sätt.
På en slutavverkare (65.000 m3) innebär detta ca 350.000 kr/år i ökat virkesvärde. Gallringsmaskin ca 45.000 kr per 10.000 m3 och år.
Kalibreringskontroller, underhåll e.t.c. anses vara sådant som ingår i normala uppgifter som är självklarhet enligt avtalet.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#200840 Den perfekta världen för en skogsägare idag e väl att plantera skog ( lr helst låta de självföryngras så blir de ju billigast) sen låta det stå i 90-100 år utan att vare sig röja lr gallra, de får bli va de blir. Sen ska de skitbeståndet slutavverkas o de ska markägarn inte behöva betala en spänn för men kräver minst 1000kr m3 annars e de för dåligt betalt, inte sant?

Som sagt skaffa maskiner o kör själv.

Enligt mig ska man inte försöka räkna hem nån stor vinst i första gallring, bra om de går +-0. Annars blir ju uttaget stort som fan o de blir knappt inget bestånd kvar. Första gallring o röjning e väl en skogsvårdande åtgärd!?! Vinsten kan man räkna med i 2a o 3e gallring o inte minst i slutavverkningen.

Sen vet ja ju inte va ni tycker men ett oröjt objekt efter gallring o även slutavverkning ser ju ut som fan själv har vatt där 😡 enligt mig. Men de kanske inte ska se vackert ut i skogen längre...

Priserna i skogen kunde va bättre både för markägare o entreprenörer men så länge ni säljer skog o entreprenörerna kör me förlust e bolagen nöjda o inget händer men alla gnäller.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200845 Exempel på kostnad.

Om det kostar entrepenören 75kr att sluttaverka ett bestånd så får kunden sen genom bolaget betala 85kr dom där 10 kr tar bolaget utan att blinka.

Sen inte nog med det. dom ska ju ha lön oxå för att dom köpt kundens virke så då ska det ju läggas på några kronor för varje m3 så dom får lön.

Sen inte nog med det ett fast belopp måste dom ju oxå dras av just bara för den goda sakens skull....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).