Skogsarbete

Börja timra hus

8 inlägg 11404 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Börja timra hus

Bryan  
#200490 Hejsan,

Jag har alltid varit intresserad av timring. Hur tror ni marknaden ser ut för att starta företag som riktar in sig på att timra hus?



   TS
Avatar Fallback

Re: Börja timra hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200494 Det bygga väldigt lite hus nuförtiden, några hustillverkare har gett upp. Det är nog en dålig tid, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Börja timra hus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200514 Du ska inrikta dg på sommarstugor och små extrastugor på befintliga gårdar. Den marknaden är omättlig. Ett bostadshus är omgärdat med så mycket regelverk så det orkar ingen sätta upp snart.

Användarvisningsbild

Re: Börja timra hus

halvproffs  
#200522 Har själv hållit på och timrat en hel del men slutat pga armbågsproblem. Mycket jobb åt hembygdsföreningar mm. För det första måste du kunna timra och när du kan det finns det massor av jobb om du är duktig. Länsmuseeumet har ett finger med i spelet. Mycket jobb med att byta grundstockar som ruttnat mm. Sen beror det på var du bor naturligtvis.

Själva timringen av ett bostadshus omgärdas det av regelverk som är krångligt, Skogsola?

Avatar Fallback

Re: Börja timra hus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200529 Det kan vara krångligt att uppfylla byggnormerna angående värmeisolering. Plus en massa annat som enligt PBL måste uppfyllas i nybyggen. Fast det lär att gå om man orkar prata för sig och visa dokumentation på allt emellan himmel och jord. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Börja timra hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200580 Jag gissar lite från höften bara att det finns mer spel på priserna när man
säljer påkostade friggebodar mm små byggnationer till välbärgade kunder
jmfr med att sälja stora byggen.

Avatar Fallback

Re: Börja timra hus

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254970 Hej, jag har timrat en del men ännu inget färdigt hus. Vår hytte i Noreg lät jag en lokal snickare timra och sätta upp. Utifrån det skalet gjorde jag resten utom fönster och dörrar som jag köpte i grannbyn. Jag har aldrig varit helt nöjd med timringen och det är fortfarande en del glipor i hörnen.

Nu har jag visserligen varit med och timrat ett mindre hus och gått en del kurser men man glömmer fort om man inte håller det vid liv.

Jag har nu ett upplag med ett nedmonterat och uppmärkt hus som jag tänker sätta upp. Det är 2 våningar med ca 90 m2 i varje. Jag räknar med att gjuta golvet i sommar och sedan ta ett varv i taget. Möjligen drar jag ner på höjden så att det mer liknar ett 1 1/2 plan.

Om någon är intresserad av knuthistoria så se på den här länken

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/29309ä

Mycket om dalatimring men även Raulandknuten nämns.

Jag kan också rekommendera den här länken från norsk folkemuseum.




Kanske jag startar en blogg om bygget om det inte går helt åt pipan.
Senast redigerad av lfq mån 06 jan 2014, 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Börja timra hus

Blivande snickare  
#254973
lfq skrev:Kanske jag startar en blogg om bygget om det inte går helt åt pipan.

Är själv intresserad av timring så jag skulle gilla en sån blogg! Och nog står vi ut även om det skulle skita sig ibland :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).