Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246457 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#199936 Hej!

En tråd för att dela med sig av tips & trix angående skotning med huggarvagn.
Dela gärna med er av erfarenheter, gärna bilder 8)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#199937 Jag börjar: När jag skotar brukar jag parkera så att huggarvagnen har en viss vinkel mot traktorn (inte rakt bakom). Då får jag fri sikt mot området jag lastar från.

Mvh Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#199939 Bra initivativ donkey-kong!

Jag gör likadant, svänger ut vagnen åt det hållet jag inte lastar ifrån, får fri sikt ifrån kranpelaren, ser vart jag lägger stockarna lättare, får dessutom stabilitet på kärran.

Vid gallring kör jag även med vinschen, vinschar upp träden från sidan på vagnen, då har jag en bra arbetshöjd. och behöver inte dra ut stockarna en och en, eller i en bunt, då kvistarna underlättar dragandet, och får riset i körvägen.

Eftersom jag kör 2wd rätt lätt traktor, så är styrningen på vagnen guld värd. Hade suttit fast många gånger om det inte var för den. Man kan alltid styra med vagnen och pötta sig lite framåt samtidigt som man slirar. Har bara kört fast en gång, pga av haveri.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

nordtravare  
#200064 Ställer alltid traktorn 25-35 grader till vänster när jag lastar om möjligt,vid avlastning alltid även om jag måste vända 2 gr.Kör med en ih 955 så det går inte att vända helt.Annars klarar jag inte att lasta för nacken.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

sveje  
#200066 Om man har olika sortiment i samma lass kan man lägga det ena en bit från grinden för att lättare se vad som är vad när man lastar av.

Börja lasta längt ifrån upplagsplatsen för att slippa köra så långt i terrängen med fullt lass.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Storken  
#200076 Det viktigaste tycker jag är att man är noga när man planerar stickvägarna. En 2wd traktor ställer rätt mycket högre krav än en skotare som kan grensla nästan vilka sten som helst... :!:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200079 Bra tråd.
Mitt tips är att traska igenom området och sätt en snitsel på kritiska platser så man inte råkar köra
på fel sida om nåt hinder osv, man glömmer så lätt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonko  
#200108 Ha fram/back växeln i neutralt för att inte ha växellådan att snurra i onödan, kan vara bökigt då man inte får stolen runt på vissa då...

Varvar precis exakt så mycket jag behöver på traktorn, inte mera inte mindre.

Såsen är dyr...

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#200120 Om man kör fast, och har stödben och ramstyrning så kan man lyfta upp sig nästan helt bak och vrida över bakdelen på traktorn med ramstyrningen!
Har fungerat för mig för att få lite nytt grepp!
Nu har jag köpt vagn med drivning så jag har inte kört fast ännu men det kommer!

Och en sak som jag gillar är att alltid köra ned stödbenen så mycket att man känner det i traktorn, så man slipper glappet i hitchen! mycket trevligare att köra kran när grejerna står still!

Ett tips är att köra med stödbenen en bit ut så kärran kan välta utan att lägga sig helt! Har räddat mig flera gånger!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Robertberg  
#200134 Stå på rätt sida om vagnen när du vinschar..

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#200273
jonathanA skrev:Om man kör fast, och har stödben och ramstyrning så kan man lyfta upp sig nästan helt bak och vrida över bakdelen på traktorn med ramstyrningen!
Har fungerat för mig för att få lite nytt grepp!
Nu har jag köpt vagn med drivning så jag har inte kört fast ännu men det kommer!

Och en sak som jag gillar är att alltid köra ned stödbenen så mycket att man känner det i traktorn, så man slipper glappet i hitchen! mycket trevligare att köra kran när grejerna står still!

Ett tips är att köra med stödbenen en bit ut så kärran kan välta utan att lägga sig helt! Har räddat mig flera gånger!


Har jag aldrig ens tänkt på, tack för ett bra tips!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#200279 Så här står det min manual: "Använd inte stödbenen för att lyfta vagnen. Använd bara stödbenen för att stabilisera".
Kan nog vara värt att ta i beaktande beroende på hur kraftig vagn och stor traktor man har.

Mitt tips, skaffa lunningskona för skonsam vinschning.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Brickan  
#200325
elis skrev:Mitt tips, skaffa lunningskona för skonsam vinschning.
Vilken använder du?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#200340 Vad kul att så många delar med sig av sina erfarenheter! :D

När jag kör i sidlutning, ex i en slänt, brukar jag svänga ut vagnen så att den går "högre upp" än trakrorn. detta gör att du minskar risken att välta.

jonathanA: självklart är det bra att ha stödbenen nere en bit för att förhindra att vagnen tippar. Se bara till att de inte kröker sig mot stubbar, stenar etc.

MVH

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#200421
Brickan skrev:
elis skrev:Mitt tips, skaffa lunningskona för skonsam vinschning.
Vilken använder du?


Kommer bli en hemkörd i tunnplåt, konisk/rund modell för timmerstock till nästa timmerkörning. Ved går ju ändå om man inte tar för mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).